Bukefalos 28 år!

Lag på sitthylla hos kaniner

M

maalin_

Visst är det väl så att det är lag på att kaniner i bur måste ha någon form av sitthylla i buren? Det har jag för mig iallafall. Och då tänkte jag på alla försökskaniner - som knappt får plats i buren själva - hur dom ska få plats med en hylla där? :confused: För lagen borde väl gälla där också?
 
Sv: Lag på sitthylla hos kaniner

Ja, det är lag på att kaniner har hylla eller hus.

Hur det är för försöksdjur vet jag ej.
Däremot används allt färre kaniner för djurförsök, vad jag fattat det som.
 
Sv: Lag på sitthylla hos kaniner

Ja, det är lag på det.

Vet inte hur det fungerar på kaniner som försöksdjur men jag har för mig att speciella regler gäller för försöksdjur, dvs möjligheten att hylla där inte är ett krav är rätt stor.
 
Sv: Lag på sitthylla hos kaniner

I Sverige är det ytterst ovanligt att försökskaniner hålls i små burar där de inte kan röra sig.
 
Sv: Lag på sitthylla hos kaniner

"Kaniner förvaras ibland fortfarande i burar som är så små att de inte kan sträcka ut sig i normal sovställning. Och ofta är burarna så låga att djuren inte ens kan sitta normalt."

(http://www.forskautandjurforsok.se/djurforsok/forsoksdjurens-liv.php)

Dock vet jag inte om detta gäller Sverige, det framgick inte i texten. Det låter ju hemskt illa i vilket fall! :crazy:
 
Sv: Lag på sitthylla hos kaniner

Och den "faktan" är från en propagandasajt som såklart vill att djurförsök ska låta så hemska som möjligt.... :p

Klart att det är hemskt och det förekommer säkert i flera länder. Kaniner används väldigt lite överlag i Sverige.
 
Sv: Lag på sitthylla hos kaniner

Och jag visste att det svaret skulle komma! :p

Men djurförsök i annat syfte än medicinskt är faktiskt riktigt hemska tycker jag! Att testa kosmetika och kemikalier på hjälplösa djur är bara sjukt enligt mig.
 
Sv: Lag på sitthylla hos kaniner

Jag blev så nyfiken att jag faktiskt frågade en av de som jobbar med just att inspektera anläggningar för djurförsök. Alltså en person från JBV

" Det är idag inte lag på hylla för försöksdjur däremot så har de flesta hylla i sina burar. Burararna skulle gärna få vara större men de flesta försöksdjur har det många gånger bättre än vad burkaniner i privata hem har det. Glöm inte bort att ett försöksdjur är ett dyrt djur som man inte missköter"

Jag köper det hon säjer då de har bättre insyn i dessa anläggningar och anläggningarna har mer press på sig än vad många privata hem har. Undrar hur många "bortglömda" kaniner det finns i Sveriges hem, där ungarna tappade intresset för dem efter en månad.......
 
Sv: Lag på sitthylla hos kaniner

Och tack o lov blir det ju allt vanligare att kosmetika inte testas på djur!

Många läkemedelsföretag önskar också att de slapp testa på djur, det är dyrt som tusan med alla djurhus och det ÄR krångligt att testa på djur som inte är människor eftersom saker kan påverka olika arter på olika vis. Det finns ju exempel på läkemedel som funkar super på oss men ger man det till en hund så är det livsfarligt.
 
Sv: Lag på sitthylla hos kaniner

Jag blev så nyfiken att jag faktiskt frågade en av de som jobbar med just att inspektera anläggningar för djurförsök. Alltså en person från JBV

" Det är idag inte lag på hylla för försöksdjur däremot så har de flesta hylla i sina burar. Burararna skulle gärna få vara större men de flesta försöksdjur har det många gånger bättre än vad burkaniner i privata hem har det. Glöm inte bort att ett försöksdjur är ett dyrt djur som man inte missköter"

Jag köper det hon säjer då de har bättre insyn i dessa anläggningar och anläggningarna har mer press på sig än vad många privata hem har. Undrar hur många "bortglömda" kaniner det finns i Sveriges hem, där ungarna tappade intresset för dem efter en månad.......

Oj, det var ju positivt överraskande! :)

Jo, nog finns det väl alldeles för många stackars ensamma kaniner som bara får sitta i sin bur hela dagarna... :/
 
Sv: Lag på sitthylla hos kaniner

Försöksdjuren har det oftast mycket bättre än man tror. Djurvårdarna på försöksdjursanläggningar är ju ofta stora djurvänner och de gör oftast verkligen allt de kan för att djuren ska få det bättre.

Efter att ha pratat med flera som sitter med i de olika etiska nämnderna som finns som måste godkänna alla djurförsök har jag dessutom fått ett väldigt mycket större förtroende för att man faktiskt försöker minimera allt lidande som kan uppstå!
 
Sv: Lag på sitthylla hos kaniner

Man använder ju bara (om jag minns rätt?) hankaniner, så att ha dem ihop kan ju vara svårt, men jag vet en anläggning som löste det genom att sätta ihop alla burar de hade i en typ av gångsystem och såg till att ha mycket yta och många ställen att komma undan varandra, allt för att kunna ha kaninerna ihop ändå. Fungerade utmärkt och inte ett slagsmål hade de! :bow:
 

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
831
Senast: Blyger
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 231
Senast: Stinaelin
·
Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 657
Senast: KesoNeso
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp