Lämplig ålder för inkörning

XiwT

Trådstartare
vad anser ni vara en lämplig ålder för att köra in en shettis?

Alltså tömköra kan man göra från relativt ung ålder, men att hänga på rockad och träna på att dra den. (Om nu ponnyn är stabil och redo såklart)
Har hört så olika bud nu sista tiden. Min förra shettis var drygt 3 när jag köpte honom då började jag tömköra, samt ha med som handhäst med min stora, för att träna lite kondition. Sen vid drygt 3,5 hängde vi på vagnen.

Men vad anser ni?
 
Nu har jag fjordhästar, men de vi börjat tidigast med har också blivit bäst körhästar.

Jag föredrar att köra in mina hästar vid 1,5 år. De är fortfarande så unga att om det skulle hända något är de så pass "lätta" att stoppa och så tycker jag de är mindre egensinniga och mer formbara.

Då kör jag in dem på riktigt men med ca 1-2 dagar i veckan bara så det tar lite tid. Med vagn och allt i slutet.
Kör några små turer med diverse svängar och sådant.

När de sedan kommer till sin trotsålder är de redan inkörda och väl körda även om det inte är extremt ansträngande jobb.
 
Jag började tömköra min shettis när han var 2. Sedan körde jag in när han var 3. Dock är det inte förrän nu när han är 6 som jag känner att han är en "riktig körponny". Har kunnat köra ensam från första gången men har gått försiktigt fram och ökat vikt, längd och tempo låååångsamt. Han är ganska liten också :)
 
Har en egenuppfödd amerikansk miniatyrhäst född 2013. I början av 2015 fick han testa dra en tom pulka, bara för att vänja sig vid att något släpar bakom. Sen i april-maj fick han dra vår vagn. Men tänkte inte börja köra honom förrän han är tre, han är ju ännu mindre än en shettis, men vill att han ska vänja sig i tid och underlätta för mig själv.
Har även en shettis som kom till oss i början av året, tänkte göra lite samma med honom. Men han ligger lite efter den andra i "utbildningen".
 
I "min" ras (bruksnordsvensk) är det vanligt att ha fölungarna fastsatta i stoet när man kör, det kräver ett välkört sto, men jag tror att det grundar för bra körhästar. Annars håller jag med @Pallen , tidigt och långsamt, det behöver inte vara ofta, bara aningens regelbundet (en 2,5-åring jag tittade på hade i stort sett bara gått i föreningens unghästträffar 1-2 gånger per månad, men var av detta väl förberedd för fortsatt inkörning/utbildning).
 
I "min" ras (bruksnordsvensk) är det vanligt att ha fölungarna fastsatta i stoet när man kör, det kräver ett välkört sto, men jag tror att det grundar för bra körhästar. Annars håller jag med @Pallen , tidigt och långsamt, det behöver inte vara ofta, bara aningens regelbundet (en 2,5-åring jag tittade på hade i stort sett bara gått i föreningens unghästträffar 1-2 gånger per månad, men var av detta väl förberedd för fortsatt inkörning/utbildning).
 
I "min" ras (bruksnordsvensk) är det vanligt att ha fölungarna fastsatta i stoet när man kör, det kräver ett välkört sto, men jag tror att det grundar för bra körhästar. Annars håller jag med @Pallen , tidigt och långsamt, det behöver inte vara ofta, bara aningens regelbundet (en 2,5-åring jag tittade på hade i stort sett bara gått i föreningens unghästträffar 1-2 gånger per månad, men var av detta väl förberedd för fortsatt inkörning/utbildning).
 
I "min" ras (bruksnordsvensk) är det vanligt att ha fölungarna fastsatta i stoet när man kör, det kräver ett välkört sto, men jag tror att det grundar för bra körhästar. Annars håller jag med @Pallen , tidigt och långsamt, det behöver inte vara ofta, bara aningens regelbundet (en 2,5-åring jag tittade på hade i stort sett bara gått i föreningens unghästträffar 1-2 gånger per månad, men var av detta väl förberedd för fortsatt inkörning/utbildning).
 
I "min" ras (bruksnordsvensk) är det vanligt att ha fölungarna fastsatta i stoet när man kör, det kräver ett välkört sto, men jag tror att det grundar för bra körhästar. Annars håller jag med @Pallen , tidigt och långsamt, det behöver inte vara ofta, bara aningens regelbundet (en 2,5-åring jag tittade på hade i stort sett bara gått i föreningens unghästträffar 1-2 gånger per månad, men var av detta väl förberedd för fortsatt inkörning/utbildning).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 050
Senast: mackan
·
Gnägg Jag är en rutinerad hästtjej, men inte hållit på med hästar typ den sista 6 åren merän sporadiskt. Nu vill sonen på 6 år börja rida...
Svar
12
· Visningar
2 438
Senast: Novalisa
·
Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 023
Senast: Lavinia
·
Ridning Har det aldrig slagit er vilken ovanlig sport vi faktiskt pysslar med? Med ovanlig menar jag då något som inte liknar någon annan...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 337
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp