Lämplig ras?

Alltså - jag är ju partisk nu dårå, men är så enormt förtjust i mina två brittiska korthårsfröknar...

Enkla och vänliga katter. Stabila och lugna, vill gärna sitta i knäet och gosa, men kan också ligga spana genom fönstret eller sussa i soffan. Inga problem att klippa klor, lyfta, borsta, pussa på nosen, eller annan hantering. Familjekära och inte överdrivet sociala med främlingar som besöker oss, men aldrig skrikiga eller bråkiga utan sätter sig en bit bort och tittar om de inte vill komma fram och hälsa.

Perfekta innekatter! Jag har inte haft några småbarn här som varit hårthänta emot dem, men de accepterar stoiskt att lyftas av främmande och sitta i knäet även om de inte söker kontakt själva.

En ganska knubbig ras, med tjock underull även om pälsen är kort. De ser ut som små nallebjörnar som vuxna. Finns i alla färger.

Jag älskar britter. Eller utseendet i alla fall. Har aldrig träffat någon i verkligheten. De ser härliga ut att klappa, att ha nära och uppsynen är ju bara för rar.
 
Hur får du ihop kombinationen Devon Rex och "lugna och inte kräva alltför mycket aktivitet"? Tycker de verkar vara otroligt härliga katter, och vill en dag ha en egen, men jag skulle inte säga att de är lugna :)

Devons som ras är rent generellt aktiva. Inte så att de normalt förstör inredningen eller så, men de är inga katter för någon som siktar på en lugn katt. :) Självklart finns individuella skillnader.

Jag brukar beskriva mina devons som små clowner, en korsning mellan rymdraket och apa. :D De är smarta och påhittiga, otroligt sociala och vill alltid vara med, samt har en hel del "spring i benen". Min gammelgubbe Rustie som är 10 år gammal i år är det inte många som håller jämn fart med. :cool: Min yngsta katt Snigel är mer en slappar-devon, och dessutom lite speciell då hon inte riktigt är någon katt som gillar att vara nära. Hon sitter gärna bredvid i soffan, medan den "normala" devonen helst typ ligger på ens ansikte när det ska gosas.

Vi har haft av alla sorter i våra kullar. Vissa är lugnare, vissa är skvatt galna. Det som stämmer in i beskrivningen i trådstarten är väl att de ska fungera bra med barn, för det gör de verkligen. :love: Vi har sålt till många småbarnsfamiljer och katterna har väldigt snabbt blivit barnens bästa lekkamrater. Alldeles underbart att se!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 590
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 821
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 841
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 027
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp