Bukefalos 28 år!

Låna ut sto för avel - om hon inte blir dräktig?

lady_vip

Trådstartare
Vet att flera här lånat ut ston för avel eller lånat ut mage.

Hur gör ni om stoet inte blir dräktigt? Vad skriver ni i kontraktet?
 
Sv: Låna ut sto för avel - om hon inte blir dräktig?

Jag har haft olika från fall till fall allt från att det bara stått efter avvänjning, fast datum, fast uppsägningstid som då varit minst 18 månader eller att det upphör efter X antal föl från stoet. Har nog varit en del blandningar mellan dessa också. Men grunden har nog varit att stoet ska stanna minst ett år här. Alltså att hon blir kvar även över vintern även hon inte blir dräktig. För ofta så vill ju ägaren inte ha henne hemma under den tiden och därför lånar ut henna.
 
Sv: Låna ut sto för avel - om hon inte blir dräktig?

Hur har du gjort med försäkring under utlåningstiden?

Tar gärna emot fler åsikter om hur andra har gjort!
 
Sv: Låna ut sto för avel - om hon inte blir dräktig?

Vårt sto är utlånat till avel. De har kontrakt på 18 mån (eller ja, tills fölet är avvant) och med möjlighet till förlängning och förnyelse av kontraktet efter detta.
Och vi har sagt att om vi bryter kontraktet och tar hem henne av någon anledning tillfaller fölet fodervärden och skulle de bryta kontraktet så är fölet vårt.
Vi står för försäkringen och fodervärden betalar sådant som är kopplat till dräktigheten såsom UL mm.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Låna ut sto för avel - om hon inte blir dräktig?

Tänker att möjligheten att betäcka om samma säsong som fölning borde finnas med i kontraktet, annars gäller 18 månader. ?
 
Sv: Låna ut sto för avel - om hon inte blir dräktig?

Jag har mitt sto utlånat och vi har inskrivet att om stoet ej blir dräktig eller kastar fölet så kan fodervärden (eller vi) välja att säga upp kontraktet med tre månaders uppsägningstid.
 
Sv: Låna ut sto för avel - om hon inte blir dräktig?

Ja precis, glömde skriva det. Är alla nöjda och man tänker att stoet ska vara i avel längre så är det ju ombetäckning på våren där men annars är det 18 mån. Kan inte på rak arm exakt hur vi skrev om det då vi inte bestämt om vi ska ta hem henne eller inte. Fodervärden vill köpa henne men det är inte spikat än.
 
Sv: Låna ut sto för avel - om hon inte blir dräktig?

Jag har mitt sto utlånat och vi har inskrivet att om stoet ej blir dräktig eller kastar fölet så kan fodervärden (eller vi) välja att säga upp kontraktet med tre månaders uppsägningstid.

Lånar man ett sto, enbart till avel, lär det kunna bli riktigt, riktigt dyrt, utan att man får nåt för det.
Säg att man lånar stoet 18 månader. Räknar man lågt och säger en snittkostnad på 2 tusen i månaden så är man uppe i 36 tusen.

Sen tillkommer ju kostnaden för att försöka få henne dräktig.

Uppsägning på 3 månader känns realistisk.
 
Sv: Låna ut sto för avel - om hon inte blir dräktig?

Jag tycker nog att 3 månader känns realistiskt också.

Om stoet blir dräktigt, men fodervärden på något vis bryter kontraktet (ex. missköter hästen) och ägaren vill bryta kontraktet, då borde man kunna skriva in att fölet fås tillbaka efter avvänjning mot kostnaderna för sto+föl under den tiden..?
 
Sv: Låna ut sto för avel - om hon inte blir dräktig?

Jag ska låna ut mitt sto till avel nästa år. Hon betäcktes i våras och kommer åka till fodervärden om tre månader för att föla och stanna där tills fölet är avvant. Vi skrev kontrakt på överlämning 2 månader innan beräknad fölning och återlämning efter avvänjning när fölet är 5-6 månader. Skulle hon inte blivit dräktig i våras skulle avtalet upphävas och om det skulle hända nått hos fodervärden t.ex. att hon kastar får hon gå kvar hos fodervärden betesperioden ut. Jag står för alla löpande kostnader fram till överlämningen och fodervärden har tagit alla kostnader för betäckning, fosterförsäkring osv. och kommer ta alla löpande kostnader från att stoet flyttar. Jag betalar försäkringen för stoet hela tiden.
 
Sv: Låna ut sto för avel - om hon inte blir dräktig?

Men då är det ju välgörenhet från din sida? Du betalar ju för det dräktiga stoet..?
 
Sv: Låna ut sto för avel - om hon inte blir dräktig?

Jag betalar inte mer än vad jag skulle om hon inte var dräktig. Allt relaterat till betäckning (transport, veterinär, försäkring osv) och extra utfodring betalar fodervärden. Jag betalar inte en krona för henne när hon är hos fodervärden. Detta är win-win för oss, min häst får föl som fyraåring utan att jag behöver betala eller lägga extra tid på detta + får hästen utlånad ca 8 mån utan kostnader (är student så jag behöver vila plånboken lite;) ), fodervärden får ett föl från en ny stostam utan att behöva köpa in ett nytt avelssto.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 307
Senast: caballus
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 773
Senast: cirkus
·
Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
831
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 252
Senast: Teilani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp