Bukefalos 28 år!

Lång och låg - lodplan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lång och låg - lodplan

Mitt fel, ni har nog sagt Tinne, min hjärna fick för sig att det var Minna..

Jag har inte så bra koll på de olika ryttarna att jag se skillnad på dem.. Några kan jag men inte alla. *ler*
 
Sv: Lång och låg - lodplan

Det är ingen som törs säga det åt dig.

Hur har jag svarat när jag blivit kritiserad för min ton?
 
Sv: Lång och låg - lodplan

Skönt blev lite orolig ett tag.


Känner nu att alla roliga trådar spårat ur totalt.

Främst de andra två som var bygga på att dela glädje
 
Sv: Lång och låg - lodplan

Susan skrev:
Det är ingen som törs säga det åt dig.

Hur har jag svarat när jag blivit kritiserad för min ton?

Öhö!? Föga, vad skulle de tro? Att jag personligen kommer efter dem? Eller snackar ner deras argument så det gör ont?

Jag har inte riktigt läst vad du har svarat när du har blivit kritiserad för din ton, för jag är inte så intresserad. Jag är inte på ett forum och diskuterar för att alla skall vara sams och puttinuttgulliga. jag struntar i om andra är hårda i tonen, oförskämda, eller vad de nu är. Jag är intresserad av de fakta som kommer fram. Men en del trådar har urartat till vem som är besserwisser, vem som bara vill mässa och vem som vill lära sig, ock personligen struntar jag i om de som jag diskuterar med lär sig. För på en diskutant finns det 15 anonyma läsare, som kanske får ut något av de fakta som kommer fram, som kanske tänker och bildar sig en egen uppfattning.

Jag tycker det är vanligt när man diskuterar (jag käbblar mycket med rollkursanhängare i USA) att när de inte längre vill bemöta ens argument, så kommer "Du är dum!"

Vill du att jag skall skriva "Jag är ju här för att dela med mig och lära mig" som du brukar göra? De facto, är det därför jag är här. Jag lär mig massor, delar med mig massor och får jättemycket feedback. Men jag tar inte allt jag läser för givet.

Tessan
 
Sv: Lång och låg - lodplan

Noir3 de som jag diskuterar med lär sig. Tessan[/QUOTE skrev:
Jag är inte intressead av Käbbel.

Jag lysnar när du lägger fram din teori, vilket du gör via din sida.

Men annars kommer sällan saker från dig angående riding förebilder tillkorta kommanden.

Istälelt lägger du mycket energi på att kritisera.

Jag ser att massor läser våra trådar.
Jag ser mer att jag vidarebefodrar det jag lärt mig. Kan det vara till nytta så använd det, annars släng det i pappareskorgen

du skrev "... och personligen struntar i om de som jag diskuterar med lär sig"

jag upplever dig verkligen dig så "lär er!"

Jag tycker att det är bättre att människor får ta del av all information här och bildar sig en egen uppfattning.

Tycker att jag själv haft en djävla röta som kunnat gå på Kottas, Balkenhool, och Claire, samt kommit över en del litteratur och annat på internet.

Jag har också haft turen att komma i kontakt med människor som gått dessa långa kurser i biomekanik för "det biomekaniska geniet i Skåne". som har utbidlning på häst. De har säkert flera 100 timmar biomekaink i bagaget. De har bara generöst delat med sig av sina anteckningar.

En del har jaghaft nytta av som ryttare, det andra har jag lagt åt sidan.

Har någon ingen nytta av det jag förmedlar så släng skiten i papperskorgen.

Jag har inget behov av att andra skall lära sig.

Nu skall jag åka och rida...
 
Sv: Lång och låg - lodplan

Det kanske inte är så "vikitgt" för folk att de vill utsätta sig för att bli nedsnackade så att det gör ont.

Att det gör ont betyder ju inte att du har rätt.

Att du snackar så det gör ont får bara tyst på folk, det behöver ju inte betyda att de håller med dig.

( nu skall jag åka)
 
Sv: Lång och låg - lodplan

Jag ser mer att jag vidarebefodrar det jag lärt mig. Kan det vara till nytta så använd det, annars släng det i pappareskorgen

De har bara generöst delat med sig av sina anteckningar.

Jag vet inte om det är så stor skillnad på att vidare befordra det man lärt sig, eller generöst dela med sig av sina anteckningar, eller skriva ihop på en sida vad man lärt sig.

Jag tror at just du färgar mina inlägg med något annat än andra läsare eftersom jag hade mage att kritisera innehållet i det du skrivit i din bok och kommit med konstruktiva frågor. Sen dess har du tyckt att jag är "Dum!"

Det biomekankiska geniet i skåne må vara just det. Men om du lärt dig så mycket av henne, och det är så genialiskt, hur kommer det då sig att du inte svarade på frågorna som jag skickade, för det borde ju gå att diskutera sig fram till något logiskt då?

Tessan
 
Sv: Lång och låg - lodplan

Jag var ironisk när jag sade "nedsnackad så att det gör ont". Det gör inte ont om man inte har brännt sig. Man kan faktiskt diskutera allt, och här kan man i synnerhet diskutera intressanta saker om hästar, och inte vems ton som gör ont.

T
 
Sv: Lång och låg - lodplan

Jag tycker inte du är dum.

jag upplever det inte som du har mage

Jag tycker att du kommit med en del tänkvärda synpunkter
och en del har jag inte tagit ställning till som jag skrev
Vill ha svar från mina vet. kontakter först.

Min bok är ju inte färdig, jag har lämnat ut den till många människor för att få just synpunkter. Du är en av dom. Den lär bli reviderad både en och två och tre gånger till innan jag tycker den duger för utgivining.

Hur är det med "netiqette"
Och dra upp privata grejer...

Nu lägger jag av, för jag vill inte sänka mig till den här nivån.
 
Sv: Lång och låg - lodplan - knapplån

Tänkte sticka ut nacken.... lite.

Red igår för en "vanlig gammal dressyrtränare". (Garanterat ej intresserad av överböjning i 180 knyck) Mycket intressant. Tränaren ifråga var mycket uppmärksam, ställde höga krav, lättebra, det är lätt att man blir lite slarvig och okoncentrerad när man rider mycket på egen hand - och hoppträningen som varit mer regelbunden fokuserar på andra saker. För att inte tala om att hindren är tydliga markeringar om vilken väg man ska rida. ;)

Vi började med grunder - så klart, man börjar ju inte med något annat, och det var inga konstigheter. Lösgörande på volt i alla gångarter och så lite öppna-tänk ... men det som kändes lite konstigt var fokuseringen på att tyglarna måste vara korta hela tiden - nästan lite "side-rein" tänk. Nu hade vi hunnit värma något och hästen är så pass skolad att det fungerade - men för mig kändes det som att jag hade fått mycket bättre rörelse i hästen om vi hade fått variera formen mer.
Tränaren tyckte att hästen var mjuk och fin men kunde haft lite bättre steg. Var dock positiv till att fortsätta samarbetet.

Funderar på detta med olika vägar till Rom. Vi kommer till samma plats - med "korta tyglar" alltså, men jag vill att hästen ska komma dit på ett annat sätt och med mer respekt för hästen, och fra med bibehållen aktivitet.

Känner att jag verkligen förstår varför det blir problem med så många hästar - en som inte är mjuk och lydig kommer ofelbart att gå emot handen om man ställer kraven på detta sätt.

Kände dock att vi skulle kunna få ut mycket av samarbete med den här tränaren - trots att vi aldrig hade kommit till vårt nuvarande Rom med hans metod. (Min fd gamla dressyrtränares metod hade dock funkat, mycket mjukare, men hon är ju borta....)

Mycket intressant och huvudet fullt av tankar idag! Om vad som är rätt och fel och gammalt och nytt och höger och vänster och yin och yang......."le plus ca change, le plus cést la meme chose" (gammalt fransk filosofiskt ordspråk - ju mer det förändras, ju mer är det samma sak)

Så - det vore roligt med lite feed-back! Liknande upplevelser någon? mvh/T_B

ps - hoppas på positiva energier runt detta ---- Buke är ett bra sätt att byta erfarenheter ---- men tyvärr blir man också "ledsen på riktigt" när man delar och det uppfattas fel...ds
 
Sv: Lång och låg - lodplan

Vad med min netiquette?

Jag har inte nämnt din bok förut, av artighetsskäl, eftersom den inte har med detta att göra. Men eftersom jag är övertygad om att det är därifrån som ditt färgande av vad jag postar kommer, så tycker jag att det krävdes en förklaring. Jag har inte tagit upp vad som jag klagade på eller vad du har skrivit, och kommer aldrig att gra det heller. Jag brukar inte ta upp sådanan saker.

Men när jag känner att jag blir personligen ansatt på grund av någons inställning till mig, så vill jag förklara mig. Om inte annat så för andra som läser det här forumet.

Tessan
 
Sv: Lång och låg - lodplan - knapplån

Ang. Liknande upplevelse.

Red för fem år sen lektion för en dressyrtränare, det gick väl sådär, och jag hade svårt att ta till mig allt för det var ett sådant motstånd i hästen.

Efter fem år med mycket läsning och träning på "mitt" sätt. Dvs AR inspirerat inkl. några clinics, lite westerntänk o mycket lull i skogen så red vi lektion för samma tränare igen i tisdags.

Och hästen gick jättefint ibland trots att vi är "otränade". Det mest ovana var den korta tygeln. Men jag har en annan grund i både mig o häst nu och kan nog få ut en hel del av att träna för henne nu.

Hade vi kört på för fem år sen har jag haft en hopkrullad häst med bakbenen en mil bakom. Nu har jag rumpan med från början vilket gör resten mycket lättare.
 
Senast ändrad:
Sv: Lång och låg - lodplan

Kul!

Vad glad jag blir! Att höra om din upplevelse! Hoppas att vi kan jämföra fortsättningen./T_B
 
Sv: Lång och låg - lodplan

Vågar man sig på ett inlägg här?
Har följt debatten här vid sidan av och just förundrats över detta: vad olika saker man ser.
Själv är jag då varken elitryttare eller biomekanisk expert, men det är som flera påpekat inte så svårt att greppa grunden. Och detaljernas funktion är inte helt utforskad än på alla områden.

Jag har inga problem med att bilder kritiseras snarare än beröms, eftersom man lär sig genom att hitta fel också. Men det är klart viktigt att peka på vad som är bra också, vad man ska sträva mot - ofta finns det något av båda faktiskt.

En sak som jag tycker komplicerar de konstruktiva diskussionerna är att vissa bedömer t ex bilder utifrån en antagen känsla, snarare än det man konstruktivt kan peka på.
Jag menar att det är svårt att veta om hästen t ex "tänker uppåt med nacken". Särskilt inte när hästen ifråga går så pass långt bakom lod låter det långsökt för mig. Man rör sig på mer djupt vatten med så pass vaga kommentarer, än om man påstår att hästen rör sig med fart, då det senare kan synas på frambenens position.

Galoppbilderna är talande tycker jag. Frambenet är nära islagspunkten för både galoppisen och Dionysos, medan Tinnes har en bit frambensförflyttning kvar medan hästen balanserar på ytter bak. Det kräver mer styrka i bakbenet ju längre det får balansera hästen, dvs ju långsammare det går. Det är lättare att vinkla det sådär när det går undan än vid den långsammare galoppen som Tinne visar. Dionysos är jättevacker och det är en snygg och flaschig bild, men nog tusan är han vinklad nära nog identiskt med galoppören, fram till halsen. Och det var ju inte den som skulle spela någon roll eller? (Hur han ser ut bakom manken döljs ju rätt väl av sadel och ryttare, en hopkrullad hals ser ju lätt välvd ut, men det är ju bara på utsidan - har svårt att tänka mig att Dionysos har en rak halskotpelare och uppväxande manke i den positionen - vilka muskler skulle lyckas åstadkomma det, ni som kan muskler?)

Själv är jag på Noirs linje. Lätthet, mjukhet, arbeta med hästen. Det hör jag Susan säga också, men ser inte det som beskrivs i de bilder som visas, eftersom jag ser bakom lod som direkt kopplat till "på bogarna", eftersom manken sjunker då (enligt den biomekanik jag lärt mig). Och då blir det inte lätt, iallafall inte för hästen.
 
Sv: Lång och låg - lodplan

Just så har jag också upplevt det. Hade jag ridit för Julio Borba för fyra år sedan hade jag inte förstått vad han sökte. Iom att jag ridit för Bent och fått så mycket avslappning, förstått funktionen i "hästen fram till handen", lärt mig känna vad min kropp gör, lärt mig förstå hur min sits påverkar hästen, lärt mig ge hjälperna på rätt sätt o.s.v har jag den grund jag behövde för att kunna ta den energi Julio vill se i ridningen och använda den på ett lämpligt sätt. Jag kan känna när energin blir bra och när den bara blir spänd, för jag vet hur en avslappnad häst känns.

Och bakom det finns westernridningen som en gång lärde mig att inte dra så förbenat i tyglarna.

Kanske är det där anledningen till konflikten mellan "modern" dressyr och AR/klassisk dressyr finns. De som aldrig fått lära sig grunderna ordentligt (d.v.s. haft förmånen att ha instruktörer som kan lära ut dem) kan inte ta till sig den fortsatta ridningen och tycker att hela ridstilen är galen. Inom AR sitter folk och verkligen går igenom detaljerna i botten (ibland till dumhetens gräns), och känner att de förstår. När man sedan tar steget snett åt vänster till "vanliga" dressyrtränare" förstår man plötsligt vad som sker, och känner vad som händer.

Säger inte ATT det är så, utan att det SKULLE KUNNA VARA så...
 
Sv: Lång och låg - lodplan

Det värsta är att jag upplever det likadant, med grund förstår jag den vanliga Dressyren bättre
 
Sv: Lång och låg - lodplan

Susan skrev:
Vidare tror jag att denna nyfunna balans bakifrån är skör, jag tro hästen måste öva länge på att arbeta/ bära på detta nya sätt innan man ställer större krav på den. Jag tror på balans bakifrån ett helt år.

Klippte bort lite för mycket, kanske. Jag ser det inte som att jag håller upp huvudet, jag ser det som en lättförståelig signal till hästen om att bromsa tempot/inte öka. Jag tillåter rörelsen framåt så länge den är taktmässig och i balans och kanaliserar den lite som med tutan på en ångmaskin, men utan att någonsin hänga i tygeln. Hästen är fri att balansera sig själv med hela kroppen och håller själv upp huvudet både före, efter och under det ögonblick att tygeln spänns. Det är det jag menar med att stanna i förhållningen. Den ska bibehålla tempo och tramp utan att jag behöver hålla emot framtill. Och jag upplever precis som du att det tar ganska lång tid att etablera det så fast att det följer med "uppåt" och också går att gå tillbaka till när som helst. För mig är det detta som är lång och låg, och jag kan inte se att det någonsin i utbildningsskalan skulle vara fel att rida hästen så.
 
Sv: Lång och låg - lodplan

ja du klippte bort lite för mycket hajar inte.

Vill också bara säga rent allmänt att det inte gör mig något om Dionysos får sträcka fram näsan en aning.

Har nog inte heller menat att "halsen" tänker framåt uppåt, mer bröstkorgen.

Från början var bilden här tänkt att demomsterar det veterinärerna säger att muskerna runt bålen främst stabiliserar - och det tyckte jag att de gjortde på den där bidlen.

jag är inte heller expert, är i en process att förstå och lyssnar därför på alla, så varsågod Skrållan våga på.
 
Sv: Lång och låg - lodplan

Susan skrev:
Var pekar masten när båten vänder - jo utåt

Hur vill hästen göra - välta innåt

Särskilt över inre fram i höger varv
Vilket beror på att häsens mast ( upprätstående tornutskott) på de flesta hästar pekar en liten aning åt höger...

Hästen har altså lätt att kapsejsa åt höger
Eftersom masten redan pekar utåt i vänstervarv så kapsejsar hästen inte lika lätt.

Ni får ursäkta att jag inte orkar läsa hela tråden och sedan gå tillbaka och skriva mina svar...

Jämförelsen med båten har för mig 2 svagheter. För det första böjer sig inte en båt när den svänger. Och för det andra motsvarar det mer en böjning med utgångspunkt från mitten på hästen för mig, som hellre ser en böjning med utgångspunkt från inner bak. För mig uppstår böjningen i bålen på böjt spår som en följd av att inner bak trampar längre in under kroppen. På så sätt roterar inner höft framåt/nedåt och i det stadiet ska ryggraden tillåtas att böja sig för att göra undertrampet så stort som möjligt. Där skulle jag tro att tornutskotten lutas inåt? Böjningen framtill blir bara en logisk fortsättning på att vikten tippas inåt på samma sätt som att styret automatiskt svänger inåt om du gör en sväng på cykeln utan att hålla i styret. För att gå tillbaka till båten, skulle det som händer på cykeln vara att cyklisten skulle vara lutad utåt, eller sadeln om du hellre vill det. Men det fungerar ju inte så, för vi måste motverka centrifulgalkraften.

Böjd inte i enlighet med spåret blir egentligen inte alls samma sak (skolorna tex), eftersom det inte finns någon lutning, det finns ju ingen centrifugalkraft att motverka. Fortfarande ska ju inner bak trampa in och inner höft sänkas mer, vilket till viss del innebär samma böjning. Men yttersidan har en mer aktiv roll här, och man ser också på hästar som rids i skolor i trav, att hästen faktiskt inte är konstantböjd, utan blir rakare i kroppen när ytter bak jobbar.

Som jag ser det ska tornutskotten luta inåt vid korrekt böjning, men håller det inte alls för otänkbart att de inte gör det vid felaktig aktiv böjning och/eller vid motstånd hos hästen.
 
Sv: Lång och låg - lodplan

Oj, jösses Sus, vad jag "drabbar" dig just idag... Det passar bara så bra just i sammanhangen att svara efter just dina inlägg. Se detta mer som ett knapplån...

Dessa muskler kommer ett tag in i uppbyggnadsperioden på min häst. Nu har hon stått hela sommaren, hon är stor och energin på betet räcker bara till hennes underhållsbehov och inte musklerna. Är dessutom en rätt mat-o-intresserad dam, så de mängder kraftfoder hon behöver äta för att bibehålla sina muskler är inte intressanta för henne. Har haft dåligt med tid hittills också, så detta blir något av en kompormisslösning. Håll alltså till godo med bilder på en rätt ful pålla :crazy: .

gumman28.jpg


gumman18.jpg


Ser nu dessutom att det är snett ritat, på den övre bilden är inte halstoppen centrerad, vilket var meningen, och på den nedre bör det från någonstans nedanför mitten av halsen finnas en triangel med spets nedåt framtill mitt på bogbladet, samt en "motvänd" triangel bakom manken som sträcker sin bakre spets i riktning mot ländryggen (se svackan på vänster sida bakom manken på bild 1).

Vilka muskler är det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Här kommer en berättelse om mitt liv som jag skriver i terapisyfte då jag är och har varit deprimerad större delen av mitt vuxna...
Svar
8
· Visningar
2 313
Senast: snajl
·
Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 564
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 480
Senast: Disen
·
Utrustning Har det betydelse om man hamnar för långt fram i sadeln? Nu snackar jag precis bakom cutbacken. Har inte lagt märke till det innan, men...
Svar
18
· Visningar
2 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • När den sista dagen kommer ...
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp