Bukefalos 28 år!

Lång ryttare på häst.En ny tabu?

S

sockerkaka

Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst men det går bra.
Även står det att en vuxen får tävla ponnys.

Många inom western rider på hästar som är ca 145 cm tänker nu på quarterhäst dem brukar ligga på det måttet vad jag vet. En del mindre och många olika raser och typer.
Många män på 180-190 cm rider dem och det är ok. Även långa kvinnor.En del har benen långt ner som när man rider islanshästar.

När tycker ni det inte är ok att en westernryttare rider på sin häst? hur lång är överdrivet?
Nu pratar jag om western och inte andra grenar osv.

Hur många cm skiljer det sig mellan er?
Vilken ras har just du?

Har någon påpekat din längd? eller kropp?

Kolla in detta.. det jag menar med att det är ok men verkar som på forum att det är en tabu att vara lång och rida eller stor och rida.


Jag är ny inom western och hoppas kunna lära mig mer. Kan inget om frågan och frågar därför.
Kanske sitter ni på svar?

En rolig och trevlig gren tycker jag. Synd att inte fler rider som jag känner.... bara jag =(

Hästarna i klippen under här är ganska små men vinner och tävlar överallt.

Man kanske inte skall stirra sig blint på mankhöjden och ryttarens längd längre utan var dom kan göra ihop.


http://www.youtube.com/watch?v=Hw5UXz9TQUk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=o_v_1_pkTIg&feature=related
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Längden på ryttare vs. häst tycker jag kan kvitta, vikten tycker jag däremot spelar mycket större roll. En kompis pappa i USA har en häst som är runt 150, men han väger nog närmare 150kg, det tycker inte jag är OK, nu vill han visserligen bara åka med och skritta en liten stund, men ändå...
Varken jag eller min man är särskilt långa, så vi behöver aldrig fundera på om vi passar på hästen och har aldrig fått kommentarer om det :), jag är 163 och min man är 179 våra hästar är runt 150.
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Det skiljer sig 15 cm mellan jag och min häst (hästen är 150cm, jag är 165).
Helt perfekt, enligt mig. Rasen är appaloosa. Ingen har någonsin påpekat något om min längd eller kropp. Min man rider också samma häst, han är 175cm lång, ingen som har tyckt det var konstigt heller. Som någon annan skrev, så ar det mer vikten som spelar roll tycker jag, och allt beror på hur hästen är byggt. Jag ser heller en tung person på en stadig väl-byggd quarter på 150 än på en spinkig fullblod på 170.

Sen att hästar blir allmänt större och större och folk tror att dom behöver större och större hästar och att det är tufft med enorma hästar tycker jag är lite tråkigt. :grin:
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Håller med lillaida! Det är inte längden, utan i så fall vikten som spelar roll. Så länge som ryttaren kan hålla koll på alla sina centimetrar som hänger under och över hästen och inte tappar balansen är det väl inget fel med långa ryttare på små hästar! Finns ju ett ekipage i sverige med en hyffsat lång man på en hyffsat liten quarterhingst. Det ser alltid fint ut när dom rider :)

Ang vikt kan jag ju tillägga att även här handlar det SÅ mycket om balans. Jag låter häldre en person på 100 kilo, med riktigt bra balans rida min häst, än en person på 60 kilo som inte har någon koll på sin kropp. Faktum är att hon har blivit riden av en man som säkert väger 90-100kg, och hon verkade inte lida det minsta. Han sitter som gjuten.

För övrigt är min häst 150cm, och jag är 172cm lång. Nästa häst får gärna vara 5cm lägre...
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Ett ekipage skall se bra ut ihop och är man för lång eller för fet för sin häst så ser det inte bra ut, easy as that. Att säga att hästen inte har något emot att ha en ryttare på över 100 kilo på sig, öh har ni frågat hästen. Sorry om jag låter snippi, men jag har sett för många omaka ekipage för att tycka att det är ok att inte ta hänsyn till hästen storlek.
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Folk bruka inte säja så mycket att ett ekipag är miss passad.
Änta att ryttern inte tänke på det själv.
Själv har jag tänkt på det, tycka det se för loylig utt en 2m+ hupp kruppen på en lilla D-ponny som kan inget annat än sitta stol sitts så att fotterna inte släppa på baken :grin:
Och sen här vi dessa lilla damerna på sina 170cm+ hopp/dressage häster som se lika loylig utt ;)
Az
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Grejen är att 100-kilosmannen i fråga är varken lång eller stor, bara... rejäl. Bastant. Kompakt (:angel:) Det sår absolut inte oproportionerligt ut, och jag dessutom känner jag min häst tillräckligt väl för att se om hon tycker någonting är obehagligt :)
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Jag är 175 cm lång och rider min lilla D-ponny Arab på 145.. Ser väll inte direkt "vackert" ut, men funkar hur bra som helst! Väger inte så mycket, och han mår så långt jag kan se inte dåligt av det ;) Vi tävlar och placerar oss på tävlingar precis lika bra som alla andra!

Tycker huvudsaken är att man kan rida sin häst, dvs. ha kontroll och kunna rida den precis som en större häst, och såklart att den inte mår dåligt av det. Det är ju oftast vikten som spelar den stora rollen när det gäller lite mindre viktbärande raser. Men det finns ju fullvuxna män på 180 som rider de små araberna, så han lär nog klara av lilla spinkiga mig på 50-55 kg ;)

Så tycker jag iaf! :) :angel:
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Jag har känt mig lite stor på min häst. Delvis p.g.a. att jag är van vid halvblod ala 175 cm, delvis p.g.a. att det är en unghäst som känts lite ranglig då han inte hunnit muskla och balansera upp sig förräns nu...

Jag är 173, hästen mäter ca 158 cm, men har ganska hög manke. Dock har han breddat sig och känns inte längre för liten. Har mest funderat på om jag SER lite för stor ut, då jag varken är överviktig eller obalanserad.

Min åsikt är att så länge hästen är tränad och byggd för att bära ryttarens vikt är det OK, trots för långa ben. Hellre en lång, smal ryttare med god balans än en kort kraftig ryttare i obalans. Felet är väl att många tycker det är OK att var för tung så länge man bara skrittar och "skogsmullar". Helt fel i mina ögon, då dessa hästar är ofta inte musklade för detta eller rids i rätt form. Ju mer vikt hästen måste dra runt med, desto viktigare blir det att den rids och tränas rätt...
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Grejen är att 100-kilosmannen i fråga är varken lång eller stor, bara... rejäl. Bastant. Kompakt (:angel:) Det sår absolut inte oproportionerligt ut, och jag dessutom känner jag min häst tillräckligt väl för att se om hon tycker någonting är obehagligt :)

Har dessutom 100 kg mannen bra balans så stör ju den vikten mindre än att sätta upp 70 kg ryttare med taskig balans, helt plötsligt blir det mycket jobbigare för hästen än att bära 100 kg duktig ryttare.

Man ska ju inte bara se sig blind på vad ryttaren väger utan hur bra balans ryttaren har, det är ju trots allt hästen som får balansera mer med en obalanserad ryttare. Rörigt inlägg men ni fattar hoppas jag :o

Fitinghof och Bambam är ju ett ekipage som jag tycker ser harmoniskt ut trots hans längd och liten häst
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Det har du rätt i :bow:
It´s how you sit the horse!
Kan vara svor för en 2m+ på en 145er att hitta en bra korrekt sitts när knä ligga upp i haken :grin:
The saddle fits the horse, the horse and saddle fit the rider! simple
Az
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Precis! Och ryttaren i fråga har hållt på med bull riding, så balansen är det inget fel på! :idea: :D
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Att ha en 100 kilos ryttare på en liten häst är väl ok någon gång men om en 100 kilos ryttare köper en häst för att det är skitbra och inte tar hänsyn till att hästen är väldigt liten, det är inte kul att se. Man kan även se samma sak inom islandshästbranchen, små hästar med ryttare vars ben nästan tar i backen. Man kan inte hävda bra balans som en ursäkt för att man rider på en för liten häst. Dom flesta ridskolor har viktgränser och jag själv sätter mig inte på ponnisarna i stallet för jag väger för mycket. Bra balans är skitbra men kombinerat med en passande vikt så är det ännu bättre.
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Ja. Väger man runt den vikten bör man ju tänka efter vad man sitter på.
Tråkigt för dom som måste det bara menar jag på.

Var roligt att höra hur ni andra tyckte om westernridning.
För inom Svenska ridsportsförbundet anser "man" inte lika.
För då får man ju inte tävla ponny som vuxen över 18 undantag viss klass.
Eller en hästlicens på ponny. Eller har jag fel?

( OT ) ska snart kolla lite på agillity. Så mkt att ta in om hästar =)
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

jodå, det har inget med längden att göra utan att vuxna inte ska tävla mot barn! du får starta en ponny i svår hoppning om du så vill, bara att lösa licens för stor häst.
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

:confused:Jaha.. ok.. visste jag inte... Känns som man inte fattar ngt här inne.. ny på buke och känns då som alla kan mer när man frågar.. men är kanske ej så =/
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Jag skulle vilja påstå att tabun ligger inom den sk klassiska ridningen. I synnerhet dressyren.

I westernvärlden existerar det inte som ett problem. Det man ser till är vikten/balansen och hästens förutsättningar att bära upp ryttaren.

//Waern
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Att ha en 100 kilos ryttare på en liten häst är väl ok någon gång men om en 100 kilos ryttare köper en häst för att det är skitbra och inte tar hänsyn till att hästen är väldigt liten, det är inte kul att se. Man kan även se samma sak inom islandshästbranchen, små hästar med ryttare vars ben nästan tar i backen. Man kan inte hävda bra balans som en ursäkt för att man rider på en för liten häst. Dom flesta ridskolor har viktgränser och jag själv sätter mig inte på ponnisarna i stallet för jag väger för mycket. Bra balans är skitbra men kombinerat med en passande vikt så är det ännu bättre.

De flesta utav våra svenska manliga Isl.hästryttare är inte speciellt tunga. Däremot finns det en hel del långa Islänningar som flyttat till Sverige för att träna upp ryttare och de har inte haft mycket annat val när de bodde på Island, finns liksom inga andra hästar där än just Islandshästar ;)
 
Sv: Lång ryttare på häst.En ny tabu?

Bara för att det är många som rider på för små hästar så betyder inte det att hästryggen mår bra av detta i längden. Balanserad eller inte, någonstans måste man dra gränsen för hur stor man bör vara på sin häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: WBanna
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 162
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 018
Senast: shia
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 575
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp