Bukefalos 28 år!

Lång svans

F

fluffagget

tjena!! har kollat på mycket bilder å hästar av rasen ardenner.. å ser att nästan alla har lång svans!!! har själv ardenner hemma å vi har alltid haft kort svans på våran för den korta svansen är ju rastypiskt å ska visa hästens bred å massa!!

är det ingen som tycker som jag??!? :confused: :confused:
 
att ha en kort svans är inte så schysst på sommaren. svansen är hästens flugskydd. vill man visa hästens bredd och massa får man väl fläta upp svansen istället.
 
tycker som d andra..
men jag har bara sett ardennrar med kort svans...
gubben här som föder upp och kort kort på alla...
 
alltså riktigt kort svans?

det finns ju en anledning till att hästen har lång svans från början. dessutom tycker jag personligen att det är snyggare med en lång svans.
 
Jag vet att dom flesta,jag känner iaf, har kort svans på sina ardennerhästar. men jag tycker att det är helt fel då det finns anledning till att hästarna från början har långsvans, som någon här skrev.
 
oki jag håller med er om på sommaren, våra hästar har längre svans på sommaren för att kunna vifta fluggor!
d ni menar med att d har fått sin svans för att andvända den jag tycker d e samma sak med halvbloden varför klipper man kronranden å andra ställen på den???
 
tycker det är skitfult med avklippta svansar.

på riktiga arbetshästar som ardennern kan man ju däremot fläta upp svansen tycker jag!
 
hej. vi har flera ardenner hästar hemmma på gården och vi brukar klippa svansen på hösten/vintern till haserna men sen så låter vi den växa ut så att dom har ganska lång svans på sommaren för att vifta bort flugor med. när vi premierar så flätar vi svansen istället. jag personligen tycker att man kan låta svansen vara.jag tycker det är fult när man har klippt den alldedels med svansroten.
 
Jag håller med dom andra!
Man kan ju alltid fläta upp den......
Min ardenner har lång svans!
 
Jag red på en gård med ardenner när jag var liten och där brukade de - till allas fasa - låta ardennerhästarna behålla sina svansar långa. Till premieringarna flätades de upp på traditionellt sätt.

Så jag föredrar ardenner med lång svans.

Den ursprungliga anledningen till korta svansar var, enligt en amerikansk percheronägare jag hade kontakt med för några år sedan, att man inte ville att svansen skulle hamna utanför skackeln för då tappade man kontrollen över ekipaget. I ett sådant fall hjälps det ju inte att svansen är klippt, så den kuperades - och det gör man fortfarande på tunga kallblod på vissa ställen i USA. Dock påstod min kontakt att själva taglet sedan fick växa så långt det gick för att ge hästen en flugvippa. Men ändå...kupering av hästsvansar var för mig sådant man läste om i Black Beauty - men det förekommer alltså fortfarande!


Anneli
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 144
Senast: Whoever
·
Utrustning Tror att jag ska ta tag i sadelbyte i vinter och funderar en del kring vad som skulle kunna vara aktuellt att prova. Tänker en del...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Ajda
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 731
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 649
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp