Bukefalos 28 år!

Långa skogsritter

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Jag håller inte på med distans, men jag har en fråga som jag tror blir bäst besvarad här på Distansforumet.

De flesta jag känner som rider dressyr eller hoppar, när dom rider ut kanske dom rider skogsrundor på 6-8 km och tycker det är rätt långt. När jag rider ut rider jag gärna 2-3 mil om inte mer om jag ska galoppera mycket, och 1 mil om jag bara ska skritta är inte ovanligt. De flesta tävlingsryttarna jag känner säger att en 2 mil skogsrunda är för långt, men jag undrar hur det kan vara det?

Jämfört med distansritter är det ju ingenting, och min häst tycker bara det är kul att vara ute länge. Nu är han inte i full kondition, så då skrittar vi mest och jag skulle inte överanstränga honom genom att rida en runda på 2 mil med mycket trav och galopp, utan nu håller vi oss till 1-1,5 mil med mycket skritt, en del trav och en kort galopp, men när han hade bra kondition kunde vi galoppera 4 km i sträck (när han var väl uppvärmd såklart), skritta några km, och sen galoppera i 4km till. Är detta verkligen skadligt? Hästen har inte visat några tecken på överansträngning, och jag varierar uteritterna mycket. Ibland rider vi på stigar där han får lyfta på benen, och ibland galopperar vi mest i uppförsbackar men jag har aldrig gjort mer än vad jag känner att han klarar av. Och hästen tycker såklart att det är skitkul att vara ute i skogen och är alltid pigg och glad.

Så vad säger ni? Något jag måste tänka på om jag rider såpass "långa" rundor eller är det bara att fortsätta som jag gjort hittills?
Hästen är en haflinger som är 7 år ifall det har betydelse. Han rids också med bomlös och utan nosgrimma, så jag har ingen onödig utrustning som kan hindra honom vad jag vet.
 
Senast ändrad:
Sv: Långa skogsritter

Jag brukar inte tänka antal mil/km hästen går, utan mer hur mycket hästen är van vid att gå vid annat ridpass (tex. hur länge rider du ett pass i paddocken/ridhuset?) jag hade nog haft lite sådana riktlinjer och inte hakat upp mig så mycket på antal mil
 
Sv: Långa skogsritter

När jag rider i paddocken skrittar jag helst fram eller skrittar av ca 20 min ute, och dressyrarbetet kan variera från 20-45 min beroende på hur bra det går och vad vi gör. Rider inte så länge på banan i och med att det känns rätt meningslöst, och hästen tröttnar till slut. När vi rider i skogen däremot tycker både han och jag att det är så roligt, så därför är vi gärna ute så länge vi kan.
När vi är ute och rider kan vi vara ute allt från 1-4 timmar beroende på vad vi gör och hur länge det är ljust. (har ingen bra pannlampa, och hästen ser så mkt spöken om det är mörkt ;))
 
Sv: Långa skogsritter

Jag tycker du kan fortsätta. Så där "långa" rundor i lagom tempo bygger upp hästen och gör den stark. Både i muskler och skelett. Framför allt i skritt! Det får du aldrig "tävlingsryttarna" att tro på.
Så länge du inte hastar på och höjer kraven för fort (det låter det inte som du gör) så mår hästen betydligt bättre av långpass än att harva rundor i ex ridhus. För hörnpassager sliter på hästen men det vet väl inte "tävlingsryttarna" om?

Skulle du vilja prova distans så finns det ritter i Halmstadtrakten.
// Linda
 
Sv: Långa skogsritter

Jag skulle gärna prova på distans till våren/sommarn om vi är i bra kondition då! Finns det nån hemsida där man kan se planerade ritter?
Men vi är ju bara amatörer, så frågan är om det finns så korta rundor? En runda på 4-5 mil hade jag gärna provat på inom sin tid.

Ja, jag har aldrig förstått varför tävlingsryttarna tror att det är skadligt. Deras hästar är inte ute så mycket och ser ut som hustak över ryggen, medan min är rund och fin och har fått riktigt fina muskler sen jag började rida ut så mycket och så länge. Min häst är heller aldrig skadad medan tävlingsryttarnas hästar är halta stup i kvarten känns det som. ;)
 
Sv: Långa skogsritter

Är detta tävlingar så man behöver någon speciell licens? Eller är det bara att betala och komma dit? Måste man rida själv eller kan man också vara med på någon ritt där man är flera i grupp?
 
Sv: Långa skogsritter

Dessa tävlingar är anslutna till ridsportsförbundet. Du behöver vara medlem i en klubb, ha grönt kort, ryttarlicens och hästen behöver den gula tävlingsboken (finns info på ridsp.förb. hemsida).
Man börjar med Clear Round. Det måste man genomföra för att få lov att tävla senare. Oftast är det masstart dvs alla rider iväg samtidigt. Då hittar man oftast någon som rider i samma tempo o så följs man åt. Trevligare för både hästar o ryttare.
// Linda
 
Sv: Långa skogsritter

Den länken ska jag ta mig en titt på också, jag har varit intresserad av distans ett tag, men velat fram och tillbaka :p
 
Sv: Långa skogsritter

men när han hade bra kondition kunde vi galoppera 4 km i sträck (när han var väl uppvärmd såklart), skritta några km, och sen galoppera i 4km till. Är detta verkligen skadligt? Hästen har inte visat några tecken på överansträngning, och jag varierar uteritterna mycket. Ibland rider vi på stigar där han får lyfta på benen, och ibland galopperar vi mest i uppförsbackar men jag har aldrig gjort mer än vad jag känner att han klarar av. Och hästen tycker såklart att det är skitkul att vara ute i skogen och är alltid pigg och glad.

Så vad säger ni? Något jag måste tänka på om jag rider såpass "långa" rundor eller är det bara att fortsätta som jag gjort hittills?
.

Inte skadligt, du verkar redan träna som en distansryttare!! Är hästen glad och frisk så är detta perfekt ridning för dig och din häst! Dagen efter ett hårdare pass kan du tex ta den ur stallet på morgonen och be ngn trava med den, ser den ut som vanligt i sitt steg så är det en lagom träning. Om den ser lite "kantig" ut eller hallt så klart eller är öm i musklerna så var det nog för hårt för dagens status på hästen.

Som du rider nu kan du sälert fortsätta träna och vara i god form för en CR i april på 40-50km!!! Välkommen
 
Sv: Långa skogsritter

Då får du vela framåt igen. Distans är väldigt roligt. Man lär känna sin häst ordentligt.
Och för att inte tala om alla trevliga distansmänniskor! Vi är inte konkurrenter förrän på upploppet. Annars är vi medtävlande och hjälps åt.
Har man en häst av en ras som alla tittar snett på vid dressyr o hopptävlingar så är man hjärtligt välkommen på distans. Där tycker alla det är trevligt med annorlunda raser o korsningar.
Hoppas vi ses nästa säsong!
// Linda
 
Sv: Långa skogsritter

Hittills har han aldrig varit stel eller öm, dock har han någon gång haft lite träningsvärk tror jag och varit lite trött/seg dagen efter vi har ridit hårt. Men då får han antingen vila eller så blir det bara en liten skrittur på en halvtimme.

Nu ser jag verkligen fram emot det här :D Nu när jag vet att jag inte gör nåt skadligt vill jag verkligen vara med i en CR till sommarn :D Tror absolut att både jag och Nasse skulle tycka det var jätteskoj!
 
Sv: Långa skogsritter

Du och din häst måstevara med på våra träningsritter, vi brukar rida allt från 1,5- 4 mil, de är i trakterna runt Halmstad/simlångsdalen och några i Ullaredstrakten.Vi brukar köra varannan helg feb-april ungefär. Gå in på simlångsdalensRFs hemsida s-r-f.net eller kontakta mig Jessica Holmberg 035-75015 eller grenledare Maria Cronqvist 035-43134. självklart ska du rida distans med din häst, på våra träningsritter kan alla vara med även de som inte ridit distans tidigare/jessica
 
Sv: Långa skogsritter

Åh, jag är jättegärna med! Jag ska börja träna lite mer då så vi orkar med 2-3 mil iaf tills februari i ett bra tempo. Vad kostar det att vara med?
 
Sv: Långa skogsritter

Ja, häng på Jessica o gänget. Om du inte visste det så blev Jessica bäst placerad av svenskarna på VM. I en blå o gul Torsion!
// Linda
 
Sv: Långa skogsritter

*knapplån*

*stjäl tråd* :bump: (förlåt trådskaparen)

Nån som vet några träningsritter i Närkes län åt Örebrohållet till? :D
 
Sv: Långa skogsritter

Vad bra :D Då antar jag att jag kan få en del bra tips av henne! Kul att det finns så duktiga distansryttare så nära mig. :)
 
Sv: Långa skogsritter

Jo det har vi. En eller ett par gånger/ månad.

Gå in på www.nerikesdistansryttare.org klicka på "klubben" och sen på "aktiviteter" så står det när och vart nästa träningsritt är.
För det mesta så är träningsritterna kring Fjugesta eller Vretstorp.

/Linnea
 

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
843
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 662
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 150
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp