Länga skritten utan att det går över i trav

hier

Trådstartare
Gah, hur svårt kan det vara? :arghh:

Hästen jag rider är tävlad Msv så det är ju inte som att hon inte kan, jag får bara inte till det och hon gör inget gratis, som sig bör för en läromästare :D. Hon är en frieser som gärna lyfter stolt på frambenen och lämnar bakbenen i diket, så det blir antingen tung gungig skritt eller taktande/småtravande när jag ber henne om en liten ökning.

Jag hittar inte mellanläget liksom, där hon slappnar av och skjuter på och kommer lite mer framåt/nedåt. Har provat med övergångar, halvhalter, halter, tempoväxlingar, sidförande, det blir bara pannkaka och hon stressar upp sig och vill bara springa.

Det är mycket lättare att reglera traven och galoppen, då är det bara att justera sits och tyngdpunkt, men i skritten verkar hon typ bara ha en växel hur mycket jag än försöker :confused:

Tips, råd?
 
Gah, hur svårt kan det vara? :arghh:

Hästen jag rider är tävlad Msv så det är ju inte som att hon inte kan, jag får bara inte till det och hon gör inget gratis, som sig bör för en läromästare :D. Hon är en frieser som gärna lyfter stolt på frambenen och lämnar bakbenen i diket, så det blir antingen tung gungig skritt eller taktande/småtravande när jag ber henne om en liten ökning.

Jag hittar inte mellanläget liksom, där hon slappnar av och skjuter på och kommer lite mer framåt/nedåt. Har provat med övergångar, halvhalter, halter, tempoväxlingar, sidförande, det blir bara pannkaka och hon stressar upp sig och vill bara springa.

Det är mycket lättare att reglera traven och galoppen, då är det bara att justera sits och tyngdpunkt, men i skritten verkar hon typ bara ha en växel hur mycket jag än försöker :confused:

Tips, råd?
Jag är ingen expert men eftersom ingen annan svarat så gör jag ett försök. Jag har en frieserkorsning med lite dålig skritt och det som är bra är att variera skritten så hästen lär sig att inte alltid ha samma steglängd. Försök ha samma takt men ändra steglängd och form I det oändliga. Så fort hon vill takta tar du bara ner henne igen. Sen när man ska öka skritten så använd inte skänkeln så mycket utan gunga med med sätet istället.
 
Skritt är svårt. Du kan testa att skritta över bommar, då brukar det vara ganska lätt att få hästar att länga överlinjen. Börja gärna från marken. Sen tycker jag att en kvart eller tjugo minuter skolor i skritt är en bra början på ett ridpass. Det kräver mycket tålamod av både häst och ryttare men är effektivt. Se bara till att det är korrekta skolor annars händer väl inte så mycket:)
 
Jag gör så här:
För det första så driver du inte med båda benen samtidigt, utan ett ben i taget. Lär dig känna när hästen lyfter vänster resp. höger ben och lägg till respektive skänkel. Ta en kompis till hjälp i början som går bredvid din häst och säger högt "höger, vänster, höger, vänster". Ha lätt kontakt med handen, dock kontakt och tänk att du vill ha hästens öron långt framför dig, gärna lite avrundat nedåt i formen.

Bestäm att det ska vara skillnad, rid inte i nån halvmessyr utan ska det klivas på så marschera på bara, kombineras med att du rider så långsam skritt du verkligen bara kan. Ha ett tänkt streck i marken, när du passerar strecket ska det bli skillnad.
 
De friesrar jag kommit i kontakt med har främst varit "isär" - lite som du beskriver - och gått med hög nacke, varit väldigt svåra att "lägga ner" och få kontakt genom hela kroppen. Då blir en längning av skritten nästan omöjlig. Även om den är utbildad msv så kanske inte formen är korrekt? Jag skulle "börja om" och fokusera på grundläggande lösgjordhet och ta hjälp för att hitta en låg "plattare" form och hitta ett korrekt stöd. Det finns nog inga genvägar tyvärr. Du har fått bra tips på övningar - men grundformen tror jag är nyckeln!
 
De friesrar jag kommit i kontakt med har främst varit "isär" - lite som du beskriver - och gått med hög nacke, varit väldigt svåra att "lägga ner" och få kontakt genom hela kroppen. Då blir en längning av skritten nästan omöjlig. Även om den är utbildad msv så kanske inte formen är korrekt? Jag skulle "börja om" och fokusera på grundläggande lösgjordhet och ta hjälp för att hitta en låg "plattare" form och hitta ett korrekt stöd. Det finns nog inga genvägar tyvärr. Du har fått bra tips på övningar - men grundformen tror jag är nyckeln!

Absolut, jag har mycket problem med formen. Hon vill gärna knäppa av, svanka och älga iväg i trav. Eller det motsatta - dyka ner och bli framtung. Hon verkar tycka det är väldigt jobbigt att lyfta och skjuta på med bakbenen och få med sig överlinjen, utan tar sig hellre framåt med frambenslyften. Jag är sparsam med traven för då känns det som att allt bara blir pannkaka.
Om jag t ex bara skrittarbetar 1 tim och jobbar med detta blir hon mer svettig än en uteritt med mycket galopp i 1,5 tim. :angel:

Jag provade igår med tipset att inte lägga båda skänklarna samtidigt, och det verkade bli viss skillnad.
Hon är även snubblig, jag funderar på att longera över bommar, vad tror ni om det?

Red för tränare för ett par veckor sedan, men vi tog inte upp det här med skritten just då, utan då var det mer temporeglering, halter och rakriktning. Men jag ska rida lektion igen nästa månad och ska jag definitivt be om hjälp med detta!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp