Bukefalos 28 år!

långbakad högrev - vin?

Tramptass

Trådstartare
Jag ska göra en långbakad högrev och har sedan tidigare några frysta slattar med rödvin som jag tänkte använda i någon sås.
Det borde väl fungera lika bra att använda det i ugnen tillsammans med köttet?
Eller finns det något bäst före datum på vin som varit i frysen? I så fall, hur märker jag om det inte är bra?
Eller har jag blivit lurad på hela "frysa in överblivet vin och använda senare"? Att det inte blir bra?

Finns det något särskilt vin som passar bra att pytsa i mat om det är så att jag inte kan använda det jag har? Är det ens egna vinsmak som avgör?

Nog svamlat för nu :)
 
Sv: långbakad högrev - vin?

Jag ska göra en långbakad högrev och har sedan tidigare några frysta slattar med rödvin som jag tänkte använda i någon sås.
Det borde väl fungera lika bra att använda det i ugnen tillsammans med köttet?
Eller finns det något bäst före datum på vin som varit i frysen? I så fall, hur märker jag om det inte är bra?
Eller har jag blivit lurad på hela "frysa in överblivet vin och använda senare"? Att det inte blir bra?

Finns det något särskilt vin som passar bra att pytsa i mat om det är så att jag inte kan använda det jag har? Är det ens egna vinsmak som avgör?

Nog svamlat för nu :)

Det är väl bara att smaka av lite försiktigt innan du reducerar ner härligheten. smakar det inte illa så blir det bara bättre. smakar det illa så blir det bara jävligare av reduceringen
 
Sv: långbakad högrev - vin?

Jag har en slattflaskor i kylen i stället. Där i åker alla möjliga viner ( vitt i vitt och rött i rött såklart) Vill inte veta hur gamla de äldsta dropparna är :o

Men inget jag har lagat har någonsin blivit dåligt av att jag använt de där slattarna. Nu har jag vin i väldigt mycket mat...tom köttfärssåsen får sig en slatt rödvin, så det blir väl lite rundgång på dropparna ;)
 
Sv: långbakad högrev - vin?

Det är lugnt, en flaska vin utan kork behöver en vecka på sig att luftas om det inte dekanteras. Vill man använda vinet efter man öppnat det så kan man hälla över på en mindre flaska eller täcka det, jag har druckit vin som varit upphällt på glas och varit övertäckt och det har varit helt ok en vecka senare. Omständigheterna är en annan sak, men vinet var ok och jag hade ingen lust att hälla ut det. :d

Marinerar jag kött använder jag både vinäger och vin samt använder marinaden till såsen, ska det göras en gryta åker det mesta i och resultatet är utmärkt efter lite långkok. Jag har aldrig haft ett dåligt långkok med slattar. :D
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 098
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 740
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
36 601
Senast: Intejag
·
Relationer Både jag och sambon har föräldrar som är mindre ekonomiskt sinnade, och jag är nyfiken på om det finns fler där ute och hur ni i så fall...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 196
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp