Bukefalos 28 år!

Långhåriga katter...

Okej, men om du googlar på norskskogskat ( på google bilder ) så kommer det fram katter långhåriga,

Jag vet mycket väl hur en norsk skogkatt ser ut. Men dels är det långt ifrån den enda långhåriga kattrasen, dels finns det gott om långhåriga huskatter också.
 
Jag vet mycket väl hur en norsk skogkatt ser ut. Men dels är det långt ifrån den enda långhåriga kattrasen, dels finns det gott om långhåriga huskatter också.
Jag vet mycket väl hur en norsk skogkatt ser ut. Men dels är det långt ifrån den enda långhåriga kattrasen, dels finns det gott om långhåriga huskatter också.
Ja, men min katt ser ut typ så fast rundare ansikte och lite fluffigare päls.
 
Fast det finns ju många fler raskatter som är långhåriga, och många långhåriga huskatter. Att bara gå på vilken färg katten har och att den är långhårig, säger absolut ingenting.
Ja, men det är samma "mönster" på min katt som det var på dom. Speciellt i pannan. Men jag har ingen aning vilken ras det är.
 
@Matilda_0000 Fast det finns många olika raser med den färgen. Det är inte bara norska skogkatter som har den.

Varför är det så viktigt att det är norsk skogkatt i din katt?
 
Ja, men det är samma "mönster" på min katt som det var på dom. Speciellt i pannan. Men jag har ingen aning vilken ras det är.

Men den teckningen är ju vanlig på bondkatter också så det säger ju ingenting. Jag har en sådan nu och har haft flera tidigare. Jag undrar också varför du tycker att det är så viktigt att det är just Norsk skogkatt i din katt? Den är väl lika fin och lika värdefull oavsett?
 
Ja, men min katt ser ut typ så fast rundare ansikte och lite fluffigare päls.

Det säger fortfarande så gott som ingenting, tyvärr. Det är, som andra också påpekat, så gott som omöjligt att gissa sig till vilka raser som skulle kunna finnas i en huskatt eftersom det är nära nog omöjligt att spåra föräldrarna och deras gener.

Som sagt: rätt många som säljer huskattungar skriver ofta i annonsen att de är en viss procent av en viss ras, men det är nog mer regel än undantag att det mest är ett sätt att försöka få det att låta lite "bättre" för att kunna få ut några kronor extra för ungarna. Jag tror att de flesta ärligt talat inte vet. Har katten ingen stamtavla, stamboksförda föräldrar, finns det ju heller ingenting som styrker att fadern är t.ex. Main Coon, vad säljaren än säger. I praktiken spelar det alltså ingen som helst roll - men det låter kanske lite finare att skriva "50% raskatt" än att skriva "huskatt".

Var glad åt din fina katt istället. På pappret kommer hon alltid att vara en huskatt, oavsett, och hon är den katt hon är - precis som hon är. Räcker inte det?
 
@Matilda_0000 Fast det finns många olika raser med den färgen. Det är inte bara norska skogkatter som har den.

Varför är det så viktigt att det är norsk skogkatt i din katt?
Okej, det visste jag inte.

Det är inte viktigt, jag trodde bara att det var det eftersom att hon är en lik norsk skogskatt och har tofsar i öronen. Men jag kan nästan inget om katt raser så jag skulle kolla vad andra trodde.

Jag visste inte att det fanns andra raser som var så lika skogs katt.
 
Men den teckningen är ju vanlig på bondkatter också så det säger ju ingenting. Jag har en sådan nu och har haft flera tidigare. Jag undrar också varför du tycker att det är så viktigt att det är just Norsk skogkatt i din katt? Den är väl lika fin och lika värdefull oavsett?
Jag tycker inte att det är viktigt att det är en norsk skogskatt. Hon är enligt mig väldigt lik en, så jag gissade på det. Har ingen aning, jag tänkte bara beskrivs hur hon såg ut. Hennes pappa är en ej ( kastrerad????) långhårig katt som troligtvis någon äger eller har ägt eftersom att det inte finns några "vildkatter" där jag bor.

Men som sagt har jag ingen aning, jag visste inte att det fanns långhåriga bondkatter.
 
@Matilda_0000 Det kan som sagt vara vilken ras som helst, däribland även huskatt. Min ena katt är som din, långhårig, något rundare ansiktsform än Norsk skogkatt, och tofsar på öronen. Han är huskatt. Huskatter kommer i alla färger och former. Det är jättesvårt, omöjligt faktiskt, att svara på vad din katt kan ha för raser i sig.
 
Det säger fortfarande så gott som ingenting, tyvärr. Det är, som andra också påpekat, så gott som omöjligt att gissa sig till vilka raser som skulle kunna finnas i en huskatt eftersom det är nära nog omöjligt att spåra föräldrarna och deras gener.

Som sagt: rätt många som säljer huskattungar skriver ofta i annonsen att de är en viss procent av en viss ras, men det är nog mer regel än undantag att det mest är ett sätt att försöka få det att låta lite "bättre" för att kunna få ut några kronor extra för ungarna. Jag tror att de flesta ärligt talat inte vet. Har katten ingen stamtavla, stamboksförda föräldrar, finns det ju heller ingenting som styrker att fadern är t.ex. Main Coon, vad säljaren än säger. I praktiken spelar det alltså ingen som helst roll - men det låter kanske lite finare att skriva "50% raskatt" än att skriva "huskatt".

Var glad åt din fina katt istället. På pappret kommer hon alltid att vara en huskatt, oavsett, och hon är den katt hon är - precis som hon är. Räcker inte det?
Jag skiter faktiskt i om hon är en ras katt.
Jag visste inte heller att det fanns raser som var så lika norsk skogskatt.
Men nu tror jag inte längre att hon är det. Jag är ingen ras expert...

När vi var hos veterinären och märkte hennes öron trodde dom att hon var en norsk skogskatt eftersom hon var så lik.
Därför trodde vi att pappan kunde varit det.

Men som sagt så var jag bara nyfiken på att veta om det kan vara det.
 
Hennes pappa är en ej ( kastrerad????) långhårig katt som troligtvis någon äger eller har ägt eftersom att det inte finns några "vildkatter" där jag bor.

När vi var hos veterinären och märkte hennes öron trodde dom att hon var en norsk skogskatt eftersom hon var så lik.
Därför trodde vi att pappan kunde varit det.

Skogkatterna är aldrig korthåriga, så hennes far kan alltså inte vara skogkatt.
 
Det var inte om din katt. Du skrev att hennes far var ej långhårig, och senare att ni trodde han var skogkatt.
Nej, hennes far var långhårig och mamman korthårig.
Men om inte ni är intresserade med att diskutera om min katts ras så vore det trevligt om vi pratar om det som tråden egentligen handlar om.:)
 
Det är som sagt svårt att avgöra vad din katt kan ha för olika raser i sig. Vill du att vi ska spekulera kring det är det lättare om du i så fall lägger in bilder på din katt. Men det blir oavsett bara rena gissar.

Nu har bukefalos förändrats en del, men du kan med fördel ändå följa den här mallen. När du väl har kopierat en länk till din bild är det bara att klicka på bild-ikonen, till höger om smiley-ikonen, och klistra in adressen. Lägger du upp bilder på facebook så tänkt på att din profil måste vara offentlig för att vi ska kunna se.

En liten fråga, du skrev "ej kastrerad????". Jag antar att du inte vet om katten är kastrerad eller ej då. Vet du att det är en hankatt överhuvudtaget? Bara nyfiken.
 
När jag skrev ej kastrerad menade jag att jag inte visste hur kastrerad stavades :)
Vilken katt undrar du om jag visste om det var en han katt? :)
Kommer lägga ut bild snart!
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
951
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 270
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Ingen av mina katter tål att jag ger dem pälsvård. Toni har dock en lätt päls men har fått en tova på bröstet som hon inte tillåter att...
2
Svar
39
· Visningar
3 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp