Bukefalos 28 år!

Långhåriga katter...

Min långhåriga är fin på sommaren, men när vinterpälsen kommer blir hon riktigt tovig. Då är det bortstning var 3e dag ungefär, bada någon gång ibland. Det är underullen som gör alla tovor.
Nu på sommaren bortstar vi henne typ en gång varannan vecka :)
 
Blötmat luktar väl i regel ganska illa för den som inte är van, vilket TS inte är, som jag tolkar det. När jag var yngre och hade katt var det många av mina kompisar som tyckte blötmaten luktade extremt illa medan jag tyckte att det luktade kattmat, no biggie liksom.

Om maten är nyköpt och inte har stått varmt eller på annat sätt hanterats olämpligt så är nog lukten som den ska.
 
Nej,

Nej, vi får nog byta tillbaka, vi har inte tänkt på att det kunde vara det som var felet.
Anledningen*
Långhårspälsar kan vara väldigt olika. "Persertypen" blir ofta mer lättskött med regelbundna bad (men bra schampo och balsam givetvis), medan "skogkattypen" ofta håller sig bättre om man bara kammar ur överflödig ull. Kombinerar man dessa två kan man få en päls som bildar dreads och är helt omöjlig att sköta. :wtf:

Jag hade bytt till ett foder med hög fetthalt och så lite vegetabilier som möjligt (speciellt spannmål). Favoriten här är Applaws. Ännu bättre är det om man kan gå över till blötmat eller färskfoder, men det kan vara en lång process. Fortsätter pälsen att tova sig är det mycket bättre för katten att vara nerrakad. Tovor gör ont och kan skada huden.

Okej, hon har inga tovor just nu men hon får det om man inte borstar henne varenda dag.
Vår katt har en mamma som är en bondkatt och pappan är okänd men vi tror att det är en norsk skogskatt.
 
Anledningen*


Okej, hon har inga tovor just nu men hon får det om man inte borstar henne varenda dag.
Vår katt har en mamma som är en bondkatt och pappan är okänd men vi tror att det är en norsk skogskatt.

Och jag tror inte pappan är norsk skogkatt... De brukar inte drälla runt fertila på bygden i någon direkt omfattning. Däremot finns det fertila huskatter med örontofsar och lång päls som gör det.

Nada menat som kritik, min grå är en bondkatt. Många har frågat om pappan är skogis. Men det tvivlar jag starkt på. Av nämnd anledning.
 
Och jag tror inte pappan är norsk skogkatt... De brukar inte drälla runt fertila på bygden i någon direkt omfattning. Däremot finns det fertila huskatter med örontofsar och lång päls som gör det.

Nada menat som kritik, min grå är en bondkatt. Många har frågat om pappan är skogis. Men det tvivlar jag starkt på. Av nämnd anledning.
Okej, det finns en vit väldigt lurvig han katt som vi tror kan vara en skogskatt en bit bort. Som brukar vara vid mamman som nu är kastrerad. Men vi vet inte vem som äger den eller om han är en norsk skogskatt.
 
Rasen heter norsk skogkatt, inte skogskatt. Skogskatt är oftast en bondkatt. Varför tror ni att det är en skogkatt; för att den är långhårig eller för att den är vit?
 
Tror inte man kan dra alla långhåriga över en kam. Min går ute, borstas varannan vecka och har aldrig tovor. Däremot skulle han nog få tovor i ljumskar och armhålor om han inte borstades varannan vecka

Precis. Vår main coon behövde borstas varje dag men fick ändå tovor som vi tvingades klippa bort medans vår andra som var bondkatt och hade ännu längre päls än main coonen aldrig behövde borstas och hon fick aldrig en tova i hela sitt liv och de åt samma mat hela tiden. Det är olika päls helt enkelt. Självklart blir pälsen bättre och finare om de får sina behov tillgodosedda men man kan inte jämföra rakt över.
 
Du kan prova torrschampo och se om det hjälper. Ibland kan fodertbyte göra skillnad, ibland inte. Vissa katter har besvärliga pälsar och då får man försöka hantera det så gott de går. Jag gissar att det är underullen som tovar ihop sig mest och det finns kammar (typ Furminator) som man kan tunna ut just underullen med.
 
Vad tror du oddsen är att en norsk skogkatt går ute och är fertil?
Inte lika stora som om en huskatt skulle göra det, men ändå fullt möjligt. Min erfarenhet är att folk släpper ut både raskatter som huskatter, okastrerade. Däremot verkar TS bara gissa, så är det överhuvudtaget en raskatt kan det vara vad som.
 
Vad tror du oddsen är att en norsk skogkatt går ute och är fertil?
Okej, jag den är ju inte så stor.
Rasen heter norsk skogkatt, inte skogskatt. Skogskatt är oftast en bondkatt. Varför tror ni att det är en skogkatt; för att den är långhårig eller för att den är vit?
nej, vi bor på landet där det finns väldigt många katter vår katt är mön
Blötmat luktar väl i regel ganska illa för den som inte är van, vilket TS inte är, som jag tolkar det. När jag var yngre och hade katt var det många av mina kompisar som tyckte blötmaten luktade extremt illa medan jag tyckte att det luktade kattmat, no biggie liksom.

Om maten är nyköpt och inte har stått varmt eller på annat sätt hanterats olämpligt så är nog lukten som den ska.
 
Inte lika stora som om en huskatt skulle göra det, men ändå fullt möjligt. Min erfarenhet är att folk släpper ut både raskatter som huskatter, okastrerade. Däremot verkar TS bara gissa, så är det överhuvudtaget en raskatt kan det vara vad som.
Ja, min katt är väldigt lik en skogskatt. Jag bor på landet där det finns en del sommarstugor. Där folk tar med sin katt eller en ny katt unge och lämnar kvar..
 


Vad tror ni hon är för ras?
Hennes Mamma är bondkatt och hennes pappa är okänd.
Jag tror att hon är en norsk skogskatt 50 %..

Vad tror ni? :confused::)
 


Vad tror ni hon är för ras?
Hennes Mamma är bondkatt och hennes pappa är okänd.
Jag tror att hon är en norsk skogskatt 50 %..

Vad tror ni? :confused::)

Bilden går tyvärr inte att se i något av dina inlägg.

En huskatt (dvs en katt med föräldrar utan stamtavla) är en huskatt. Det ligger, för mig, ingen värdering i det men det kan bli lite fel att försöka skriva att "hon är X% av Y och A% av C" eftersom det är något som många som säljer huskattungar skriver ut i annonser för att försöka ta mer betalt för ungarna.
Skulle din katt vara 50% skogkatt, innebär det i det här fallet att fadern skulle vara en renrasig skogkatt.
 
Du behöver lägga upp bilden på internet först, t.ex. photobucket.com och sedan länka hit.

Vad tror ni hon är för ras?
Hennes Mamma är bondkatt och hennes pappa är okänd.
Jag tror att hon är en norsk skogskatt 50 %..

Jag tycker inte det finns något som säger att den katt du sett är en norsk skogkatt just. Eller att det överhuvudtaget är den katten som är pappa. Även om den katten nu skulle ha parat sig med din, så kan honkatter mig veterligen para sig med flera hanar, och alltså få ungar från olika hankatter i samma kull. Så det är oavsett svårt att veta om den katt du sett ens är pappan.

Att sitta och gissa över hur många procent det eventuellt skulle kunna vara är nästintill omöjligt, om inte helt. .
 
Bilden går tyvärr inte att se i något av dina inlägg.

En huskatt (dvs en katt med föräldrar utan stamtavla) är en huskatt. Det ligger, för mig, ingen värdering i det men det kan bli lite fel att försöka skriva att "hon är X% av Y och A% av C" eftersom det är något som många som säljer huskattungar skriver ut i annonser för att försöka ta mer betalt för ungarna.
Skulle din katt vara 50% skogkatt, innebär det i det här fallet att fadern skulle vara en renrasig skogkatt.
Okej, men om du googlar på norskskogskat ( på google bilder ) så kommer det fram katter långhåriga,
,
Bilden går tyvärr inte att se i något av dina inlägg.

En huskatt (dvs en katt med föräldrar utan stamtavla) är en huskatt. Det ligger, för mig, ingen värdering i det men det kan bli lite fel att försöka skriva att "hon är X% av Y och A% av C" eftersom det är något som många som säljer huskattungar skriver ut i annonser för att försöka ta mer betalt för ungarna.
Skulle din katt vara 50% skogkatt, innebär det i det här fallet att fadern skulle vara en renrasig skogkatt.
så här ser min katt ut ungefär, fast lite rundare ansikte mycket mindre. Hennes mamma var väldigt liten även som vuxen. Hon är beige på magen.

Tror det är Webbadressen:

https://www.google.se/search?hl=sv&...ww.kattflickan.se%2Fnorskskogkatt.htm;450;365
 
Våra pälsproblem tovor och fällning till bedrövelse försvann några månader efter jag bytte foder och numera äter dom spannmålsfritt (den ena är allergisk) torrfoder. (Porta 21 sensible)
 

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
399
Senast: Jeps
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 290
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Ingen av mina katter tål att jag ger dem pälsvård. Toni har dock en lätt päls men har fått en tova på bröstet som hon inte tillåter att...
2
Svar
39
· Visningar
3 197

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • När den sista dagen kommer ...
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Åkerfräken
  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp