"långsamma kolhydrater"

A

arabica

Hur tänker ni när ni ger foder till era distashästar?
Kan man jämföra med maratonslöparna som ska äta långsamma kolhydrater?
Bör man ge "energirikt" foder till distanshästen. Man vill ju ha långsam energi som varar länge? Eller tänker jag fel?
 
Sv: "långsamma kolhydrater"

Iår har jag ett såpass bra grovfoder att min pålla bara kommer att äta det, har i princip fri tillgång.
Der lite fibergi elit + betfor för att hon ska få lite i krubban då alla andra får.
 
Sv: "långsamma kolhydrater"

Försök har väl gjorts med att ladda distanshästar före tävling, men som jag förstått så går det inte att göras på samma sätt som en människa. Andra problem kan då följa istället. Tror t.ex. att en sådan risk är korsförlamning.

Vad man däremot kan göra för sin distanshäst är att se till att den får i sig nog med foder för att vara i gott hull och då under hela året. Alltså inte inför en tävling. Fri tillgång till grovfoder är bra. Fett är även viktigt för en distanshäst. Glykogen (kolhydrat) behövs i muskelcellerna för att få igång en förbränningsprocess för att ge musklerna energi. Men sedan vill man att den förbränningen för distanshästen skall vara en förbränning av fett till stor del. Alltså är distanshästens arbete att betrakta som långsamt arbete.

Med andra ord är utfodring av fett och grovfoder bra för en distanshäst. Protein givetvis i den mängd som behövs för muskler, men det skall inte vara FÖR mycket.

Före en ritt så bör man se till att tarmarna i flera dagar före (tar fyra dagar för fodret att gå genom tarmarna) fylls på med grovfoder/fiber, alltså EJ av lättsmälta kolhydrater. Detta fungerar då som en vätskereservoar för hästen. Minskar risken för uttorkning.

Men ren laddning som för människor, nej, det tror jag ej. Intressant att höra om andra åsiker.

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 657
Senast: Kraxa
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
744
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
716
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 043
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp