Bukefalos 28 år!

Långt mellan löp

makarontanten

Trådstartare
Min hund är nu snart 3 år och löper inte riktigt "normalt" med de vanliga ca 2 gånger per år. Jag är egentligen inte orolig, det är ju ganska skönt att slippa blodbaden hemma.

Men ställer ändå frågan och undrar om det kan vara farligt, vara symtom på något när de inte löper som de ska.

Jag har inte 100% koll på dagen, på hur täta löpen vart, men med ca 9 månaders mellanrum innan. Nu har det gått 10 månader sen sist och inga tendenser på löp just nu.

Borde jag oroa mig, eller vara glad att slippa ha en hormonstinn tik så sällan som det blir nu?

Finns det någon orsak/anledning till att tikar kan dröja ut på löpen, eller är det helt enkelt normalt att de löper mer sällan?

Hade en tik innan den jag har nu, och hon löpte klockrent med ca 6 månaders mellanrum, så då funderade man ju inte ens.
 
Långt ifrån alla löper 2 gånger per år. Så finns inget "normalt" i det hänseendet.
Min ena löper var 4:e månad medan den andra kan löpa allt mellan var 6:e till var 8:e månad. Det är inte alls ovanligt att större hundar löper en gång per år.
Om hunden mår bra annars och inte uppvisar några symtom i övrigt skulle jag inte oroa mig.
 
Min tik blev 4 år i mars och löper en gång om året, i juli/augusti. Hon löpte första gången när hon var 16 månader.
Hur skönt som helst :D

Tillägg: Det är en whippet.
 
Helt perfekt :-) Jag är egentligen inte orolig över något, vet att det kan skilja på olika tikar, men någonstans i bakhuvudet tänker man ändå om det är normalt. Antagligen sitter det i från att man är kvinna själv, och alltid får frågan hos tex gynekologen: Har du regelbunden mens en gång i månaden? :D:p...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik får återkommande feber, igår kväll var vi inne hos veterinären igen. Hon fick hög feber och blev hängig för ca en månad sen...
Svar
4
· Visningar
1 246
Senast: Amaranthe
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 517
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 317
Senast: LelleLilla
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 411
Senast: vildeld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp