Länsstyrelsen slog hårt mot stor hästföretagare

Jag tror det är islandshästar (men vet inte) och utifrån platser och antalet hästar gissar jag vilket företag det gäller.

Det känns direkt som myndighetsmissbruk att tvinga någon att sälja 200 hästar på 2 månader om det inte gäller vanvård. Klart vi vet inte vad det gäller men vill de ruinera människan och inte ge denne chans att få ut marknadsmässiga priser? Och 500.000 i vite per kontroll, verkar var idiotiskt. Personen måste få datum att förhålla sig till och inte det godtyckliga "när vi kommer på besök"
 
När folk låter sina hästar svälta och stå i skit till knäna, då "avvaktar" de, men när en annan har typ 10% fler hästar än tillståndet tillåter + "små brister" då vill de har djurförbud och vite på en halv miljon. Är de galna?
 
Länsstyrelsen i Skåne ville ha djurförbud, men Kalmar tog ett annat beslut. Beslutet innebar att över 200 hästar skulle säljas på 60 dagar, annars väntade vite på en halv miljon. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.atl.nu/hast/tillstand-dras-in-for-stor-hastforetagare/


Är hästarna friska så varför djurförbud? Känns som det är ren prestige från myndighetens sida. Men när hästarna är magra står i skit o lera o år sen de blev verkade. Då går det fint att vänta o vänta o ett år eller så.
Jag vet inte vem de nenar i artikeln.
Borde vara du har så många hästar för mycket i förhållande till tillstånd. Du får skicka in xx kronor i böter för varje häst som ör utöver tillstånd och kom
In med ansökan gällande rätt antal hästar.
 
Jag tror det är islandshästar (men vet inte) och utifrån platser och antalet hästar gissar jag vilket företag det gäller.

Det känns direkt som myndighetsmissbruk att tvinga någon att sälja 200 hästar på 2 månader om det inte gäller vanvård. Klart vi vet inte vad det gäller men vill de ruinera människan och inte ge denne chans att få ut marknadsmässiga priser? Och 500.000 i vite per kontroll, verkar var idiotiskt. Personen måste få datum att förhålla sig till och inte det godtyckliga "när vi kommer på besök"

Vill minnas att myndigheter har fått på fingrarna av mmd när man kört med den typen av viten, det har helt enkelt inte gått att döma ut. Ska man köra med löpande kan man t ex ha varje påbörjad kalendermånad, ett viss datum varje månad eller liknande.

Sen vet jag inte vad som står exakt i beslutet, besöken kan ju vara datumsatta där.
 
När folk låter sina hästar svälta och stå i skit till knäna, då "avvaktar" de, men när en annan har typ 10% fler hästar än tillståndet tillåter + "små brister" då vill de har djurförbud och vite på en halv miljon. Är de galna?
Det handlar om ren prestige och makt, djurvälfärd är sekundärt hos en del tjänstemän vad jag sett.
 
Det finns säkert dåliga djurskyddsinspektörer, det finns dåliga personer på alla typer av arbeten. Men i det här fallet så har jag själv lite svårt att bli upprörd.
Att bedriva verksamhet med djur kräver tillstånd. Så långt är inget konstigt och det är bra för det innebär att den som driver verksamheten blir kontrollerad så att det sköts bra. Det ställer större krav på den här personen att veta vad som gäller än för en privatperson med en eller par egna hästar.
Det finns andra typer av verksamhet som också kräver tillstånd t ex att servera alkohol. Inte heller det är konstigt utan bra att det finns kontroll på den typen av verksamhet.

Så när då en näringsidkare med hästverksamhet upprepade gånger bryter mot reglerna även om det är mindre saker, är det inte bra. När det gäller antalet hästar man har tillstånd för är det faktiskt så att det är den som söker tillståndet som anger hur många hästar man söker tillstånd för. Det beviljas sedan om det finns förutsättningar för att ha den mängden hästar på anläggningen. Vill man ha fler är det "bara" att ansöka om utökning. Klarar anläggningen då den nya mängden hästar d v s att kraven på utrymme m m enligt djurskyddslagen uppfylls så får man ett nytt utökat tillstånd. Det inget konstigt alls med det. Inte konstigare än att ansöka om bygglov för att bygga ut. Uppfyller man alla krav så får man det.

När man då istället håller fler hästar än man har tillstånd för och det inte ens handlar om enstaka djur, då är det inte konstigt om tillståndet dras in. Det är nog mer risk för tjänstefel hos den inspektör som hade sett mellan fingrarna med det. Jämför återigen med en som har tillstånd för att servera alkohol. Följer man inte reglerna till punkt och pricka åker tillståndet. Om jag inte kommer ihåg fel han det åka också man har andar oegentligheter för sig t ex skattebrott.

Det som är en tolkningsfråga i det här fallet är vad som ska ske när tillståndet dras in. Djurskyddslagen har ju inte direkt egna straff. Det enda som anges är att en djurägare kan få djurförbud om man bryter mot lagen. Det får man om man blir dömd för brott mot den lagen.
Vet ju inte alla fakta i det här fallet, inte mer än vad som står i artikeln. Så att ge djurförbud kan stödjas av lagen. Precis som att djuren måste avyttras (säljas) eftersom det inte finns tillstånd för att bedriva verksamheten.
Det är detta som ska bli intressant att följa i framtiden vad som blir utfallet och hur det ska bedömas. Tror att det kan vara en orsak till att det har beviljats inhibering. Man måste få fram en samsyn på hur sådana här ärenden ska handläggas i framtiden.
 
Känns som det är ren prestige från myndighetens sida. Men när hästarna är magra står i skit o lera o år sen de blev verkade. Då går det fint att vänta o vänta o ett år eller så.

Djurförbud är ju inte aktuellt enligt artikeln. Då skulle de inte få ha 9 egna och 3 andras hästar kvar.

Står också
regelmässiga brister i djurhållning och anläggningar. Brister som i några fall inte åtgärdats enligt beslut.

– Det är många små brister och förelägganden över lång tid

Är man såpass stor så borde man 1) veta vad som gäller och 2) åtgärda brister omedelbart vid påpekan och inte upprepa samma misstag eller skita i att åtgärda bristerna.

Och eftersom
förvaltningsrätten beslutat om inhibition av länsstyrelsernas beslut i väntan på att saken prövas av rätten.

Så behöver heller inga hästar säljas inom 60 dagar och inget vite kommer dömas ut.
 
Jag vet egentligen ingenting om det här fallet alls, och undviker frågan om eventuella brister i djurhållning och eventuellt djurförbud men väljer en annan frågeställning, nämligen tvångsmässig försäljning av ett stort antal hästar som verkar vara avelshästar och därför också unghästar/föl på kort tid.

Om någon på extremt kort tid tvingas avyttra flera hundra hästar ur en och samma ras, så finns risken att hästarna blir "billigare" än det normala marknadsvärdet.
Förutom att det skadar marknaden, kanske för år framöver för hästrasen, alltså skadar "alla" uppfödare inom rasen ekonomiskt p.g.a. sjunkande marknadspris, så finns också risken att "lågt pris" drar åt sig olämpliga köpare, som i sig genererar nya djurskyddsärenden, eller "bara" fel hästar till fel köpare, så att situationen för hästarna inte blir optimal.

På något sätt, så OM, en hästägare med väldigt många hästar tvingas sälja lejonparten av hästarna p.g.a. "för många hästar", snarare än p.g.a. "vanvårdade hästar", så kan det vara lämpligt att hitta en formel för hur lång tid man får på sig för att kunna sälja hästarna.

Det är ju liksom inte likadant med hästar som med (produktions-)besättningar av nöt, får eller grisar. För lantbruksdjuren så finns alltid slakt som ett rimligt sätt att bli av med djuren, och oftast är avelsvärdet i produktionsbesättning mycket mindre än i en hästbesättning med avel, medan slaktvärdet för friska lantbruksdjur kan vara mycket rimligt. Många av nöt-får-gris kanske ändå helt enkelt bara har någon kort tid kvar innan de ändå ska till slakt.

För hästar med högt avelsvärde, eller med prestations (tävlings-)värde, så behöver dessa hästar inte bara säljas eller slaktas, utan faktiskt komma till rätt ägare också.
 
Det är som att följer man inte reglerna och ser till att ens bil är utan fel och det sker upprepade gånger, dvs. påpekanden vid två besiktningar, blir man av med körkortet för all framtid.
 
Jag tycker inte ett dugg synd om företagaren och dens pengar. Gör man valet att inte följa reglerna så får man ta konsekvenserna. Djurförbud dock? Låter lite väl.

Enligt artikeln har företagaren inte belagts med djurförbud. "Skåne får inte igenom djurförbud, utan beslutade även de om indragna tillstånd."
 
Det blev ju inte djurförbud.
Men slarvar man med besiktningar kan man ju inte gnälla när bilen får körförbud.
Det skulle motsvara att djurägaren inte fick använda stallet (eller något annat som påpekandena gällde) tills det bristerna var åtgärdade, inte ett djurförbud.

Jag tror många skulle gnälla om de fick körkortet indraget permanent för att de fick några mindre påpekanden vid besiktningen. Det är kanske inte regel att länsstyrelsen agerar på det sättet när det gäller djurförbud men det har åtminstone hänt att de gjort det.
 
Jag tycker inte ett dugg synd om företagaren och dens pengar. Gör man valet att inte följa reglerna så får man ta konsekvenserna. Djurförbud dock? Låter lite väl.
Om du tänker på mitt inlägg, så tror jag att jag kanske var otydlig med mina två poänger:

Första poängen:
Det var alltså inte den slarvige hästföretagarens pengar jag bekymrade mig för, utan för andra uppfödare av samma ras, där ett plötsligt jätteutbud av hästar som måste säljas bums, kan sänka priset för hela rasen för lång tid framöver.

Den andra poängen:
Snabb försäljning som eventuellt leder till exceptionellt låga priser, riskerar att innebära att det blir "fel köpare" på en hel del hästar. Där vissa inte borde köpt häst av den rasen alls (jag vet inte vad det är för ras), därför det blir för svåra hästar, eller en del inte borde köpa häst men köper "billigt till barnen", eller så hamnar hästar med mycket stort avelsvärde eller rena tävlingshästar (eller unghästar med prestationsstam), på ställen där de inte får gå avel eller får träning för att komma till sin rätt.

Alltså ett plötsligt stort utbud, straffar eventuellt inte bara den slarviga ägaren, utan kan straffa en hel ras. Rasen kan i värsta fall t.o.m. få dåligt rykte.

200 hästar är ju väldigt många...

Vore det 20 hästar så vore inte så värst bekymrad över om det går att hitta rätt köpare till dem.
 
Jag tror många skulle gnälla om de fick körkortet indraget permanent för att de fick några mindre påpekanden vid besiktningen. Det är kanske inte regel att länsstyrelsen agerar på det sättet när det gäller djurförbud men det har åtminstone hänt att de gjort det.
Jag tycker inte du kan jämföra situationen med indraget körkort. Hästägaren får fortsätta med hästar och får ha egna hästar.
 
Det skulle motsvara att djurägaren inte fick använda stallet (eller något annat som påpekandena gällde) tills det bristerna var åtgärdade, inte ett djurförbud.

Jag tror många skulle gnälla om de fick körkortet indraget permanent för att de fick några mindre påpekanden vid besiktningen. Det är kanske inte regel att länsstyrelsen agerar på det sättet när det gäller djurförbud men det har åtminstone hänt att de gjort det.
Nu är det ju för böveln DJUR vi pratar om och inte bilar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp