Bukefalos 28 år!

Lasta själv

Sv: Lasta själv

De viktigaste orden.. som jag ser det är- Gå in!

det har jag sagt när de ska gå in i boxen, i hagen, in i ridhuset osv. Använder även -gå ut osv.

då fattar de även det beträffande släpet
mina går in om jag så släpper dem en bit ifrån släpet o jag är nöjd med det.

Jag glömmer aldrig en ung människa som hade blivit NH-frälst som sade att hon ville kunna lasta hästen fast hon satt i bilen:rofl:

Tja det gick inte så bra även fast hon försökte leda den:D
 
Sv: Lasta själv

Ok, men varför springa fram o tillbaka:confused:

Jag gör klart bak, sätter fast, stänger dörren o åker.
 
Sv: Lasta själv

jag går också fram och tillbaka :D
oftast. ibland stänger jag allt bak. men bara ibland.
bara blivit så.
hästen står snällt så bryr sig inte om vilken ordning jag tar allt i.
jag stänger iaf alltid dörren bak innan jag sätter fast henne.
samma att jag knäpper loss henne innan jag öppnar bak på vägen ut.
hade jag haft bom istället för dörr hade jag stängt allting först.
men eftersom jag är lite nojjig och lite ängslig med allt som har med släp att göra så lastar jag inte i transporter med bom, inte med mina hästar iaf. :)
 
Sv: Lasta själv

Ok, men varför springa fram o tillbaka:confused:

Jag gör klart bak, sätter fast, stänger dörren o åker.

Därför att jag är nojig och får för mig att hästen vill gå ut genom skötardörren...:o
Inser att de egentligen inte kommer att göra det, men det är min noja. Precis som jag inte vill använda släp med bom bakom hästen (går att krypa under med otrevliga ryggskador på häst).
Och det är min noja, och innebär knappast en försämrad säkerhet
 
Sv: Lasta själv

Det är ju skillnad på en ovan häst som kan bli rädd för luckan eller i synnnerhet den lilla luckan, men det hjälper fortfarande ej att sätta fast den.
 
Sv: Lasta själv

Därför att jag är nojig och får för mig att hästen vill gå ut genom skötardörren...:o
Inser att de egentligen inte kommer att göra det, men det är min noja. Precis som jag inte vill använda släp med bom bakom hästen (går att krypa under med otrevliga ryggskador på häst).
Och det är min noja, och innebär knappast en försämrad säkerhet

haha ursäkta mig men va SKÖNT att jag inte är ensam om denna nojan! :banana:
jag kan också få för mig att hästen vill gå igenom skötardörren fast det nog aldrig skulle hända. *peppar peppar*

Det är bättre att vi får gå lite extra steg än att vi ska bli nervösa och smitta av det på hästen anser jag :)
 
Sv: Lasta själv

Det är ju skillnad på en ovan häst som kan bli rädd för luckan eller i synnnerhet den lilla luckan, men det hjälper fortfarande ej att sätta fast den.

Jag har inte ovana hästar som blir rädda för luckor eller som verkar hotade av att stå i transport.
Jag har numera lättlastade hästar som lastar sig själva - efter att för tio år sedan ha haft en svårlastad häst och betydligt mindre erfarenhet av lastning och transport jämfört med nu.

De hästar jag bundit innan jag stängt bakom, har varit vuxna hästar som inte varit svåra att leda in i transporten men som - tämligen förståeligt - har haft en vilja att backa ur transporten medan jag förflyttar mig i spiltan bredvid för att gå bak och stänga. Det har fungerat alldeles utmärkt att då binda innan jag går bak och stänger. Har då - för att förtydliga - inte krupit ut genom skötardörren och gått runt släpet, utan vandrat i den lediga spiltan bredvid, gått bak och stängt rätt innerdörr bakom hästen. Om man till 99% lastar och kör ensam, måste man ibland vara pragmatisk och göra något som uppenbarligen fungerar.
Sedan håller jag i grund med om att det är bättre om man inte behöver binda hästen innan man stänger, vilket också är skälet till att jag skickar in hästarna. Det måste jag göra för att kunna stänga bakom hästen innan jag binder den framtill.


Den svårlastade hästen är numera mycket lättlastad - eftersom jag tränade henne.
 
Sv: Lasta själv

Då kan jag säga att du har haft tur.

Jag har skickat in hästar som jag först har gått in med i 30 år- mest unghästar.
Det har aldrig funnits en tanke på att jag ska gardera mig från att hästen ska följa med mig ut genom att surra fast den- ubota korkat.

Det är väl för hästen synnerligen logiskt att en god ledare inte lämnar den i sticket- att den vill fälja med en överallt.

Jag säger bara - Stanna! i såna fall o funkar det inte gör vi om det.
 
Sv: Lasta själv

Hejsan

Jag longerar in mina hästar med ett ledrep (ett längre grimskaft).
Då måste din häst ju givetvis kunna longeras. Stå sen brevid på baklämmen,
driv på framåt med en cirkelrörelse av grimskaftet (snurra det). För varje steg hästen tar framåt stanna, ge godis, och håll på så sakta, sakta. Försöker hästen backa så var genast på med snurrande rep (ej på hästen). Träna det utan stress och utan att det blir för tråkigt för hästen. Sen har du en häst som du kan både lasta på och av helt själv eftersom du står kvar på baklämen och lugnt kan stänga efter den.
lycka till!:)
 
Sv: Lasta själv

Usch vad jag känner mig trög nu, men det där fattade jag inte alls :confused:

Var skall man snurra på repet menar du? Bakom hästen? Står du på lemmen så blir det väl svårt att nå att snurra ett rep bakom hästen?
Eller hur menar du med att longera in hästen i vagnen?

Förlåt, men jag har försökt att föreställa mig hur det sättet ser ut men jag får verkligen inte till det :(
 
Sv: Lasta själv

Därför att jag är nojig och får för mig att hästen vill gå ut genom skötardörren...:o

Har jag faktiskt varit med, om en liten c-ponny, smidig som en katt och snabb som en vessla samt aningens ouppfostrad :angel: som duckade under bommen och steg ut genom skötardörren. Ponnyn såg inte det minsta skärrad eller rädd ut, hade bara inte lust att stanna i transporten när det gick att gå ut framtill. Men den lärde sig att stå still i släpet den med
 
Sv: Lasta själv

Ja självklart är han bunden när vi åker iväg!
Hästen är 3 år och är inte lastad många gånger i sitt liv, och inte mkt marktränad heller.
Så småningom så kommer jag "skicka in honom" och stänga bak, för att sen gå fram och binda fast honom.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ska byta bil och fundersr på en Tesla Y. Men osäker om det kommer funka med släpet.. Släpet har totalvikt på 1700, så max med last...
Svar
3
· Visningar
539
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Mrs Chippy
·
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 348
Senast: Wille
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
431
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp