Bukefalos 28 år!

Lasta själv

Sv: Lasta själv

jag har lastat massor med svårlastade hästar.. det du behöver är;
1; TID.. stressa aldrig!
2, gärna en repgrimma.. dom är lite skarpare än vanliga grimmor, du ska dock inte binda hästen i grimman.. utan bara för att få lite bättre effekt på nacken.
3, longer lina.

Tänk att du ska sätta tryck på hästens nacke, så fort hästen går fram, om det så är en millimeter.. så ska du lätta på trycket. låt hästen stå och fundera lite.. om hästen får bakåt, håll ett tryck på nacken tills hästen går framåt igen.. det gäller här att du ska stå så att hästen ser in i släpet, stå snett emot hästen så att den ser vart den ska gå.. många som är ovana står framför hästen och spänner sig.. då blir det helt fel. När hästen följer trycket, när du sätter tryck på nacken, lyft då handen som är bakåt åt hästen.. så att hästen då börjar koppla tryck-handlyft. Båda slutar när hästen går framåt. När du kan flytta hästen ut och in ur släpet utan problem, tar du longerlingan tar den över bommen, ställ dig på den öppna delen av trailern brevid hästen.. sätt tryck på nacken och lyft handen bakom hästen.. Öva öva öva.. så här jag har lärt alla mina hästar att bli lastade.. det är svårt att skriva hur man gör.. för att hemma gör man det liksom bara.. men det har funkat för mig..

lycka till..
 
Sv: Lasta själv

såhär jag jag än så länge med min häst:
1 Leder in hästen
2 Går ut genom skötardörren, har longerlina på som jag har med mig runt.
3 Stänger för bakbomm, lucka och överlucka
4 går fram och ger godis, sätter fast honom

När jag lastar av blir det:
1 Sätter fast longerlinan
2 går runt och öppnar
3 går in till hästen (via skötardörren)
4 backar ut honom
 
Sv: Lasta själv

såhär jag jag än så länge med min häst:
1 Leder in hästen
2 Går ut genom skötardörren, har longerlina på som jag har med mig runt.
3 Stänger för bakbomm, lucka och överlucka
4 går fram och ger godis, sätter fast honom

När jag lastar av blir det:
1 Sätter fast longerlinan
2 går runt och öppnar
3 går in till hästen (via skötardörren)
4 backar ut honom

Förstå inte #2, longerlina på? du mena på hästen? är han bunden på nåt sätt in i träilern?
 
Sv: Lasta själv

Ska själv börja öva på att lasta mina hästar själv, har tänkt göra som en kompis. Använda longerlina som man lägger kring frambomen och bak, så båda ändarna är ute, tar ut hästen till transporten knäpper fast longerlinana och ber hästen gå in samtidigt som man drar med longerlinan (dvs hästen följer linan in, och kan då inte heller gå över bommen eller kasta sig bakåt). Stänger bom och lem bak, går in i transporten sätter fast häst och tar bort longerlina. Så har iaf jag tänkt göra.
 
Sv: Lasta själv

Jag antar att hon menar att hon knäpper lös hästen från transporten, sätter fast longerlinan i grimman. Går ut genom skötardörren med longerlinan med sig, öppnar transporten och går fram igen samma väg för att backa ur hästen. På så vis kan hästen inte kasta sig ur transporten utan att du har någon kontakt/kontroll över hästen.
 
Sv: Lasta själv

Jag försök att få en bil i huvud med longlinja utt i främ luken? Man öka inte hålla imått om han få för sig att baka innan man hinna att stänga till, ifall man har inte slått en dally runt bomen.
 
Sv: Lasta själv

Jag tränade min häst till att lasta sig själv. Nu var hon inte lättlastad från början så vi fick börja med att träna ganska basic.

Min häst hade en tendens till att kasta sig bakåt när hon väl gått på allt utom den sista lilla hoven (helst passa på att slå huvudet i transporttaken på vägen ut och sen freaka ut över det.)

Började med att få henne att gå upp för rampen, stod framför henne och pickade på rumpan med dressyrspö. (metoden från ponnyakuten!) Lastade väldigt brett till att börja med och då fick vi plats i släpet bägge två. Jag hade stigbett på henne för att kunna hålla henne när hon vräkte sig bakåt och reste sig. När hon fattat grejen med att gå in i släpet och äta hö där kom vi till själva inskickandet. Tog då longerlinan runt ringen där framme och sen till min hand. Linan fäst både i ringen till stigbettet och i grimman. Linan inte för att dra i, då kastade hon sig bakåt direkt... Utan linan lite för att styra in huvudet rätt där framme. Vräkte hon sig bakåt så släppte jag linan direkt så hon inte hade nåt motstånd och började sen om. Hon visste ju då att pickandet på rumpan med spöt betydde att hon skulle gå på släpet. (Nu är ju min häst inte så lätt i rumpan och sparkar i regel inte. Kanske man inte gör så här med en häst som har lätt för att slänga ut ett bakben). Givetvis hjälm och handskar på hela tiden, kanske även säkerhetsväst kan vara bra med en stökig häst.

Vi har åkt ganska mycket i sommar och min metod har funkat bra. Till slut tog hon nästa steg själv och gick in medan jag fumlade med att fästa linan i grimman (Du, jag går in så länge och käkar...) Så vi skippade linan. Och stigbettet. Sist jag lastade sprang hon upp själv. :love: Hon står snällt medan jag stänger bakdörrarna och tar upp lämmen, sen går jag fram och hon får äta en munfull kraftfoder ur en hink och jag sätter fast henne. Klart!

Nån dag för några veckor sedan testade hon med att börja backa ut igen när jag började stänga bakdörren, lät då henne göra det för att hon skulle känna att hon kunde. Skickade in henne igen och tredje gången fick jag stänga.
 
Sv: Lasta själv

Nu blir jag lite nyfiken. Hur hindrar longerlinan att hästen går över bommen när man lastar in?

Om man lastar som jag beskrev, dvs drar linan runt frambommen och står bak och "firar" in hästen, så håller ju du i linan som ligger runt bommen och bredvid hästen bak igen, håller man den spänd så kan ju inte hästen gå upp på bakbenen och gå över......
 
Sv: Lasta själv

Aha, du har inte träffat de hästar som sliter upp huvudet och sedan går över (det är inget man håller emot med mankraft).
 
Sv: Lasta själv

Ska själv börja öva på att lasta mina hästar själv, har tänkt göra som en kompis. Använda longerlina som man lägger kring frambomen och bak, så båda ändarna är ute, tar ut hästen till transporten knäpper fast longerlinana och ber hästen gå in samtidigt som man drar med longerlinan (dvs hästen följer linan in, och kan då inte heller gå över bommen eller kasta sig bakåt). Stänger bom och lem bak, går in i transporten sätter fast häst och tar bort longerlina. Så har iaf jag tänkt göra.
Så du ska vinscha in objektet.

Jag vill ha en häst som går med mig överallt- ja jag ser dem som levande kännande varelser.
 
Sv: Lasta själv

*delvis knapplån*

En av anledningarna till att jag vill stå utanför när hästen är inne är att säkerhetsrisken är enorm att vara där inne med hästen, särskilt om den inte är 100 % trygg i situationen. En annan är att jag kunna skicka in hästen för att den ska få hantera situationen som den finner lämplig. Ska den gå över bommen vill jag gärna att den gör det under övning, inte i skarpt läge under färd. Har hästen det i sig vill jag veta det så tidigt som möjligt för att kunna stävja det, göra hästen trygg och hitta rätt knappar för just den individen.

Och i ett senare skede (körning) binda på ett sådant sätt att jag är så säker det går (att hästen inte kommer undan). Att med kraft vinscha in eller ens försöka tycker jag känns som att döva symptomen istället för att ta itu med problemen, särskilt om man börjar med det redan under träningen.
 
Sv: Lasta själv

Alla häster har inte kommit så långt i sina träning eller har lärt sig att lästa på ett annat sätt.

Ett ny inköpt häst som ska körs hem och har aldrig varit lästed!
????
 
Sv: Lasta själv

Och jag tror inte att rätt sätt är att vinscha in den. Det ger ju inga positiva erfarenheter för hästen, hur kul blir det att gå på släpet nästa gång?
 
Sv: Lasta själv

Försvara inte invinshning av hästar!
Jag bara fråger hur ska man bär sig åt med en ny häst långt hemifrån?
Vad är det enklesta, snabbesta, bästa sätt?
 
Sv: Lasta själv

Jag har väl inte försvarat att vinscha in hästen?!

Har varit med och lastat hästar om inte varit vana vid att bindas ens. Med mycket tid, rätt upplägg och konsekvent hantering har jag hittills aldrig gått bet. Någon häst har vi lyft in, men det har varit istadiga typer, inte hysteriska. Lyfter ett par steg, väntar. Lyfter igen, väntar. De brukar gå själva de sista stegen in.

Jag kan inte se någon som helst anledning att någonsin vinscha in en häst, antingen har man förberett sig eller hästen för dåligt för uppgiften om det ser ut att vara en (bra) lösning.
 
Sv: Lasta själv

Nu blev det nog språkförbistring:angel:

LHR glömde ett R- försvaraR- att han inte försvarar det:grin:

Lugn o fin nu...
 
Sv: Lasta själv

Jag har väl inte försvarat att vinscha in hästen?!

Har varit med och lastat hästar om inte varit vana vid att bindas ens. Med mycket tid, rätt upplägg och konsekvent hantering har jag hittills aldrig gått bet. Någon häst har vi lyft in, men det har varit istadiga typer, inte hysteriska. Lyfter ett par steg, väntar. Lyfter igen, väntar. De brukar gå själva de sista stegen in.

Jag kan inte se någon som helst anledning att någonsin vinscha in en häst, antingen har man förberett sig eller hästen för dåligt för uppgiften om det ser ut att vara en (bra) lösning.

Snällt av Axel att rätta på ett missförstånd.

Månge sätt är bra, tycke ditt är kannon, peka, hästen går in, stänga, gå främ och binda, kör iväg, bästa sätt när hästen är träined, men ditt har vi inte kommit än.
Här är det "Lästa Själv" och hästen är inte träined.
Det var en gamle häst tränsporter som visa mig det bäste sätt att få in hästen som jag har beskrivet tidigar:
Ett loop bakom hästen rumpen, led in han samtidige som man dra i rump repet, binda, hål rump rep kvar så att man kan tryck in han igen om han vill visa sig att baka, lås bak bommen.
Ett smydig enkle sätt.

Hoppas jag har gört mig bättre förståt den har gången.
 
Sv: Lasta själv

För mig är det inte intressant vilken metod som är snabbast. För mig är det intressant vilken metod som är mest gynnsam i längden. Så jag gör samma med en nyinköpt häst som med en som jag kallats in för att lastträna.

KL

Jag blir ledsen då jag ser folk förespråka invinschning eller lastning med kedja runt nos eller stigbett etc. Visst kanske det går att tvinga in hästen. Men det gör ont i mig då jag tänker på hur hästen måste kännt då.

Jag ser ju hur det nyttjas av folk med irl. Det gör mig ont. Det finns metoder där man inte skrämmer in hästen, tvingar in den eller gör illa den.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 348
Senast: Wille
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
252
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 270
Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
204

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp