Bukefalos 28 år!

Lastbilschauffören lade sig på tutan

Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

gwaaaaah! fy vilket ultrapucko!! vad hade han gjort om hästen fått panik o ryttaren hamnat under lastbilen? ryckt på axlarna o åkt därifrån? :crazy:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Tyvärr är han ju inte ensam:mad:

Man undrar ju hur i helsike någon i hela världen kan tycka att det är värt att riskera att ha ett liv på sitt samvete?

Om ett litet barn cyklat på vägrenen, hade de agerat likadant då???

Jag blir heligt f.....ad av att läsa detta!:mad::mad:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Vissa hoppar in i sina fordon och stänger av hjärnan samtidigt.

Att man utsätter andra för fara är inget man kan förstå tydligen.

Det känns som att det börjar bli dags att man börjar prata mer om hästar och hur man ska bete sig som bilist när man möter sådana.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

*Fräser*. Vad i h*lvete tänker gubbj*vlen med. :mad: HUR FICK HAN KÖRKORT? Den frågan bör diskuteras.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Undrar hur folk som gör så här tänker egentligen!!
Har nyligen råkat ut för en liknande sak. Var ute och red då det kom en stor buss, jag försökte hinna av vägen och hade kanske ca: 15m kvar till en avtagsväg då chaffören trycker gasen i botten, allt för att komma förbi. Lyckligtvis hoppade min häst ner i diket och det blev inte mkt mer men tänk OM! Hade de gjort samma sak om det stått en älg på vägen?? NEJ, tror inte det, då hade de ställt sig på bromsen istället.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Tyvärr är det så att om man tittar i körkortsboken så står det en halv rad om hästar i trafiken - "de bör passeras med försiktighet". Jag tycker att det borde vara lite mer, nu när det finns allt fler hästar samtidigt som det allmänna hästkunnandet sjunker.

Vad som borde tas upp är tex varför hästar blir rädda av att tryckluften pyser ut ur lastbilar/ bussar, varför en häst hoppar upp på vägen och inte av den när djuret blir rädd, och framför allt att en person på 60 kg inte har en suck gentimot ett djur på ca 600 kg om djuret blir skrämt. Spelar inte någon roll hur trafiksäker hästen är.

Mycket märkligt att folk tvärnitar när de ser en kyckling, men gasar järnet när det är en häst med någons son/ dotter/ mor/ far på ryggen...
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Att bilister (framför allt yrkesmässiga) inte kan mer om hur man uppträder i trafiken då det är djur i närheten. Då man läser det här så är det ju så att man skäms för att vara lastbilschaufför. Det borde ju alla veta att om man tutar åt en häst med ryttare så har man sattit ryttaren i en livsfarlig situation! Kanske även sig själv!! Det är nog många som borde känna på hur det är att sitta på en skenande häst. Så de får känna på hur det känns i full galopp och ha noll kontroll...
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Känner till ett fall på Mälaröarna där en busschafför fick sparken av SL pga grov vårdslöshet i trafik, framkallande av fara och smitning. Kostade jobb, körkort och en hel del i böter. :devil: Som tur var överlevde ekipaget men det kostade en hel del i veterinärvård och många behandlingar av min dåvarande, duktige veterinär. :bow:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Jag blir så arg när jag läser sånt här:devil:

ALLA lastbilschaufförer jag träffar på brukar få en lektion i hur man bemöter hästar på vägen och den brukar låta ganska elak.

Lastbilschaufförer har överlag väldigt dålig respekt för djur övht, de sitter i en lastbil, högt ovanför marken och kan plocka en älg/ren utan större skador på sig själv, så de tänker väl ungefär likadant om hästen, vad de väldigt sällan tänker på är att det alltid sitter en ryttare(=människa) på hästens rygg....

Jag var urbota lycklig över att jag red min trygga häst den dagen jag fick möte av en buss och hade en lastbil bakom mig. Lastbilen bromsade in så gott han kunde, var likförbannat tvungen att möta bussen samtidigt som han passerade mig, jag tog mig inte ner i diket eftersom det är ett krondike, och det kunde ha slutat mycket värre om jag hade försökt. Nåja, det gick bra den gången, och hästen skrittade på lugnt på lång tygel och viftade på ett öra på sin höjd, men olyckor kan ske på en hundradelssekund, men fortfarande måste förare av motorfordon av alla dess slag visa hänsyn och respekt för de ryttare som ibland tvingas ut på vägen..
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Som yrkeschaufför med lång erfarenhet måste jag bara tillägga att den viktigaste regeln i trafik är att upphinnande fordon måste anpassa och visa hänsyn till framförvarande trafik och just där är fortfarande häst med eller utan vagn att klassas som annat fordon i trafik.

Ja vågar säga att just denna förare som tråden gäller troligen är nybliven CE-innehavare under 25 år med ett temprament värre än en ung varmblodshingst.

:cool:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

att folk inte kan visa ens lite hänsyn och folkvett till ryttare!!.

kommer ihåg när jag skulle ta körkort till moppen, inte ett j*vla ord om hästar i trafiken, räckte upp handen och frågade "hur passerar man hästar i trafiken då?!!" och fick till svar "eh... vah??"

jag vet hur man "bäst" passerar häst och ryttare och inte är det att slänga sej på tutan men inte fick jag ett vettigt svar från den gubben inte
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Jag tycker inte att man ska behöva ge folk som tar körkort oavsett om det är ABCE eller ngt annat, mer kunskap i hur det är med hästar i trafiken. Jag tycker man ska veta det ändå!!!. Men uppenbarligen så måste vissa gå specialkurser för att fatta om de nu fattar någonsin.. Grr blir så arg när man läser detta.
Själv är jag lastbilschaufför och möter hästar ofta på vägen, vissa gånger så stannar jag till och med och låter hästen passera medans jag står still. Hur svårt kan det vara för folk att fatta att man ska ta det lugnt förbi alla sorters djur och människor?!... :devil:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Inte förvånad! Många människor verkar helt stänga av hjärnan när de hamnar bakom en ratt, då är det bara "jag ska fram som gäller".
Om då något djur eller ngn medmänniska skadas eller dödas, det verkar som det ses som ngt helt oviktigt!

Och långtradarchaufförer och lastbilschaufförer är ju generellt skitläskiga! Vare sig man rider eller kör bil i närheten (läs i vägen...) för dem! :crazy:
För många år sedan var de ju väl förtjänta av titeln vägens riddare, nu är de ju vägens bödlar! Jag har blivit prejad, nära nog nermejad bakifrån när jag enligt dem varit i vägen. Har även "attackerats" bakifrån med 24 meter tradare som saktat in, tagit fart och åkt några cm bakom mig och blinkat, saktat in, tagit fart osv.
Brotten jag gjort för att förtjäna sådant har varit kört om tradaren eller haft fräckheten att framföra hästsläp i laglig hastighet framför dem.
Senast förra veckan höll jag på att prejas av vägen av 24 meter posttradare som körde om fast 2-filig väg övergick i 1-filig dito.
Det bästa rådet när man får en tradare efter sig är att släppa förbi den så fort det bara går! Ut på vägrenen DIREKT, går inte det, försök hitta en busshållplats eller ngt!
Jag har också blivit tutad på av tradare när jag ridit paralellt med en mkt trafikerad riksväg.
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Tyvärr är det så att om man tittar i körkortsboken så står det en halv rad om hästar i trafiken - "de bör passeras med försiktighet". Jag tycker att det borde vara lite mer, nu när det finns allt fler hästar samtidigt som det allmänna hästkunnandet sjunker.

Man upphör aldrig att förvåna sig...

Jag beställde hem förbundets skrift om säkerhet med hästar i trafiken, riktad till bilister, och delade ut på ett antal trafikskolor i min stad. Det var i samband med att döttrarna tog körkort och det knappt nämndes hur man beter sig. Så om många gör det kanske trafikskolorna får upp ögonen för att det är ett problem.

Den viktigaste meningen i skriften lyder ung."Det är alltid bilisten som får stå för kostnaderna i samband med..." Det är nog det enda som biter. Money talks.:devil:
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

LITE ansvar har man faktiskt som ryttare också. Nu har jag ju ingen aning om vad som har hänt i just detta fallet (mamma säger att man inte ska tro på allt man läser ;) ) och tänker inte uttala mig om det heller. Dock skulle jag näver bäver få för mig att rida på landsväg utan att ha en totalt bombsäker häst. Och då inte bara bombsäker mot lastbilar, utan mot tomma plastpåsar i diket, vatten som skvätter från förbipasserande trafik, och älgen som står ute på åkern som gränsar till vägen... Visst har alla rätt att använda vägen, men finns det alternativ så ta dem istället då?! En lastbil kan knappast köra på skogsstigarna istället.
Det finns många puckade lastbilschaufförer, men minst lika många puckade ryttare :grin: Jag ser dagligen ryttare som rider på landsvägen på kvällarna, för där finns det ju belysning :idea: -till skillnad från i skogen. Att dessutom rida i bredd på en både kurvig, smal och relativt tungt trafikerad väg verkar väldigt intelligent va? Har de då sån otur att det kommer både trafik från båda håll samtidigt i en kurva så spelar det dessutom ingen roll hur säker hästen är, finns det inte plats så gör det inte det. Det är ändå x antal ton som ska stoppas, det gör man inte på två meter...
Självklart är det fruktansvärt dumt av lastbilschaffisarna att hänga sig på tutan, men hur många % av alla gör det? Och att de har bråttom är väl inte så jäkla konstigt, de försöker ju sköta sitt jobb? Tänk lite längre än näsan räcker ibland....
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Äntligen någon som tar upp den här frågan!

Höll idag på att bli påkörd, då hästen blev rädd för en lastbil, kastade sig ut i vägen och reste sig.. Detta med lastbilen på väg mot oss - gasandes!!
Allt slutade väl, men otäckt som bara den vill jag lova er!

Finns riktiga idioter som är ute och kör. Lite vanligt hyffs, vett och någon sekunds eftertanke kanske skulle ingå i körutbildningen??
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

LITE ansvar har man faktiskt som ryttare också. Nu har jag ju ingen aning om vad som har hänt i just detta fallet (mamma säger att man inte ska tro på allt man läser ;) ) och tänker inte uttala mig om det heller. Dock skulle jag näver bäver få för mig att rida på landsväg utan att ha en totalt bombsäker häst. Och då inte bara bombsäker mot lastbilar, utan mot tomma plastpåsar i diket, vatten som skvätter från förbipasserande trafik, och älgen som står ute på åkern som gränsar till vägen... Visst har alla rätt att använda vägen, men finns det alternativ så ta dem istället då?! En lastbil kan knappast köra på skogsstigarna istället.
Det finns många puckade lastbilschaufförer, men minst lika många puckade ryttare :grin: Jag ser dagligen ryttare som rider på landsvägen på kvällarna, för där finns det ju belysning :idea: -till skillnad från i skogen. Att dessutom rida i bredd på en både kurvig, smal och relativt tungt trafikerad väg verkar väldigt intelligent va? Har de då sån otur att det kommer både trafik från båda håll samtidigt i en kurva så spelar det dessutom ingen roll hur säker hästen är, finns det inte plats så gör det inte det. Det är ändå x antal ton som ska stoppas, det gör man inte på två meter...
Självklart är det fruktansvärt dumt av lastbilschaffisarna att hänga sig på tutan, men hur många % av alla gör det? Och att de har bråttom är väl inte så jäkla konstigt, de försöker ju sköta sitt jobb? Tänk lite längre än näsan räcker ibland....


Hur gör man en trafiksäker häst trafiksäker, om inte ute i trafiken?
 
Sv: Lastbilschauffören lade sig på tutan

Det där har hänt mig också. Tur man har en lugn och snäll häst. Det är INTE okej att göra så.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Sugen på att lära dig någon ny sport? Det är aldrig för sent, som man lite käckt brukar säga. Men det är ju sant...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Susanne Lindahl, veterinär vid Statens veterinärmedicinska anstalt, är mitt uppe i ett arbete som förhoppningsvis ska begränsa...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Hebybon Caroline Kamensky och hästen Tiesto var det enda ekipaget som klarade banan felfritt i de unga ryttarnas final under...
Svar
1
· Visningar
870
Senast: Aylen
·
  • Artikel
Hästnyheter (UNT) Vikingatidens isläggar var gjorda av ben och krävde en annan åkteknik än dagens långfärdsskridskor. I morgon finns chansen att...
Svar
0
· Visningar
820
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp