Lastingen tar timmar!Hjälp!

Bus

Trådstartare
Hej!Jag har ett halvblods sto nu strax 8 år gammal, hon har kommit lite åt sidan i sin utbildning pga familjelivet...
Hon var som ung ganska ok att lasta kunde banka till i transporten vid svängar, men gick rakt in och snällt försiktigt ut.
Men en dag var vi tvungna att åka till vet. och vår transport var utlånad...utan att tänka efter lånade jag en gammal vämlands släp av en släkting och vi åkte...
Kom bara några kilometer då hon hade fullständig PANIK i släpet (den bangade i golvet taket och hon slängde sig handlöst åt sidorna.
Vi stannade och kollade till henne och trots att hon stod stilla så svajjade hela släpet något fruktansvärt men vi var tvungna att köra vidare...

Nåja efter detta ville hon inte lastas mer.
Vi gjorde allt, linor, backa till dörrar, ja allt...utom el i rumpan :D

När vi väl fick in henne så var hon GALEN jag menar inte lite störig utan GALEN!!!Släpet åkte till höger och vänster och hon bankade nonstop tills vi kom fram oavsett om det var en tur på 20 minuter eller en timma.

Nu förra sommaren satte vi igång lite mer ordentligt och vi köpte ett nytt stort boggie släp (hon var något mer lättlastad i min syster stora).

Efter en träning höll vi på i närmare 3 timmar att lasta...jag min tränare (som har otroligt mycke erfarenhet) och min kille...

Det var rent omöjligt hon bara reste sig så hon rammlade och höll på att skada båda sig och oss..Till sist gick det när vi backade till en trång dörr i ett stall..Hon slog i huvet i stall taket och råkade gå in...ren tur alltså...

Det går alltså inte att "slåss" med henne, hon är stenhård, stänger av helt, man skulle kunna göra vad som helst och hon skulle inte ens blinka...

Efter detta började jag last träna lite mer Nh tog det lugnt och så fort hon tog, tänkte bak longede jag henne , med tanken trevlig i transporten jobbigt utanför transporten.

Detta har funkat bra!Men det tar ändå allt från 10 minuter till 60 minuter och en jäkla massa longerande..

Hon är inte rädd, hon står numera nästan helt still i transporten...

Så visst går det framåt men ska jag alltid behöva longera henne en timma innan?
Jag åker normalt iväg ca en gång i veckan och det är otroligt oinspirerande att veta att det ska ta hela denna prosedur innan man kan åka :(
och med två små barn som väntar otåligt i bilen..

Det är ju inte alltid så lätt på en tävlings plats heller...

Och nu när det varit snö och halt vågar jag ju inte longera henne, inte ens med broddar, det är för förädiskt...

Kan någon hjälpa mig?

Snälla!!!!:bow:
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Om hästen åker bra som det är nu och det bara är lastningen som är jobbig så skulle jag nog lastat varenda dag fram tills hästen slutar bry sig. Göra transporten och lastningen som en del av vardagen så det blir lika självklart att gå in där som det är att gå in i boxen.

Kan det vara lämmen som hästen inte tycker om annars? Kanske en transport med step up är bättre? Många hästar har ju svårt för själva lämmen och inte transporten i sig.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Mitt standardtips.

Avsätt 10 dagar i följd. Ta in från hagen, lasta och ge maten i tranporten. Varje dag, 10 dagar i följd. INGET AVBROTT. Hästen ska få uppfattningen att nu och i evighet är det här man går in och äter. Det är matplatsen.

Lasta, låt det ta tid. Stäng. Servera grov- och kraftfoder (och vatten). Låt hästen stå en timme i släpet. Att äta funkar dubbelt på hjärnan. Äta=avkoppling, avkoppling gör att man kan äta.

Efter detta är släpet en trevlig plats att vara på, och när väl den biten är avklarad accepterar den absoluta majoriteten att lastning är något som ska göras. Om de sedan kommer till något roligt, brukar det inte vara något problem sedan när man väl börjar köra (om man har ett vettigt släp).
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Tack för era svar!hoppas jag skriver detta på rätt ställe nu :p är ny!
När hon bestämt sig, och kommit ända in ger jag henne godis samtidigt som min kille snabbt sätter dit baklämmen.
Hon har en gång testat och vägt bakåt men gav sig på två sekunder då hon kännde att det var stummt och gick fram och stod som ett ljus.
Så hon har inga problem med lemmen, hon är bara inte intreserad av att gå rakt in i den, transporten alltså...

Nu senaste gångerna räcker det att hon ser att transporten står "färdig" så drar hon och börjar springa i longer linan, som att "ja just det nu ska vi flänga runt i linan ett tag" (kanske hon tycker det är roligt att få springa av sig lite?)

När vi varit på tävlig/träning har det hänt att hon blivit extra jobbig för allt stör henne, hon är på väg upp men nån gnäggar, nån går bakom osv och då MÅSTE hon backa ut och se vad som händer...:angel:

Vad tror ni om longeringen?ska jag försöka sluta med det?
Har läst om någon som så fort de stod still inte gick "vaggade huvudet" fram och tillbaka?
Är det någon som känner/vet en häst som varit så här jobbig och som blivit bra?
 
Senast ändrad:
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

jag har haft flera svårlastade hästar där jag som mest har hållit på i 7 timmar med att lasta. Och den var inte rädd utan bara envis och ville inte gå in i transporten.
I ca två veckor så istället för att ta in hästen i stallet när dom andra fick kraftfoder så lät jag honom gå in i transporten och äta den. Och för att slippa bråka med honom att gå in i transporten till att börja med så fick hinken stå på rampen de första gångerna och sen varje dag flyttas längre och längre in i transporten tills han stod lugnt och åt helt inne i transporten. Detta got totalt ca 2 veckor.
Numera så springer han in i transporten när vi ska iväg nånstans att jag får lova att försöka hinna med själv. Men glöm inte att ändå alltid ge nån slags belöning varje gång han går in i transporten även efter då han inte längre äter sin kraftfoder där. Då ser dom det som nåt positivt att åka transport
Lycka till
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Ta bort alla stressmoment som barn som väntar osv.

Går hon in om du lägger linan om baken och "stänger" den vägen?

I övrigt skulle jag göra som Lovisaleonora_, normalisera lastningen, så det är lika naturligt som att gå in i boxen.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Mmm i en perfekt värld skulle jag kunna ta bort alla stressmoment ;) tyvärr blir det svårt...

Ang lina, de gånger vi testat detta har hon stegrat sig tills hon satt sig och slått omkull...Och blivit mycket skärrad..Även rammlat in i ett staket och knäckt en trästolpe :eek:

Men min kille, som inte är uppvuxen häst männsika (ibland bättre) han vill gärna ta handen på hennes rumpa och "fösa" in henne sista biten.
Han har testat två gånger och det har funkat.
Men jag får lite panik av detta för när jag tar och pressar henne sätter hon all kraft imot direkt och flyger ut istället...
Hon känner väl min negativa energi i handtaget eller nått :confused:

Men mitt stora problem är alltså hur jag ska slippa allt longerande?vad ska jag göra istället när hon tvekar backar?
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Jag ska testa detta!
Är lite orolig att maten inte intresserar henne när hon är i det tillståndet, men ska ge det ett försök!Eller en veckas ;)
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Det finns mängder med olika utförande men det viktigaste är att man gör det kontinuerligt. Så öva, öva, öva

Jag provade ett sätt på min häst som var lite krånglig att lasta. Knäpp en longerlina i grimman, dra linan in i släpet, runt bommen. Sedan står du utanför släpet brevid hästen. Jag fick höra det av en NH-nisse och var lite tveksam först. Men när det tog två minuter mig att helt ensam lasta min häst (istället för tjugo minuter och två personer) så fick jag ge med mig. Jag kan inte påstå att hästen upplevde lastningen på ett negativt sätt, hon såg mest fundersam ut.

Nu mer behöver jag inte lägga om linan utan bara gå in och hon följer med lungt och sansat.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Du ska inte locka in henne. Du ska lasta och servera maten där istället för i boxen. När hästen vänjer sig slappnar den av.

En vecka räcker INTE för att skapa en vana.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Det finns mängder med olika utförande men det viktigaste är att man gör det kontinuerligt. Så öva, öva, öva

Jag provade ett sätt på min häst som var lite krånglig att lasta. Knäpp en longerlina i grimman, dra linan in i släpet, runt bommen. Sedan står du utanför släpet brevid hästen. Jag fick höra det av en NH-nisse och var lite tveksam först. Men när det tog två minuter mig att helt ensam lasta min häst (istället för tjugo minuter och två personer) så fick jag ge med mig. Jag kan inte påstå att hästen upplevde lastningen på ett negativt sätt, hon såg mest fundersam ut.

Nu mer behöver jag inte lägga om linan utan bara gå in och hon följer med lungt och sansat.

Vill bara poängtera att denna metod INTE går ut på att du skall köra hälarna i gruset och dra in hästen utan att hästen skall själv lära sig att tänka framåt och förstå att går jag framåt så släpper trycket. Börjar hästen backa kan du naturligtvis (försöka) hålla emot men inte dra för att få den framåt.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Men min kille, som inte är uppvuxen häst männsika (ibland bättre) han vill gärna ta handen på hennes rumpa och "fösa" in henne sista biten.
Han har testat två gånger och det har funkat.
Men jag får lite panik av detta för när jag tar och pressar henne sätter hon all kraft imot direkt och flyger ut istället...
Hon känner väl min negativa energi i handtaget eller nått :confused:

jag brukar också lägga handen på rumpan på min häst och "knuffa" in henne den sista dm(som alltid är den svåraste biten att gå konstigt nog) så man kan stänga bakbommen. ett fult knep är att trycka på baksidan av låret, så hästen automatiskt tar fram benet och undrar vad sjutton man håller på med :p, går inte om man gör det för ofta då hästen lätt kan överlista en då, då hon vet vad jag försöker göra :p. men vid rätt tillfälle och hästen är lugn tar hon åtminstone 2 steg fram och jag kan lugnt stänga.

är man stressad och nervös så går det inte att lasta ngn häst, skiter man i tider och tar allt men en lättsam attityd och bara tänker att hästen ska gå in, så går den in oavsett metod bara hästen förstår vad man menar och den får tillräckligt med tid.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

jag har haft flera svårlastade hästar där jag som mest har hållit på i 7 timmar med att lasta. Och den var inte rädd utan bara envis och ville inte gå in i transporten.

Jag var med och lastade den mest envisa fjordhästen i världen tror jag. Det tog två dagar, inte dygnet runt men räkna arbetsdagar. Jag var väldigt nära att hämta motorsågen...
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Jag var med och lastade den mest envisa fjordhästen i världen tror jag. Det tog två dagar, inte dygnet runt men räkna arbetsdagar. Jag var väldigt nära att hämta motorsågen...

Vissa kan vara väldigt envisa ibland :) Tur att dom är söta ialla fall, det verkar dom klara sig bra på ibland:grin:
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Tack för era svar!
Ang. att ta linan runt bommen gjorde vi det med vår andra häst när vi hämtade henne, 5 år knappt hanterad och defenitivt ALDRIG lastad men det var "hälarna i gruset" och dra in metoden, det funkade faktiskt och dagarna efter tänkte jag att vi kan ju nosa på transporten ialf?Hon gick rakt in.
Har gjort det varje gång sedan dess.

Men hade jag provat detta med min stora pålle hade hon slagit ihjäl sig...
Inget stoppar henne när hon vill iväg, dubbla grimmor, kokedja runt halsen, vad som , hon knäcker nog hellre nacken helt enkelt..

Men du menar alltså utan motstånd?jag har lite svårt för det för det blir linor som svajar och fastnar osv...

Jag reder nog inte av det helt enkelt :D


Och ang, det där med motorsågen, jag har inte riktigt tänkt den tanken men nog så trött och irreterad och ett visst snack om varm korv har förekommit haha!:devil:
Min stackars pojkvän står bredvid och skakar på huvudet och suckar under tiden, han får va med om mycket den mannen ;)


Jag ska köra på med foder metoden här nu så får vi se vad det ger för resultat...

men fortsätt gärna komma med mer tips!:bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Alltså, du ska hela tiden ha linan sträckt så hästen känner ett tryck. När den går framåt släpper trycket och då halar du linan mot dig och skapar ett nytt tryck. Håll emot utan att dra typ..

Metoden har gett blandad resultat, på min häst funkade suveränt men provade att lasta en annan häst på samma vis men det funkade inte. Han var en kastare och smitare men gick in i släpet när vi ledsnade och knäppte min dunväst över ögonen på honom. Kan säga att motorsågen var nära där med..

Så har du samma temprament som jag så rekomenderar jag att ta en paus ibland innan det kokar över:angel:
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

dl kl

Jag tycker ni alla , utom Lovisaleonora och ngn mer, känns så förbannat stressade!
Det är djur med en otrolig klaustrofobi vi snackar om. Att dom ens går med på allt vi gör med dom är makalöst och de flesta här pratar om hur jäkla rriterade dom blir över att hästen inte vill tvingas in i en trång låda som rullar:crazy:

Och TS , tipset från Lovisaleonora är kanon. Men det känns inte som du riktigt vill ta till dig det?
Du fokuserar på det jobbiga verkar det som...barn som väntar, stress etc.

TID och TÅLAMOD är nyckelorden
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

har haft en häst som när hon var föl gick över bommen , gick knappt att binda upp henne .Hon gick inte in i transporten i första taget.Men jag tränade varje dag i flera månader.först utan mellan vägg , sedan med snett stående vägg , till slut efter mycket tid går hon in som ingenting , men blir orolig i släpet.Antar att det kanske aldrig släpper när dom varit med om hemska saker.Kanske ska du inte åka iväg på ett tag , utan träna helt fritt.Ingen longering eftersom hon verkar stressa upp sig av det (tror inte att hon springer för att hon tycker det är roligt )
Om honvill backa, måste du vara snabb , du backar henne först ! viktigt att hon tror att det är du som bestämmer när ni skall gå upp respektive av.och du ...gör allt detta ensam i lugn och ro , ingen stress.var glad om du får upp några hovar på lemmen första dagen , bara fortsättmed tålamod men lugn.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 020
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 028
Senast: Killaloe
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 383
Senast: Varmblod90
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 283
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp