Lastingen tar timmar!Hjälp!

Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Givetvis tar jag till mig det ska just prova på det sättet har jag skrivit några gånger :)

Sen är det inte alla som har möjlighet till hur mycket ensamtid som helst, min mamma är bortgången och pappa bor flera timmar här i från så när jag väl ska lasta och stänga luckan måste jag ha min kille med mig som stänger efter oss och påså sett kan han inte hålla sig undan och passa barnen.

Nu har jag otroligt snälla och lugna barn som är vana att vänta i olika situationer, så jag menade inte att beklaga mig men att det är tråkigt om lastningen alltid ska ta en timma ;)


Jag har gått mycket lugnt fram sedan förra sommaren och började första månaderna med ett tomt släp och nöjde mig med bara hovar på rampen, och det gick bra och har som sagt gett resultat.

Men vill som sagt inte att det ska behöva ta 20 minuter till en timme varje gång och har därför bett om tips här för hur jag får henne att enklare gå rakt in i släpet.
Därför kanske svaren känns som stressande eftersom vi är vid slutmomentet och vill bara "finjustera" :)

Hon är inte rädd längre och är inte svettig eller stirrig efter vi åkt, hon står still och äter sitt hö.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Alltså, du ska hela tiden ha linan sträckt så hästen känner ett tryck. När den går framåt släpper trycket och då halar du linan mot dig och skapar ett nytt tryck. Håll emot utan att dra typ..

Metoden har gett blandad resultat, på min häst funkade suveränt men provade att lasta en annan häst på samma vis men det funkade inte. Han var en kastare och smitare men gick in i släpet när vi ledsnade och knäppte min dunväst över ögonen på honom. Kan säga att motorsågen var nära där med..

Så har du samma temprament som jag så rekomenderar jag att ta en paus ibland innan det kokar över:angel:

Tacka fan för det...

Att tvinga in en häst som inte vill gå in pga rädsla är ingen hit...

Att göra så på en häst som bara "inte har lust" att gå in i släpet fungerar bättre.


Min ena häst är en sådan som testar fullt ut om han inte har lust, han "vinschade" (dvs lina runt bommen) vi in efter två timmars lastande i 20 minus för en tio år sedan.

Stoet fick panik, ren och skär panik när jag testade samma sak (där skulle jag inte ens provat, jag vet) .


Alla hästar är individer, de reagerar olika!


TS. Jag tycker Lovisaleonora_ ´s tips låter vettigt. Din häst har varit RÄDD för att åka transport. Lär hästen att transporten, ja den är ett mysigt ställe med lugn och ro och en massa gott att äta.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Det där med vinschning är lurigt, jag såg en häst vinschas in rätt bryskt för det var bråttom. Nästa gång gick han in jättefint utan problem.:eek:
Nu menar jag inte att jag tycker det var bra men det funkade ju uppenbarligen.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Det där med vinschning är lurigt, jag såg en häst vinschas in rätt bryskt för det var bråttom. Nästa gång gick han in jättefint utan problem.:eek:
Nu menar jag inte att jag tycker det var bra men det funkade ju uppenbarligen.

Ja absolut fungerar det - på rätt häst!

På min häst när han behövde påminnas (eller stressat upp sig över andra saker) och verkligen måste in i släpet så gäller det att inte släppa efter en millimeter, utan det finns bara en väg -IN.
..och samma metod på andra hästen får hon panik.

Tycker det är fel att lära ut en metod på nätet som om den skulle passa alla hästar. Den här metoden på fel häst = knäckt häst. Den häst metoden på rätt häst = lättlastad häst.

Om någon läser detta kanske de iallafall funderar över anledningen till hästens ovilja för transporten innan h*n testar vinschning ( med risk för att hästen får ännu mer panik inför nästa lastning.).


TS.
Med Lovisaleonora_´s tips behöver du ingen medhjälpare, ta den tid det tar första gångerna, du behöver inte ens stänga bakluckan de första gångerna. Sen när hästen är lugn kan du själv börja stänga luckan.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Håller med, min skulle absolut inte gå att göra så med. Han skulle nog vägra sen till dödagar.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

så när jag väl ska lasta och stänga luckan måste jag ha min kille med mig som stänger efter oss

Strunta i att stänga luckan, tills du kan göra det själv? (Har du ingen bakbom, förresten?) Nu har jag själv iofs inte haft egentligen svårlastade hästar eller hästar som varit aktivt rädda för släpet, bara hästar som bestämt sig för att de inte vill åka, och då har jag sett till att komma så långt att jag kan gå in med hästen, gå tillbaks på andra sidan mellanväggen, och lägga på bommen, och hästen ska inte backa ut under tiden. Det har tagit ett tag, men jag vill att hästen ska stå still "av sig själv" snarare än att någon hinner smälla upp luckan innan hästen backar.

men att det är tråkigt om lastningen alltid ska ta en timma ;)
Om du tar en period där du ser till att ha den tid du behöver, så kommer det förhoppningsvis inte att behövas så lång tid senare. Men när du övar blir det inte bra om du måste fixa det på fem minuter. Se till att du har all tid i världen, så kommer din häst också att vara mindre stressad; hoppa jämfota och ha bråttom och hästen kommer också att vara stressad (och inte vilja vara med). All tid i världen och varje dag - ett tag. Det betalar sig i längden.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Se till att du har all tid i världen, så kommer din häst också att vara mindre stressad; hoppa jämfota och ha bråttom och hästen kommer också att vara stressad (och inte vilja vara med). All tid i världen och varje dag - ett tag. Det betalar sig i längden.

detta stämmer väldigt bra, speciellt att när man väl börjar lasta en timme innan man behöver åka, och man i det räknat en timme extra för att vara säker på att slippa stressa. då brukar hästen glatt gå på inom 2 min.

har hänt mig 2 gånger med min svårlastade häst, man blir ju glad att hon går rätt in, men jobbigt med så mycket död tid där man hinner stressa upp en själv för att man har flera timmar framför sig innan man ska vara på plats. :rofl:
och när man sen glad i hågen efter flertalet lyckade lastningar bara sätter av en 40 min för lastning så ska häst skrället absolut inte gå in :devil:

minsta lilla hästen känner tids press från dig = allt går åt skogen.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Ja det är så sannt!Haha ibland får man se både en och två hästar som tränar innan en när man ska iväg och träna :grin: menmen, man lär ju sig av det oxå!;)
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

KL
Tycker du redan har fått väldigt bra tips redan, spec lovisaleonoras :) det är viktigt att du inte själv har bråttom, se till att du har tid när du tränar med henne. Som hästens ledare (lite NH ;) ) ska du vara bestämd, säker och lugn. Om hästen börjar backa ska du fortsätta backa den tills den inte vill backa mer (men du slutar backa den först när DU vill) eftersom backa=underkastelse. Genast hästen börjar ens tänka bakåt ligger du steget före och backar den, om och om igen tills den accepterar att följa med dig in i transporten. Detta är NH metoden kortfattat. :)

Sen kan man också klicker-träna hästen; lär den först vad klickern betyder, sen att röra vid t.ex en pinne (=klick, belöning) sen att följa efter pinnen och röra vid den. Sen går du närmare och närmare transporten med pinnen, tills hästen står inne. :) (går att läsa om i senaste numret av H*stmagazinet ;) )

Några andra små tips är att ha mittväggen åt sidan så att transporten blir större, stäng inte allting direkt när hästen gått in, utan åtm. de två första gångerna hästen gått in har du bakbommen och luckan öppen. Stå och kela med hästen, belöna och beröm den och få den att slappna av på ett positivt sätt när den står inne i trailern. Sedan backar du ut och avslutar för dagen. Efter några gånger börjar du stänga bommen och luckan. Det viktigaste är att alltid avsluta när det går som bäst, annars kan du hamna tillbaka på ruta ett igen om du ber för mycket av en rädd häst på en gång. Lycka till! :)
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Tacka fan för det...

Att tvinga in en häst som inte vill gå in pga rädsla är ingen hit...

Att göra så på en häst som bara "inte har lust" att gå in i släpet fungerar bättre.


Min ena häst är en sådan som testar fullt ut om han inte har lust, han "vinschade" (dvs lina runt bommen) vi in efter två timmars lastande i 20 minus för en tio år sedan.

Stoet fick panik, ren och skär panik när jag testade samma sak (där skulle jag inte ens provat, jag vet) .


Alla hästar är individer, de reagerar olika!


TS. Jag tycker Lovisaleonora_ ´s tips låter vettigt. Din häst har varit RÄDD för att åka transport. Lär hästen att transporten, ja den är ett mysigt ställe med lugn och ro och en massa gott att äta.

Som jag skrev i mitt förtydligande: Det handlar inte om att dra in utan att låta hästen själv ta initiativ framåt. I mina ögon är det tvång att lägga en lina eller två bakom rumpan och dra. En metod som också ger varierat resultat och där jag sett flertalet hästar få panik.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Då åker man dit man ska i lugn och ro och sen får hästen stå kvar i släpet och äta tills det är dags att göra det man ska.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Givetvis tar jag till mig det ska just prova på det sättet har jag skrivit några gånger :)

Sen är det inte alla som har möjlighet till hur mycket ensamtid som helst, min mamma är bortgången och pappa bor flera timmar här i från så när jag väl ska lasta och stänga luckan måste jag ha min kille med mig som stänger efter oss och påså sett kan han inte hålla sig undan och passa barnen.

Nu har jag otroligt snälla och lugna barn som är vana att vänta i olika situationer, så jag menade inte att beklaga mig men att det är tråkigt om lastningen alltid ska ta en timma ;)


Jag har gått mycket lugnt fram sedan förra sommaren och började första månaderna med ett tomt släp och nöjde mig med bara hovar på rampen, och det gick bra och har som sagt gett resultat.

Men vill som sagt inte att det ska behöva ta 20 minuter till en timme varje gång och har därför bett om tips här för hur jag får henne att enklare gå rakt in i släpet.
Därför kanske svaren känns som stressande eftersom vi är vid slutmomentet och vill bara "finjustera" :)

Hon är inte rädd längre och är inte svettig eller stirrig efter vi åkt, hon står still och äter sitt hö.

Parkera släpet i hagen eller paddocken (utan mellanvägg) , du kan ju stänga bilen ute med tillfälliga linor/stolp. Servera maten i släpet och låt hästen själv luska ut att ska det bli nån mat idag så får man gå in i släpet. Då behöver du ingen man för att hjälpa dig stänga. Samma procedur varje dag tills hästen går rakt in till sin mat. Sen ska det inte behöva ta 1 tmme att få in hästen och du kan involvera sambon i själva stängandet, eller så kanske det funkar att du gör det själv. Detta är ju enklast om man har hästen hemma och kan låta det ta hur lång tid som helst.

Istället för att longera så hade jag backat hästen. Så fort den slutar tänka framåt i lastningssituationen så får den backa x antal meter. Men jag hade skippat allt vad åkning heter tills hästen blivit "mat-tränad" och går in i släpet själv. Risken är att man tappar tålamodet och det är det sista som behövs när hästen nu ska lära sig ett nytt beteende och transporten ska avdramatiseras.

Min ponny gillar inte att sitta fast. När hon blir uppstressad och försöker backa så blir hon orolig när hon märker att det tar emot. På henne så har det varit en avvägning att känna när det ä är läge att släppa efter och när man kan hålla emot. Nu kan jag oftast hålla emot när hon börjar backa ur släpet för att påminna om att det är jag som väljer när det är dags att gå ut och hon accepterar det. Dom måste lära sig att det inte är fritt fram att gå emot trycket men alla hästar är individer. Som det skrivits tidigare så lär sig vissa att det inte lönar sig att gå emot medan andra slåss för sitt liv som de flyktdjur de är och hellre knäcker nacken på både sig själva och den som råkar vara i närheten än att ge sig och det enda man lärt dom är att inte gå i närheten av ett släp.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

En tanke kring detta ALLTID.

När jag var yngre hade jag att göra med en väldigt fin dressyrhäst som inte var något fan av att lastas. hans ägare rev sitt hår över detta, då han inte tyckte det var jätteglatt att alltid behöva börja lasta 3 h innan de absolut senast måste åka. Just för att det ALLTID tog tre timmar ganksa exakt att få på pållen på finkan.

När folk frågade honom om hur han stod ut så ryckte han på axlarna och sa "det har alltid varit så, det tar tre timmar att lasta den här hästen. Jobbigt, men han går ju alltid på".

När han en gång var försenad till stallet när han skulle iväg på tävling skulle jag och syster hjälpa till att åtminstone börja försöka lasta åt honom, tills han kom.
10 minuter tog det (för vi visste inte att det ALLTID tog 3 timmar då).

vad jag menar är inte alls att du gör fel, utan det är viktigt att inte låsa in sig själv psykiskt på att det kommer ta lång tid/bli jobbigt osv. Jag vet precis hur svårt det är att slå bort såna tankar, men... ett litet litet tips att ta med sig kanske?

Annars kan ni avskriva det jag just skrev som avd. svammel ;)
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

sänd in hästen i transporten inte leda in, hästen ska gå in själv. det kommer krävas ganska lång träning beroende på hur pass svårlastad hästen är. Men du står utanför har en longerlina som du håller hästen i. ett ganska långt spö i din högra hand och ha linan i din vänstra hand. gå fram till rampen, se till att hästen har fokus inne i transporten hela tiden så fort den tittar åt sidan så lägger du tryck på huvudet med linan och drar lätt huvudet så det kommer rakt och att hästen har fokus in i transporten. så fort den har det så får den eftergift. dutta med spöt antingen på rumpan eller på sidan av hästen dutta ganska löst , men tillräckligt hårt för att det ska bli irriterande för hästen en längre stund. fortsätt dutta tills hästen börjar tycka du är dryg och tar ett steg framåt, sluta då direkt. om hästen backar eller gör något du inte vill fortsätt duttandet med samma tryck, ge bara eftergift när hästen går framåt. när hästen fått vila ett par sekunder börjar du dutta igen och ber om ett steg till. i början kanske ni inte ens är i närheten av transporten om den är riktigt rädd. men sakta men säkert kommer den våga gå längre in. när hästen väl är ända inne och kanske är osäker och börjar backa ut dutta då men låt den backa hindra aldrig hästen, den ska vara där inne av fri vilja. Tanken med detta är att man ska göra det obehagligt för hästen att vara utanför transporten och trevligt inne i transporten. Inne i transporten lär den sig att den slipper duttandet. alla metoder där man tvingar in hästen med att leda den in eller lägga longerlinor bakom och stänga vägen osv skapar bara rädsla och motstånd. Min häst går nu in helt själv så fort jag bara duttar en gång, eller ofta inte alls. och han står kvar där inne länge och om han backar bejöver jag bara peta han på rumpan så går han in igen.
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Tack snälla alla för era svar!

Har inte hunnit "börja" än, har precis börjat skritta igång henne efter vintervila och vädret är ju inte heller så lockande just nu ;)

Det där med det psykiska är så sannt, jag bara önska att det kunde släppa så vi kunde gå vidare.
Jag har haft andra hästar som inte velat gå in, men med lite träning, nemas problemas.
Men min tränare brukar säga att "hon är hård", inte elak alls, men man måste ha henne "med sig"!

Att skicka in henne hade ju varit en dröm. Kanske är det där jag ska jobba, och med mat där inne när hon väl tagit sig dit, det hade varit GULD att kunna åka själv!

Ahhh drömmer :grin:

Men nu har jag fått lite positiv energi oxå, känns bra!Tack!
Ska bli spännande att börja!:laugh:
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Tack snälla alla för era svar!

Har inte hunnit "börja" än, har precis börjat skritta igång henne efter vintervila och vädret är ju inte heller så lockande just nu ;)

Det där med det psykiska är så sannt, jag bara önska att det kunde släppa så vi kunde gå vidare.
Jag har haft andra hästar som inte velat gå in, men med lite träning, nemas problemas.
Men min tränare brukar säga att "hon är hård", inte elak alls, men man måste ha henne "med sig"!

Att skicka in henne hade ju varit en dröm. Kanske är det där jag ska jobba, och med mat där inne när hon väl tagit sig dit, det hade varit GULD att kunna åka själv!

Ahhh drömmer :grin:

Men nu har jag fått lite positiv energi oxå, känns bra!Tack!
Ska bli spännande att börja!:laugh:

att skicka in hästen är det ultimata, jag kan åka helt själv till ridhuset nu ewftersom jag skickar in honom sen stänger luckan själv. tog mig 2 dagar att få honom så lättlastad. Du behöver inte drömma, det är bara att göra.:)
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Jag har inte läst de andra svaren du fått. Men min häst har varit hyggligt lättlastad som yngre, sen var vi också tvugna att åka till klinik, gick ok att lasta, bra att åka men tog tid att lasta på väg hem. För att göra historien väldigt kort har jag börjat klickerträna honom! det fungera enromt bra och han VILL göra rätt! Det är en väldig skillnad mot att träna på all världens andra sätt. Även om du gör det lätt och bra i transporten och jobbigt utanför så vinner hästen bara det att den blir av med det obehagliga. När man tränar med klickern så vinner hästen på att göra rätt, letar efter att göra rätt och blir motiverad på ett helt annat sätt.

Man förstärker hela tiden det positiva och ignorerar det negativa. Har du itne tetstat så rekommenderar jag dig att läsa på lite och testa sen. Som sagt, på min häst har det ändrat hans inställning enormt och hela situationen är nu positiv och lugn.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 020
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 028
Senast: Killaloe
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 383
Senast: Varmblod90
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 283
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp