Lastingen tar timmar!Hjälp!

Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Jag har lastat mina hästar mha "Tobbe-metoden".

Försök lasta hästen som vanligt. När hästen stannar har du ett längre spö (dressyrspö) i handen och petar på hästen. Hästen ska hela tiden ha huvudet framåt. När hästen går framåt, slutar du peta med spöet. Upprepa för att få in hästen hela vägen.
Petandet går ut på att störa hästen dvs. jag vill gå för att komma undan.
Huvudet alltid framåt gör att hästen måste gå framåt eller bakåt. Går hästen bakåt fortsätter petandet tills den flyttar sig på rätt håll.

Jätte bra metod tycker jag. Ingen stress. Hästen håller sig lugn och lär sig snabbt att gå in i transporten utan våld. Jag använder metoden på unghästen så väl som gammelhästen.

Lycka till!!
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Jag var med på en lastningskurs för ett par år sedan med min häst som också hade stora problem med lastningen. Jag var med den enda gången, övade sedan på instruktionerna jag fick någon enstaka gång till (hemma) och sedan kunde hästen lasta sig själv och stod som ett ljus i transporten. Min nyaste häst var svårlastad när jag just hade fått honom. Inte som att han hade varit med om något trauma direkt utan han var mer osäker och vågade helt enkelt inte gå in helt i transporten utan att kasta sig ut. Men jag säger det att efter den där lastningskursen har jag aldrig haft problem med att få en ny häst att bli säker vid lastning och även hästen jag har nu har blivit lättlastad. Därför ger jag dig ett gott råd till att följa mitt exempel ;) ;

Skit i longerlinan, pisken, kvasten, godishinken, you name it. Allt du behöver är grimma/träns, grimskaft, en transport och en medhjälpare som kan stänga luckan lugnt efter hästen.

Gå bestämt mot transporten utan att titta bakåt eller på hästen, precis som att du leder hästen som vanligt (behövs ingen lång sträcka för då får bara hästen längre tid att börja reagera på transporten). Direkt hästen börjar tveka - fortsätt lägg tryck på grimskaftet och smacka (oavbrutet) tills den tar ett steg fram (alltid med huvudet riktat mot dig), då berömmer du genom att ge en eftergift på grimskaftet och beröm med rösten. Börja om med att lägga tryck, se till att den går fram, lätta osv. Även om hästen ställer sig på sniskan med rumpan utanför rampen fortsätter du bara, den kan kliva upp därifrån också.

Vi säger att du kommit så långt att du står just ovanför rampen, hästen står med frambenen på rampen. Den tvekar och du kör samma procedur som ovan. Men denna gång känner sig hästen otrygg och väger bakåt som för att ställa sig på bakbenen - då tar du din vänstra hand som håller i ändens del på grimskaftet och sätter den bakom din höft/rumpa och väger själv bakåt för att få bättre styrka emot hästen. 1) Om hästen fortsätter väga bakåt och kommer undan - lätta ej(!) förrän hästen gått framåt igen. 2) Om hästen reagerar genom att sluta väga bakåt och lättar efter, då lättar även du efter och berömmer innan du fortsätter lastningen.

När hästen står inne i transporten ska du bara ösa på med beröm, någon mumsbit kanske om den förstår det bra, prata lugnt med den och om det känns bra kan ni även testa på att stänga luckan. Om den vill backa ut vid det tillfället, ge den komando att backa så den inte slutar backa förrän du säger det. Sedan börjar du om tills det går bra igen och när du känner att ni slutar på topp. Man behöver ju ej göra alla steg på en gång. Om halva hästen är inne i transporten den ena dagen och kan stå lugnt där kanske man ska avsluta och fortsätta övningen nästa dag.

Denna träning gjorde jag på min osäkra och rädda häst några gånger i veckan i kanske.. 2 veckor. Sedan var han superlätt att lasta och går nu rakt in! Hoppas det löser sig för dig och att även din häst blir trygg vid lastning. Lycka till!!
 
Sv: Lastingen tar timmar!Hjälp!

Tänkte bara uppdatera om någon annan med svårlastad häst skulle läsa denna tråden!
Sen tråden skrevs lastades hon 2-3 ggr då jag tog det mycket lugnt, hon gick helt plötsligt rakt in, sen backade hon ut, jag hängde med, lugnt och gick ett varv sen rakt på igen.
Hon backade ut ca tre ggr innan hon stod stilla och min kille kunde sätta på bakbommen, vilket hon backade försiktigt och gav sig direkt när det tog imot.
Detta var månader sen, så skulle jag träna igår :)
Gick rakt på, backade ut ca tre ggr, sen på med bommen och allt lugnt!
Tog 4 minuter!!!!:D

Efter träningen gick hon rakt in.
Stod som en klocka under färden!
Så ge er inte ni som kämpar!
Och nu ska jag inte ropa hej för bäcken är kvar men vi har kommit en bit över den ialf ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 020
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 028
Senast: Killaloe
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 383
Senast: Varmblod90
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 283
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp