Bukefalos 28 år!

Lastningsproblem

manhattan_2006

Trådstartare
Ännu en lastningtråd blir det här nu. Har en häst som i somras började krångla vid lastning. Tidigare har det inte varit några problem, hon har aldrig tyckt om att åka, blir svettig under transporten och är lite orolig, skakar på huvudet(något hon gör när hon är rädd) men står helt stilla i transporten. Hursomhelst i somras så hade hon fått byta box, stå i ett annat stall på gården och så hade även hennes kompisar åkt på bete så hon gick själv i hagen(givetvis sällskap i hagen bredvid) hursomhelst allt detta hade hänt dagen innan så på morgonen så skulle jag åka och tävla men när jag skulle lasta så gick hon in och bara backade ut, blev förvånad av beteendet, vi höll på i 3 timmar utan att lyckas så bra, till slut stod hon kvar inne men det var försent att åka någonstans iaf.
Sedan efter denna incidenten har problemet fortsatt. Varje gång jag åkt så har jag fort fått stänga därbak och efter att det är stängt så försöker hon ta sig ut genom att trycka på några gånger. Bara det att sedan skulle jag iväg och tävla igen denna gången så kasta hon sig igenom dörrarna har en Boj med dörrar bak, så dom gick sönder, detta har hon nu gjort flera gånger, vilket gjort att hon nu är i stort sett omöjlig att lasta.
Så nu kan jag inte längre lasta henne brett då gör hon sönder dörrarna så lätt, så nu har jag lasttränat henne kanske 5-6 gånger det går bättre och i söndags lyckades vi stänga helt men hon stod ändå och tryckte på allt hon kunde 7-8 gånger efter att vi hade stängt.
Min enda chans att kunna stänga utan att det ska gå sönder är att lasta smalt, något jag inte gjort med henne innan då jag tycker stora hästar ska åka brett. Hursomhelst känns det som att det här problemet är oerhört svårlöst, jag kan inte heller förstå var hennes påhitt kommer ifrån. Någon som har något bra tips kanske? Kanske ska tillägga att det är en väldigt speciell häst, så inget hon gör förvånar mig, hon är väldigt lättskrämd för konstiga saker osv, nerverna på utsidan kan man säga. Börjar känna att jag tappat tålamodet med detta och det är ett väldigt stort orosmoment eftersom hon så lätt gör sönder dörrarna. Har som sagt tränat utan att stänga kanske 7 gånger vid olika tillfällen men problemet finns kvar eftersom hon har inga problem att vara därinne men så fort hon ser att någon ska stänga så vill hon bara ut. Det går att distrahera med mat men det är inget bra sätt då en häst ska gå att lasta utan sådant och ibland funkar ju inte alltid maten och då står man där. Det har skett framsteg men hon vill fortfarande ut när man har stängt helt. Skulle vara bra att höra andra åsikter om detta.
 
Sv: Lastningsproblem

När du tränar lastning med henne, hur länge har du henne att stå i släpet? Sätter du fast henne direkt och slår fast dörrarna med en gång, eller låter du henne stå där med öppna dörrar en stund först? Om du låter henne stå kvar, hur länge står hon lugnt innan hon blir otålig och nervös?
Träning ger ju färdighet, och som du skrev så blir det bättre när du tränat några gånger vid olika tillfällen. Mitt enda tips är att fortsätta träna, ett par gånger i veckan fast, och bara ha henne att stå där inne med öppna dörrar en stund. I början skulle jag inte göra nåt och ha henne där kanske 5 minuter, sen öka vartefter som hon accepterar och är lugn. Sen skulle jag börja stöka lite på utsidan, skramla med dörrarna osv, men hela tiden ha koll på hästens reaktioner. Flyktinstinkten är ju starkare än matinstinkten, men varför inte ha en hötuss som hon får sysselsätta sig lite med. Eller ge lunchen/middagen i släpet. Låt henne iaf stå kvar där inne i lugn och ro, ha inte bråttom alls (räkna alltså med att det kan ta ett par timmar, det här är inget man ska göra på sin halvtimmes lunchrast). Att träna lastning en timme före man ska vara på tävling är ingen bra idé... Bra att du fortsatte med att försöka få in henne i släpet iaf fast ni missat tävlingen! Men har hon slagit sig i det är det klart att hon inte uppskattar att vara i det, det gäller att få henne lugn så hon inte slår sig igen.
Sen ska man tänka på att ett trångt utrymme som ett hästsläp är väldigt onaturligt för en häst att vistas i, så att man överhuvudtaget kan köra omkring med dessa flyktdjur instängda på det viset är ganska stort i sig! Men dom kan lära sig att göra det för din skull, så ha inte för bråttom att tvinga dom gå emot sin natur! Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 178
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 210
Senast: Wille
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 657
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 235
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp