Bukefalos 28 år!

Lastträning - när är det klart? *snabb hjälp*

Smokey

Trådstartare
Jag håller just på att lastträna min häst. När jag köpte henne (11 mån sen) var hon panikslagen för transporten, hon reste sig och hade sönder massa grimskaft, slängde veterinären över mellanväggen (hon bröt revbenet på kuppen), trampade sönder transporten och fick drogas ordentligt för att vi skulle få på henne. Lastningen tog 8 h, d v s hon var inte så väldigt lättlastad:crazy:

Idag är första gången som jag har kunnat ta hem ett släp. Vi har tränat hela dagen och jag tycker hon har gjort framsteg. I början gick hon inte ens nära, men efter ca 1 h träning så gick hon på släpet till ca 50% och för att få på henne längre fram tog jag bort frambommen... Nästa gång jag bad henne att gå på gick hon in längre, men så händer något och mellanväggen välter på henne! Hon får ett längre, dock ytligt, sår längs buken och blir givetvis livrädd *stackars*:(

Efter att ha tagit bort mellanväggen fortsätter vi att träna kortare pass hela dagen. Nu har jag satt dit mellanväggen igen och kan t o m ha den precis i mitten. Hon tvekar lite, men går på när jag ber henne och har alla fötterna inne. Där inne har jag låtit henne stå och äta gräs (hon är utan mat när vi inte tränar, för hungrig Chess är mer lättövertalad :angel:) och nu kan jag stoppa hennes försök att backa ut genom att säga till henne. Hon verkar inte mycket stressad, utan står ganska lugnt.. jag har gått bak och klappat henne över baken och borstat lite m m.

Nu till frågorna:

Bör jag fortsätta? Jag är sugen på att lägga på bakbommen bakom henne, men är rädd att skrämma henne..
Hur brukar man vänja hästen vid att bommen kommer? Jag tänker att om hon känner sig tvingad, så kommer hon att förlora lusten att gå in igen. Jag har hela tiden gett henne ett val - gå in och få det du vill ha, eller stanna ute och var hungrig.
Bör jag be någon annan lägga på bommen? Eller bör jag först binda henne och lära henne att stå uppbunden där inne? Dock tror jag att hon relativt snart kommer att slita sönder grimskaftet och gå, om jag binder henne.

Hur gör man på ett bra sätt för att få på bakbommen?
Vid det här laget går hon på inom 2 min, jag lastar ensam utan linor, i bara grimma och grimskaft. Kan hästen då räknas som lättlastad? Eller vad "krävs" för att hon ska räknas som lättlastad?

Jättetacksam för ett snabbt svar, har bara transporten i kväll också!
 
Sv: Lastträning - när är det klart? *snabb hjälp*

Jag hade inte bundit henne innan jag fått dit bommen.
Det är bättre att du har hjälp att sätta dit bommen och lemmen i början så att du kan lugna henne om hon skulle bli orolig.

Hoppas att det går bra för dig!
 
Sv: Lastträning - när är det klart? *snabb hjälp*

Lemmen?? Är det rampen som de kliver på:o? *okunnig*..

Tror inte hon skulle uppskatta att nästan få den på sig iof. Vill absolut INTE skrämma henne nu när hon inte har så stor motvilja mot släpet längre.
 
Sv: Lastträning - när är det klart? *snabb hjälp*

Haha ja det e väl ett gammalt ord för ramp:)

Om du har en lång bakbom så skulle jag ta och ställa mellanväggen åt sidan så att det blir lite större utrymme att stå på. Bara du tar det lugnt så brukar det inte vara nåt problem. Och att ha en eller två medhjälpare i början är aldrig fel.
 
Sv: Lastträning - när är det klart? *snabb hjälp*

Skynda långsamt skulle jag vilja säga! Jag tycker du ska vara sjukt nöjd med era framsteg idag! Repetera hellre samma saker ett par gånger till så hon känner sig trygg och få henne att stanna längre och längre stunder i transporten i taget.

Sedan när hon är bekväm med det så kan du testa att binda upp henne medan du är där och ta loss och berömma när hon står still... sedan längre pass där du också går iväg helt kort och när det funkar hade jag tagit bommen...

Så hade jag gjort iaf :D
 
Sv: Lastträning - när är det klart? *snabb hjälp*

Hu vilket uselt råd:eek:

hästen skall ALDRIG sitta fast när luckan är nerfälld!

TS. Be ngn hjälpa dig med bakbommen
Ha helst en lång bom, så mellanväggen står på sniskan.

Bra jobbat hittills:bow:

det är stor risk att den backar ut mens du går ut o ska stänga bak.
Ha en lång lina som ligger slätt o kan löpa fritt- om den går ut. Dra inte.
Lär den ordet - Stanna!

Sen tränar du _ Gå in! att den går in själv. Om det inte går i början följ med in o avsluta för den dagen o träna vidare- bara.
 
Sv: Lastträning - när är det klart? *snabb hjälp*

Hu vilket uselt råd:eek:

hästen skall ALDRIG sitta fast när luckan är nerfälld!

TS. Be ngn hjälpa dig med bakbommen
Ha helst en lång bom, så mellanväggen står på sniskan.

Bra jobbat hittills:bow:

det är stor risk att den backar ut mens du går ut o ska stänga bak.
Ha en lång lina som ligger slätt o kan löpa fritt- om den går ut. Dra inte.
Lär den ordet - Stanna!

Sen tränar du _ Gå in! att den går in själv. Om det inte går i början följ med in o avsluta för den dagen o träna vidare- bara.

:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Lastträning - när är det klart? *snabb hjälp*

Du, det har jag funderat på många gånger... Vissa säger så, andra säger tvärtom. Varför ska man inte ha hästen fastsatt utan att lämmen är uppe?

Och jag kanske ska förtydliga att jag inte menar att hon ska gå in i stallet utan typ gå ut ur transporten och in igen med en gång. Det är inte heller okej enligt vad du lärt dig?
 
Sv: Lastträning - när är det klart? *snabb hjälp*

Lite riktat till alla:

Jo då, jag är väldigt nöjd med våra framsteg för dagen, speciellt som jag eg. har noll koll på hur man "bör" göra - så det fick bli beröm + godis vid rätt och så fyade jag henne lite när hon försökte slita sig :p Men så har jag ju en helt fantastiskt intelligent häst :love:

Sista passet vi körde så smet jag bak och satte på bommen och sen lät jag det vara ca 10 sek innan jag tog ner den igen. Hon verkade inte bry sig om det alls.

Tyvärr fanns det ingen helbom i släpet, utan mittväggen fick stå där den var. Men jättenöjd är jag i alla fall, dock måste jag leda på henne - på er låter det som att det inte är riktigt bra? Hon är ju inte helt bekväm med att gå in, så att bara be henne att gå skulle resultera i att hon står still bredvid mig.. Hon vill gärna ha lite stöd :idea:

När räknas en häst som lättlastad? Hur lång tid är "maxtiden" för att en häst ska räknas som färdigtränad m m?

Jag ska fortsätta träna en annan gång, dock var jag tvungen att lämna tillbaka släpet nu ikväll, hade bara hyrt över dagen.
 
Sv: Lastträning - när är det klart? *snabb hjälp*

Man binder inte fast hästens huvud på ett ställe där enda utvägen är bakåt.
den kan inte fly framåt om den blir rädd, men bakåt.:eek:

har man tur går grimman- har man mindre tur går nacken eller så blir den svår att biinda fast överhuvudtaget efteråt.
du kan räkna med att den hoppar ut som en känguru nästa gång den ska lastats- om den går in alls.
 
Sv: Lastträning - när är det klart? *snabb hjälp*

Jag tror tyvärr inte du kan ränka din häst som lättlastad än även om du är på god väg. Vissa hästar gillar ju inte när man kör.

Men om du har åkt med den några gånger och den fortfarande traskar in i transporten lika snällt så hade jag kallat den för lättlastad!
 
Sv: Lastträning - när är det klart? *snabb hjälp*

Men om man har bommen bakom så går det bättre om den kastar sig eller? Blir det mindre traumatiskt om den även känner att det är stopp bakom?
 
Sv: Lastträning - när är det klart? *snabb hjälp*

Ja iom att det tar emot- den kommer ingenstans- iom att det inte kan bli Huvudet som det dras i!
hästar är alldeles för starka i kroppen för att nacken ska kunna hålla emot trycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastträning - när är det klart? *snabb hjälp*

Ja iom att det tar emot- den kommer ingenstans- iom att det inte kan bli Huvudet som det dras i!
hästar är alldeles för starka i kroppen för att nacken ska kunna hålla emot trycket.

Mmh... sant. Tack för förklaringen :idea:
 
Sv: Lastträning - när är det klart? *snabb hjälp*

har sett folk som gör så- sätter fast dem.
Så länge det inte händer ngt så funkar det på en van häst, men om man sen köper en unghäst o gör likadant:eek:

FÅ!!! hästar drar inte när de sitter fast o behåller lugnet..

Hade ett sto som ung o dum:o den satte jag fast ute o den fastnade med ena benet. DEN var som tur var så klok att den stog still tills man tog loss den.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 221
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 696
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
976
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp