”Låt alla få dö utan svåra plågor”

Hur menar du med att utveckla? Jag jobbar också som sjuksköterska, tidigare på lungmedicin med mycket vård i livets slutskede. Och jag tycker vi hade vårt "kit" med palliativ-läkemedel som fungerade bra och som gavs efter behov. Både ångestdämpande, smärtstillande m.m.

För övrigt så undrar jag, ni som är för dödshjälp, vilka tänker ni er ska få detta? Vet ni hur det fungerar idag? Det finns väldigt många palliativa team runt om i Sverige som fungerar väldigt bra, där man ger så god vård man kan. Man tar ett beslut att vi gör inga fler aktiva åtgärder, utan att man endast symtomlindrar.
Naturligtvis fortsätta med det man gör, smärtlindring, omvårdnad, ångestdämpande mm.
Det finns mycket som är bra och fungerande men som kan bli ännu bättre.

Jag gjorde min uppsats i smärta och smärtbehandling vid bukkirurgi när jag gick ut som sjuksköterska 1997. Massor har hänt sen dess, både med medicinska metoder och synen på att mäta smärta.

Jag tror att om man förflyttar fokus till aktiv dödshjälp så kommer de här frågorna lite i skymundan.
Jag anser att vi kan vara nöjda när vården har kommit så långt så att det faktiskt inte "behövs" aktiv dödshjälp.
Om patienten är så välbehandlad när den befinner sig i livets slutskede så finns det inget behov av aktiv dödshjälp.

Sen är jag emot "anhörigdropp" och att hålla hjärndöda vid liv bara för att hjärtat slår, men det är en annan fråga.
 
Och det palliativa kan även vara att patienten skriker i dödsångest i månader och sjuksköterskan man ringer vägrar komma ut och ge smärtlindring.
Det är fint när det funkar, det gör det inte överallt.

Är och kommer alltid vara för. Varför ska jag inte få bestämma över mitt eget liv bara för att jag är sjuk?
Det fungerar uppenbarligen i flera andra EU-länder så då borde det även fungera här.
Skulle också kunna tänka mig att jobba med detta, hellre det än lyssna på någon som skriker i några månader pga smärtor.
 
Jag har tänkt på det!
Jag tycker man ska utveckla behandlingsmetoderna för personer i livets slutskede istället.
Man kan smärtstilla, ge ångestdämpande, sövande medicin mm.
Och jag tycker man ska vara mycket generös med doseringen.
Och man kan ge en bra omvårdnad.

Börjar man prata om aktiv dödshjälp så är åtminstone jag orolig för att vården för personer i livets slutskede kan bli sämre.

Men det är en svår fråga.
Egentligen finns det inga rätt eller fel. Men vem ska hålla i sprutan? Såna frågor kommer ju också upp.

När det gäller djur är jag för aktiv dödshjälp.
Har sett allt för många djur lida för att husse eller matte av egoistiska skäl har svårt att skiljas från sitt djur.
Där är det ens förbannade skyldighet att ta djuret till den sista vilan i tid.

Som sagt, det finns jatte mycket skrivet om Brittany ... Jag var emot aktiv dodshjalp tills jag sag och horde henne. Numera haller jag med, det borde vara var och ens rattighet att fa valja sjalv om man har en sjukdom som gor att man tynar bort.

http://www.cnn.com/2014/11/02/health/oregon-brittany-maynard/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp