Lätt lunch!

Nebraska

Trådstartare
Ska hålla i en kurs och funderar på av praktiska skäl låta lunch ingå. Frågan är vad lagar man lätt och billigt till lunch åt 20 personer?
 
Vad har du för förutsättningar? Kök med utrustning? Osv.

Pastasallad, fyllda baguetter, paj osv är sånt som är enkelt att ha förberett i förväg
 
Jag har precis testat en rotfruktssoppa med linser och garam masala. Serveras med smulad fetaost. Supergott, nyttigt och relativt billigt beroende på hur mycket ost man äter :) tog väl 20 min att göra dessutom.
 
Jag har precis testat en rotfruktssoppa med linser och garam masala. Serveras med smulad fetaost. Supergott, nyttigt och relativt billigt beroende på hur mycket ost man äter :) tog väl 20 min att göra dessutom.
Kan du dela med dig recept på den?
Även om jag inte ska ha kurs låter det som något jag vill prova
 
Hade valt sallad.
Caesarsallad är min favorit (kyckling, parmesan, romansallad och hemgjord dressing).
Kanske är pastasallad matigare och mer populärt.

Annars funkar väl kokt pasta med pastasås eller dylikt också?

Soppa hade inte jag velat ha på kurs som enda alternativ, men det är jag..
 
En indisk linsgryta (dal) kanske! Det blir veganskt (dvs även laktosfritt) och glutenfritt så de flesta kan nog äta det. Sen är det gott och förutom hackandet sköter den sig typ själv. Serveras förslagsvis med ris.
 
En god soppa, typ tomatsoppa, sen kan man ha alternativ till, tex, skinka, majs, korv, kyckling, bönor, ost osv som man själv lägger i soppan. Då passar den oavsett diet/allergi. Bröd och en färskoströra till.

Jag hade undvikt sallad, då grönsaker just nu är extra dyrt pga bristen som råder pga vädret i södra Europa.
 
Snusmumrikens meditationssoppa:

Hacka morötter (6st) och lök (1 stor), stek i olja. Koka upp vatten (8dl) och smula ned grönsaksbuljong (1 tärning). Häll buljongen över grönsakerna och tillsätt ris (1,2dl), låt koka tills riset är klart (ca 30 min). Tillsätt lite grädde när soppan är klar.
 
Kan du dela med dig recept på den?
Även om jag inte ska ha kurs låter det som något jag vill prova
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
500 g valfria rotfrukter, t.ex. morötter
2 dl torkade röda linser, sköljda
1 dl tomatpuré
2 tsk garam masala
1,2 l vatten
2 st buljongtärningar, grönsak eller kyckling
1 st citron
100 g fetaost
Olja tilla stekning
Salt och peppar

1. Skala och riv lök, vitlök och rotfrukter grovt i matberedare.
2. Heta upp en stor kastrull och fräs rotfruktsrivet i olja tillsammans med linser, tomatpuré och garam masala utan att det får färg. Tillsätt vatten och buljong. Koka ihop 15 min eller tills linserna mjuknat. Smaka av med salt, peppar, citron och garam masala.

3. Späd soppan med vatten om du önskar lösare konsistens. Toppa med smulad fetaost och garnera gärna med färska örter.
 
Soppa kanske blir mindre bra om man vill servera på engångsmatrial? Disken efter 20 pers känns inte så lockade kom jag på :angel:.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: Seaside
·
Fordon Numera händer det att polisen bötfäller personer som spelar extrem hög musik i bilar i städer/samhällen så att folk inte kan sova. Nu...
Svar
0
· Visningar
453
Senast: Smoothi
·
Skola & Jobb Hej, jag har varit arbetslös nu ett bra tag och känner mig värdelös som aldrig får nåt riktigt jobb. För 3 år sen läste ja till...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 401
Senast: escodobe
·
Småbarn Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp