Status
Stängd för vidare inlägg.

Elina8

Trådstartare
Hej, jag kan säga med en gång att jag har aldrig tävlat, för jag gillar inte att folk tittar på mig!:angel:
Jag har funderat lite över en sak som jag kanske borde kunna vid det här laget, men det har aldrig varit särskilt intressant att ta reda på.
Vad motsvarar LA/LB? Hur mucket bör man kunna för att rida på den nivån? Jag har ridit i ca 12 år och känner mig inte som någon mästare precis, men knappast som någon nybörjare heller. Om man ska ta lektioner på LA/LB nivå, vad innebär det? Hur duktig behöver man vara? Vad ska man kunna?

Väldigt tacksam för svar!:bow::bow::bow:
 
Sv: Lb?

Det är väldigt individuellt hur mycket man utvecklas under 12 års ridning. Vissa kommer jättelångt och andra mycket kortare. Det beror så mycket på vilken tränare/ridlärare men haft och vilken häst man haft osv. Jag själv som har ridit aktivt i nästan 20 år känner att jag utan extern hjälp kanske kan fixa upp mitt varmblod till LB i dressyr, därefter behöver jag hjälp. Om jag haft en läromästare till häst och varit så tävlingsintresserad att jag satsat på duktiga tränare och regelbunden träning/tävling som 15-åring eller så hade jag säkert kommit mycket längre än jag kommit idag. Så allt beror på omständigheterna och viljan att utvecklas.
 
Sv: Lb?

det är stor skillnad på LB och LA.
jag tävlar än så länge bara i LB och där bör man och hästen kunna lägning, ställning, hästen ska kunna gå hyffsat bra och mjukt på tygeln, rakställd.

LA har jag för mig innehåller skänkelvikning och lite sånt, det kan ju en mer kunnig svara på :)

LC är det även halt med några gånger.
(har dock aldrig tävlat i det, hoppade från märke 2 till LB1)

kanske inte så mycket till förklaring :o
 
Sv: Lb?

I LB är det alla gångarter, man ska kunna göra galoppfattningar på lite "svårare" stället tex på långsidor där hästen är rakare, skänkelvikning i skritt, balanserade serpentinbågar, bra halter och liknande.
I LA är det snäppet svårare, skänkelvikning i trav, förvänd galopp, tror bakdelsvändning är med, ryggning m.m.

Hoppas det svaret hjälpte dig lite på traven så att säga:D
 
Sv: Lb?

Kollade på LA:6 tävlingar i helgen och i de programmen ingick bland annat:
Förvänd galopp på volt
Ökad trav och galopp på diagonalen
Serpentinbågar i galopp med några skrittsteg på medellinjen och sen galopp igen (istället för galoppombyte i ett steg)
Skritt på längre tygel
Öppna och/eller sluta (minns inte riktigt men nåt av det)
Kort skänkelvikning i trav

Så är det ju allt det med att gå på tygeln, rida rakt på raka spår osv. Och en snygg halt framför domaren ;)
 
Sv: Lb?

Ok, tack så mycket då kanske jag nog ringa instruktören utan att göra bort mig.Typ, piruetter, nä de kan jag inte:angel:
Får se vad de säger, kan ju alltid låta dom göra en liten bedömning av mig för att se om jag duger för gruppen.:o
 
Sv: Lb?

Om det är en ridskolegrupp du funderar på att rida med i så brukar "LB-LA-nivå" på gruppen innebära att man övar på saker som ingår i dessa program, dvs. ganska grundläggande ridning.
Att rida hästen i form, öka/minska tempo, skänkelvikningar osv.Har du passerat nybörjarstadiet så är det säkert inte några svårigheter för dig att hänga med i en sådan grupp.

På de flesta ställen brukar man också få möjlighet att provrida i gruppen någon gång innan man bestämmer sig för att börja, och då kan du höra med instruktören om han/hon tycker att du platsar på nivån.
 
Sv: Lb?

Åh, vad skönt, då blir det nog inga problem. Det är en träningsgrupp.
De grupper jag har gått i innan har ju haft andra steg, så jag var lite osäker. Om man får prova så märker man ju ganska snart om det är på lagon nivå.
Tack så mycket för hjälpen!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 340
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 779
Senast: Mia_R
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 883
Senast: sorbifolia
·
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp