Bukefalos 28 år!

Ledarskapsövningar (ev. andra övningar)

W

Winter

Hej!
Jag ska så småningom börja träna min pojkväns mammas häst (travare) och behöver lite tips.

Ägaren har blivit rädd för henne då hon bockar när man rider henne (inga små bocksprång, vad jag hört) och hon sparkar och stegrar sig mot än även vid promenader, longering och annat markarbete så fort hon blir stressad, annars är hon superlugn.

Jag tänkte börja arbetet från marken, eftersom jag misstänker att problemet ligger i att ägaren aldrig vågat säga till henne ordentlig när hon varit dum och testat gränserna. Jag har hållit på en hel del med NH och ledarskapsövningar innan, men inte med någon "problemhäst" eller vad man ska säga, bara mina egna hästar för bättre kommunikation. Dessutom har jag inte haft någon häst på ett tag, så är lite "ringrostig". Jag skulle i alla fall vilja ha lite tips på ledarskapsövningar man kan göra från marken och även hur man ska hantera när hon sparkar/stegrar mot än.

Jag tänkte börja med lite basic så som att flytta för handen och att hålla henne uppmärksam när man leder henne, för att senare gå vidare till mer avancerade saker och till slut ridning när jag känner att hon är tillräckligt pålitlig. Bocksprång och sånt är inget problem för mig i vanliga fall, men ingen idé att säga att jag ska börja rida direkt eftersom jag tycker att bästa sättet att lösa problemet är från marken.

Alla tips, stora som små, uppskattas jätte mycket :)
 
Sv: Ledarskapsövningar (ev. andra övningar)

Jag har ingen aning om vad du menar med "ledarskapsövningar".
Men om en häst stegrar sig och sparkar är det inte vettigt att börja lära den att flytta sig för handen! Det är livsfarligt.
Det är du som är ledaren! Det är inget du kan träna in i hästen det är en känsla du själv ska ha. Hästen ska hålla en avstand till dig där du känner dig säker. Den får inte komma närmare än du tillåter, det kan vara 7 meter i början tills hon förtjänar att komma närmare. När du sen tycker hon verkar snäll kan du bjuda henne in på 5 meter, sen 3 meter. Om hon gör minsta lilla hot emot dig är det genast 7 meter igen.
Hon ska förtjäna dit sällskap.
 
Sv: Ledarskapsövningar (ev. andra övningar)

Det finns duktiga människor som kan hjälpa dig med hantering och ledarskap. På westernforumet så är dom oftast bättre på hästhantering än på övriga forum. Det krävs kunskap om hur man läser hästar för att kunna få respekt från din häst och dessutom bli en trygg ledare. T.ex Du går in i en hage och hästen kommer emot dig med öronen framåt, hästen går ända fram till dig och du tar automatiskt en kliv bakåt för att hästen är så nära! Detta händer 99% av gångerna och det du då gjort är att bekräfta för hästen att du är under den i rang. När du sedan ska ta in hästen så kanske den går lite fortare än du, den puttar kanske dig lite åt sidan med sin bog. Hästen har under hela denna tid öronen framåt och den är "gullig som sjutton". Nu har den etablerat sitt ledarskap över dig och du har inte fattat någonting!
Nu kommer du in i stallet och gör dig redo för att kanske gå ut på volten för att träna ledarskapövningar!!! Ser ni vart jag vill komma? Ledarskapet är etablerat och du drog en nitlott för att du inte redan från första börja redan i hagen schasade bort hästen bestämt när den klev in i din "bubbla" utan tillstånd.
Ett annat scenario är om du t.ex går ut i hagen för att luncha hö. Hästarna kommer fram och börjar äta höet innan du ens lagt det på backen, dom tar ingen notis om dig och om du inte flyttar på dig snabbt så riskerar du bli översprungen av hungriga hästar. Detta är ytterligare ett exempel på att du inte har ledarskap men du vet inte om det för du tror inte att det räknas om man inte akrivt jobbar med hästen. Med ett gott ledarskap så går hästen inte ens fram till hötappen förrän du gått undan!!!
Det är detta och mycket mer som är nyckeln till ett starkt och tryggt ledarskap, allt detta är både roligt och nyttigt att lära sig men man måste hitta dom som kan. Lycka till!
 
Sv: Ledarskapsövningar (ev. andra övningar)

Det var en allmän reflektion om hur det ofta är. Man måste förstå att ledarskap inte bara gäller vid sk ledarskapsövningar, utan det gäller i all hantering av hästar. Om man inte själv vet vad ett ledarskap är så är det svårt att lyckas i övningarna. Detta är menat till alla som har funderingar om ledarskap. Det är inte på något sätt kritik utan bara en iaktagelse. Det finns massor av exempel på bristande ledarskap, tex, hästar som inte står still när man stiger upp, hästar som är svåra att fånga i hagen, hästar som är svåra att lasta osv...
 
Sv: Ledarskapsövningar (ev. andra övningar)

En annan sak, de flesta av dessa hästar är jättegulliga och "snälla" så om man skulle påpeka att du och hästen har ett jämbördigt förhållande så vill folk ofta hävda att dom minsann är ledare för sina hästar, vilket sällan är fallet. Det är stor skillnad på att bli accepterad av sin häst och att bli respekterad!!!
 
Sv: Ledarskapsövningar (ev. andra övningar)

Behandla hästen med sunt förnuft, konsekvens o respekt. Det behövs inga särskilda "övningar".
 
Sv: Ledarskapsövningar (ev. andra övningar)

Jag förstår vad du menar och kan absolut hålla med, jag är själv noga med vardagshanteringen och tror inte ett dugg på fåinga tricks och "ledarskapsövningar". Ledarskap tar man naturligt, det är som någon sa mera ett sätt att förhålla sej öht.

Men att westernfolk skulle ha bättre koll -nej knappast. Det är bland dom det frodas en del korkade idéer om det ena och andra särskilt vansiniga "metoder" för att lära hästar stå uppbundna. Bara som exempel.

Och sen en annan sak, när du kommer med hö, där håller jag inte alls med. Dom kan mycket väl smyga fram och äta medan ledaren står där, en stark ledare jagar inte undan alla andra från maten:cool: Däremot ska dom hålla koll på dej och vad du tycker. OM du signalerar att det är ditt hö så lämnar dom det omgående utan att mucka. Men är du en verkligt stark ledare så låter du andra äta, - så länge du inte själv är intresserad av maten. Så nej dom ska inte alls behöva vänta tills du tillåter dem att gå fram. Men om du ber dom backa av, då ska dom göra det. Om hästen får kraftfoder så äter den, men går jag fram till krubban och ser ut som jag vill äta:d så lämnar hästen plats.

Att jag tar upp det beror på att om man säger som du gjorde så kommer en del här som läser säkert att jaga hästarna från maten bara för att få känna sej som ledare:cool::(

Många missförstår ledarskap och vet inte riktigt hur en verkligt trygg och stark ledare agerar i olika situationer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ledarskapsövningar (ev. andra övningar)

Vi har kanske lite olika synvinklar på saker och ting. Att det finns korkade westernfolk är ju inget nytt men faktum kvarstår, många av westernryttarna har betydligt bättre koll på sina kusar än andra hästägare!!! Skillnaden är att många vanliga hästägare tror att dom har koll på läget när dom helt enkelt inte känner till något annat!
 
Sv: Ledarskapsövningar (ev. andra övningar)

Ett jättebra inlägg tycker jag! En stark ledare är först och främst trygg, ingen tyrann.

En sak som jag tycker är jättebra för att få hästen förstå vem som bestämmer är longering. Hästen ska gå fram när du säger det och stanna när du säger det. Den ska inte gå in till dig i mitten om du inte "bjuder in" den. Hästarna lär sig jättesnabb och om man har en llite oregerlig häst så behöver man ju inte vara precis nära den, man är ju några meter ifrån.
 

Liknande trådar

Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 502
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
987
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 575
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp