Bukefalos 28 år!

peace

Trådstartare
Jag har en "godishund",men skulle även vilja belöna med lek.Hemma leker han o.k, men på appellplanen är det lite sämre:cry: Har läst lite av M.Hagström att man kan "lära" hunden att leka. Finns det ngn här som "lärt" sin hund att leka och hur har ni isf gått tillväga?
 
Sv: Lek

På sätt och vis.

När jag fick hem Loka som tvååring så fattade hon inte alls vitsen av att leka med mig (smygande, brottandes, knuffande och jaktinviter m.m.). Hon tyckte mest att jag var knäpp, hon blängde och gick undan... :p

Så jag fick börja från A om man säger så. Jag testade mig fram för att se vad hon gillade och hur pass närgången jag kunde bli. Hon är ganska känslig och när jag i början petade till henne eller ruskade om så där lite busigt så fattade hon inte alls och kunde till och med tycka att jag var otäck.

Ska du leka med leksaker så var noga med att du kan ta ifrån hunden den när du vill. Att kunna leka på ett bra sätt innebär att du kan både starta och stoppa leken effektivt och utan tjafs, det blir annars kontraproduktivt.

Gå ut i skogen och lek. Smyg på hunden och se hur den reagerar. Iaktta och titta alltid vad hunden tycker om det du gör och sen bygger du upp det successivt.

Lite svårt att förklara... T.ex kunde jag börja med att peta till min hund på skuldran på en promenad och kuttra lite "nu du råttan du nu jajaja", liksom hetsa lite (så som en annan lekfull hund skulle göra), kanske spurta några steg så hon fick haka på. Idag kan jag knuffa undan hela hunden med höften och hon hajjar direkt och tänder till i lek.

Allt du gör med hunden där du ser att hunden gillar det som händer ska du underhålla och bygga vidare på! Att kunna leka bra handlar också om att hunden har tillit till dig och vågar busa loss.

Det är ju inte hunden som ska lära sig att leka för det kan den garanterat redan, utan det är ni som ska lära er att leka med varandra. Så om du leker - kommer hunden att haka på!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 265
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Ett fenomen som jag stött på när jag varit i hundrastgårdar med min hund är att vissa hundar ''förstör'' andra hundars lek genom att...
Svar
4
· Visningar
807
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 451
Senast: Acto
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp