Leka med hästen?

I

Isbit

En dag när jag inte kände för att rida hade jag mitt sto löst i paddocken, och började springa runt som en galning, (jobbigt :p). Efter ett tag började min pålla vara med på noterna, kuta runt lika galet som mig, sparka bakut, bocka och ha sig. Kan man säga att jag lekte med henne då? :crazy:

Idag när jag var ute och red hoppade jag av sista biten och skulle gå med henne hem. Jag släppte tyglarna en stund, (hon brukar i vanliga fall gå efter mig som en vovve), men idag gick hon in på fel väg i en vägförgrening, och först skrittade hon bara, men det gick fortfare och fortare och till slut travade hon bort från mig :D När hon sedan sprungit ut i djupare snö, vände sig pållis mot mig och stannade, som att hon undrade varför jag var så långsam :crazy: Kan det faktiskt vara så att hon busade med mig, eller är det rent och skärt önsketänkande? :rofl:
 
Sv: Leka med hästen?

Hästar kan inte tänka att ja nu ska jag busa med matte. Dom funkar inte så. Jag är förvånad att du vågar ha din häst lös när ni är ute. Tänk om det kommit en bil eller hästen stuckit långt??
 
Sv: Leka med hästen?

Ja, i paddocken låter det som om ni lekte, men kanske under något okontrollerade former? Men jag brukar också göra så. :)

Om andra stycket håller jag med ovanstående, vill dock poängtera att hästen kanske busade med dig eller testade gränser, men hästar tänker inte ut ett bus flera steg i förväg. Tänk om din häst hade sprungit iväg i stället och trasslat in och skadat sig på tyglarna eller liknande. Jag skulle inte vilja chansa på det, bättre att göra sådant i paddocken tills det är 100% befäst. Sedan kan man ta sig en funderare. Lycka till :)
 
Sv: Leka med hästen?

Sant, men jag har min häst mitt i skogen, där det ytterst sällan kommer bilar :p OCh hon sprang in i en typ trädgård hahahahaha :)
 
Sv: Leka med hästen?

Kan förstå att ni tänker så, men som sagt var har vi stall där det nästintill aldrig är folk, och ännu mer sällan fordon ;) Och låter nog konstigt att jag skrev trädgård, men det är en typ kursgård, (vi känner ägarna, ingen bor där), som har en trädgård med stenmur runt, och det var djup snö där :) Jag är alltdå inte allls ansvarslös, hade aldrig gjort så om det funnits risker för att hon skulle springa bort eller möta något fordon eller en fotgängare :) Läget var alltså under kontroll ;) Och lös, (med grimma på), i paddocken, med staket runt, kan det bli okontrollerat? ;)
 
Sv: Leka med hästen?

Jag har också grimma på och staket runt paddocken och visst kan det bli okontrollerat. Finns säkert många sätt att leka på. Man kan ju tex leka i balans/harmoni/tillsammans eller också busa runt utan någon större kontakt med varandra, det senare ser jag som mer okontrollerat, men som jag skrev gör jag också det och det är säkerligen något som de flesta varvar in i vardagen. :)
 
Sv: Leka med hästen?

Hästar kan inte tänka att ja nu ska jag busa med matte. Dom funkar inte så.
varför skulle dom inte kunna det för? alla djur leker mer eller mindre, om hästar inte kunde såga till andra att dom vill leka skulle risken till lek vara minimal. Tänk jag vill leka, hoppas någon annan vill med innan jag tröttnar eftersom dom inte ser det:rofl:
 
Sv: Leka med hästen?

Ja djur leker med varandra. Men djur kan inte planera framåt. Jag fick intrycket att att ts trodde att hästen kunde förstå och tänka att den skulle leka med henne. Djur är djur och tänker och fungerar inte lika som oss människor. Alla är vi olika. Många försöker förmänskliga djuren och djurens tankesätt och känslor. :grin:
 
Sv: Leka med hästen?

Det låter som ni lekte men lite okontrollerat, bara han inte börjar försöka testa dej på gränserna men det beror på hur bra ledarskap du har över honom och om hästen är dominant. Lycka till!
 
Sv: Leka med hästen?

Hur kan du vara så säker på att de inte kan tänka framåt? Tror du att allt som händer i en djurflock helt plötsligt bara börjar hända?

Precis som att många påstår att man förmänskligar hästarna så börjar jag bli så otroligt trött på folk som tror att människor är de enda intelligenta djuren som inte går till 100% på instinkt på den här jorden. Snacka om att fördumma. Klart att djur kan tänka och att de har ett känsloliv, även om det inte är lika utvecklat som vårt. Har du aldrig sett en lejonflock jaga? Där kan vi snacka om planering.
 
Sv: Leka med hästen?

Föregående talare, bra sagt!
Jag kan förstå att ni blir lite oroliga, borde ha uttryckt mig lite tydligare, ursäktar för detta... Jag hade grimma på, i paddock med staket, (när jag "busade" med henne, eller vad man ska kalla det.) Vi har jobbat en hel del med ledarskap och stärkt vår relation väldigt mycket, speciellt sedan vi hade en tuff period i somras när mycket gick dåligt. Ville när jag sprang runt i paddocken mest se hur hon skulle reagera, om hon skulle ge sig in i "leken", eller om hon skulle ignorera mig :) Med tanke på hennes reaktion var hon ju uppenbarligen med på noterna :) (Tror jag :p)
Detta är dock kanske ett leksätt som inte alla gillar, så har någon tips på andra "lekar" man kan göra med hästen? :) Tycker nämligen att det är ett suveränt avbrott från den vanliga träningen.
 
Sv: Leka med hästen?

Vad jag ser har ingen skrivit att människan är det mest intelligenta djuret och, ja hästar kan absolut tänka och har definitivt känslor, men de kan inte planera framtiden på samma sätt som vi gör, inget fel med det.
 
Sv: Leka med hästen?

OT, men man har ju i flera studier sett att kråkfåglar, men även möss och något annat däggdjur har jag för mig :angel: kan planera och tänka i flera steg. Det var inte så länge sen man trodde att djur saknade känslor och inte kunde känna smärta... Vi vet nog inte allt än.
 
Sv: Leka med hästen?

Ja, det stämmer säkert, möss ska ju vara ganska lika oss människor eftersom man ofta (tyvärr) testar saker på möss först.
Det jag skrev om att hästar inte planerar framtiden är inget nytt, men hur mycket det har forskats inom det kan jag inte svara på.
 
Sv: Leka med hästen?

Det var väl lite det jag menade, vi vet egentligen inte. Så klart de inte planerar som vi människor, men till en del tror jag nog...

Min shettis ser när jag kommer i hagen med plaststolpar och elband. Då trippar hon med målmedvetna steg, iväg mot staketet som gränsar mot en vall och piper under! :D Hon förstår att elen är av när hon ser mig och planerar en rymning ut i det gröna!! :devil: Fast det ska väl vara shettis till det förstås...
 
Sv: Leka med hästen?

Knapplånar mig själv, svaret är till alla nedanför.

Precis som linnilinn säger så finns det djur som i allra högsta grad bevisar att de planerar och tänker i flera steg. Titta bara på Corvus moneduloides, som klarar av att både tillverka och använda redskap för att få tag i det den vill ha. Och jag har upplevt det tillräckligt ofta att djur jag känner väl har verkat tänka efter, planera och ha mål och mening med någonting de gör. Ett tydligt exempel på en sån grej är när min hund blivit avvisad att ligga nere vid fötterna på min säng istället för brevid mig. Det tog bara någon minut, sedan började han centimeter för centimeter kravla på mage upp mot huvudändan av sängen. Kom inte och säg att han inte tänkte "Om jag smyger riktigt, riktigt tyst så ser nog matte inte att jag hamnar brevid hennes huvud och då får jag nog inte skäll!" :love:
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 011
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 737
Senast: Nahar
·
Ridning Hej! Jag är nybliven hästägare sedan 2 månader sedan. Jag köpte en lugn och snäll kille som skulle endast användas till lätt ridning och...
2
Svar
28
· Visningar
7 163
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 445
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp