lekplats utan gungor???

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Där mon mor bor har de byggt ut dagiset och gjort en helt ny lekplats - som är helt utan gungor. :confused: Barn brukar ju älska att gunga, men där finns bara en klätterställning och en rutschbaneställning. Och när min mor pratade med dagispersonalen där om detta (när hon passade mina barn, som lekte där - de boende i kvarteret får använda lekplatsen oavsett om dagis är ute o leker också eller inte) så var DE också förvånade över att gungor saknades, men hade hört att det fanns fler nybyggda lekplatser som också saknade gungor.
Är detta nån ny trend? Är det helt plötsligt farligt med gungor, elelr nåt? Eller har något några andra bra argument att komma med, varför man inte har gungor?
 
Sv: lekplats utan gungor???

Vet inte, men jag har tänkt på samma sak!
Jättemånga nya lekplatser saknar ju gungor!
Sen har de ju tagit bort de stora härliga ruschkanorna som fanns förr, nu finns bara småpluttar ju som sitter ihop med konstiga klätterställningar som jag inte alls tycker egentligen gör något positivt åt barnens fantasi, känns mer som att det är vuxna som har suttit och plitat och sagt att "så här skulle nog barnen vilja ha det"... och vuxna vill väl inte gunga antar jag... :smirk:
 
Sv: lekplats utan gungor???

Här i stockholm vet jag inte ett enda dagis som har gungor på gården. Däremot finns det på varenda lekplats. Med en mamma som jobbat inom barnomsorgen i hundra år. ;)
Så tycker jag det är bra. På dagis kan dom slappna av och springa runt mer som dom vill. Går man iväg någonstans, t ex en lekplats, måste dom sköta sig bättre, hålla koll på fröknarna osv. Men också inte springa kring gungorna och riskera att få en gunga i huvudet. Oftast har dom inte heller med sig lika många barn iväg på utflykt så det går att ha bättre koll på alla barn.
 
Sv: lekplats utan gungor???

Det har ju hänt en del olyckor med gungor, och även med klätterställningar, har dem tagit bort dem med?

Sen ska man ju ha strilsand under eller vad det heter som måste fyllas på så och då.
Du vet sån där lite grovkornig sand som dämpar fall.
 
Sv: lekplats utan gungor???

Säkert någon gnällkärring som skrämt upp kommunen och hävdat att gungor är farligt, snart har vi väl bara plana gräs (nej allergi..) grus/sandplaner som lekplatser
 
Sv: lekplats utan gungor???

Gungorna har ofta ersatts av det som kallas "gunglek" alltså de här djuren, tågen m.m som sitter på fjädrar i marken.
Detta för att spara på personalens handleder, nackar och ryggar.
Sedan har det trots inspringningsskydd runt gungorna ofta hänt olyckor med barn som blivit pågungade.
Gungor kräver dessutom en hel del underhåll, de ska bland annat tas in på vintern.
Sen finns det nog någon gullig EU-regel som har något att tycka till om också.
 
Sv: lekplats utan gungor???

Jodå, det kom nya regler iochmed EU-inträdet, och sverige var givetvis snabbt med att anamma denna regel. Att man sedan sitter och sjabblar bort EU-pengar som Sverige har rätt till (ex man accepterar en ogynnsam växelkurs mot euron och vipps tappar vi bort en miljard) är väl inget som skall diskuteras i denna tråd.
 
Sv: lekplats utan gungor???

Det finns ju euregler om hur nära gungdäck o så får sitta jämte varandra.

Lekredskap o rutschkanor o gungor o sånt är ju dyra saker. Den som skötte inköp hittade väl nåt som var billigare och bestämde att det, var det förskolan behövde :p
 
Sv: lekplats utan gungor???

mimus skrev:
Det har ju hänt en del olyckor med gungor, och även med klätterställningar, har dem tagit bort dem med?
Nej, klätterställning finns där en, fast kanske inte megavariantern som ofta fanns förut.

De där gungdjuren, på spiraler, orsakade ju en dödsolycka förra veckan eller nåt, så inte f*n är väl de så mkt säkrare? Och för små barn är det ju ingen höjdare med dem. De kan ju inte hålla huvudet stadigt utan det slänger ordentligt fram o tillbaka när de gungar.
 
Sv: lekplats utan gungor???

Skulle inte vilja ha gungor på dagisgården om man som nu för tiden har ett STORT gäng barn att passa.
Det krävs minst en personal som står där hela tiden för att hålla koll så ingen blir pågungad eller går bakom så man får gungan i skallen. Har du större barn så visst vet dom hur man ska bete sig vid gungorna, men det vi alla som jobbar med barn att det går fort ibland och de tänker inte alltid före.
 
Sv: lekplats utan gungor???

Min 5 åring ståtar med ett blåmärke över näsrot och öga. Rutschkanehuset har sedan EU reglerna började användas försetts med en extra bräda över rutschkanans början. Precis i ansiktshöjd på en 3-5 åring. Jättebra
 
Sv: lekplats utan gungor???

Ja det var ju en mycket bra placering. Ibland undrar man om dom tänker dom som konstruerar lekplatser.
 
Sv: lekplats utan gungor???

Jag hamnade på akuten med svår hjärnskakning som 6-7åring efter att ha trillat av en gunga...Vi gungade tre personer på gungan, och jag trillade av - vet inte alls hur det gick till eftersom jag har stora minnesluckor.
D
 
Sv: lekplats utan gungor???

troligen är den till för att hindra barnen från att slänga sig ut stående - gör dom det i dagsläget så är dom ju iochförsig bedövade först av brädan.....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 962
Senast: Fraegd
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 651
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
866
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Skriver detta under ett anonymt nick. Är det vanligt att mor/farföräldrar gör skillnad på barnen? Min mamma och min äldsta...
2
Svar
26
· Visningar
9 454
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp