Lekställning i trädgården

SaraMara

Trådstartare
Inför ungens ettårsdag funderar vi på att tillsammans med mor- och farföräldrar köpa ett sådant där lekpalats (att döma av priserna är det ju snarast det) med gungor, rutschkana, lekstugedel, hängbro osv. Eftersom hon bara är ett år gammal behövs ju inte hela konkarongen från början, så vill gärna ha en variant som går att bygga på under åren, så att den kan göras mer åldersanpassad efterhand. Vi bor rätt långt från (rolig) lekplats så känns som en bra och kul grej att investera i för att få kreativ lektid ute med mkt rörelse så gärna möjlighet till klättervägg osv på sikt när hon är äldre.

Vad har ni för rekommendationer? Vilka grejer är BRA? Vill ju dels att de ska tåla att stå ute året om i västkustklimat (= slits ordentligt av havsnära vindar/stormar, regn, is osv) och givetvis att det är gediget, säkert och finns bra reservdelar osv. Har hittat flera alternativ vid mina googlingar men behöver lite guidning så ös på ni som säkert har koll!
 
Vi hade tänkt bygga själva så det blir som vi vill ha det, men har inte börjat skissa än, tänker mig till nästa vår när cornelis blir ett :)
 
Gungor!! Minst två. Bygg större än ni tror att ni vill ha just nu (om ni har möjlighet), och se till att allt är uppgraderbart - den rutschkanan barnet behöver vid två års ålder är väldigt olik den de vill ha vid sex års ålder!! Lika med klättervägg, rep, storlek på lekstuga...

Vår bästa utomhusinvestering har varit en studsmatta :)
 
Behövs rutschkana och allt?

Min bror har byggt en träställning egenligen i träningssyfte för sin egen del (gymövningar) men som också används av barnen som lekställning. De har stege, något rep, ringar osv och barnen är som galna i det där! Klättrar omkring och leker massor.
Barnen är snart 3 resp 4,5 år.
 
Gungor!! Minst två. Bygg större än ni tror att ni vill ha just nu (om ni har möjlighet), och se till att allt är uppgraderbart - den rutschkanan barnet behöver vid två års ålder är väldigt olik den de vill ha vid sex års ålder!! Lika med klättervägg, rep, storlek på lekstuga...

Vår bästa utomhusinvestering har varit en studsmatta :)
Gungor ska det absolut bli! Funderar på JungleGym, basenheten räcker just nu med typ rutschkana, sandlåda under det lilla tornet och två gungor, men tycks ju kunna byggas på i typ all oändlighet. Någon som har koll på dessa?
 
Vi hade tänkt bygga själva så det blir som vi vill ha det, men har inte börjat skissa än, tänker mig till nästa vår när cornelis blir ett :)
Bygga själva låter toppen - om man är händig och har tid... :D Jag får rysningar bara av tanken på att montera eländet, men förhoppningsvis står det ju några år så att det inte behöver göras om alltför ofta ;)
 
Behövs rutschkana och allt?

Min bror har byggt en träställning egenligen i träningssyfte för sin egen del (gymövningar) men som också används av barnen som lekställning. De har stege, något rep, ringar osv och barnen är som galna i det där! Klättrar omkring och leker massor.
Barnen är snart 3 resp 4,5 år.
TS bodde ju långt i från en lekplats och ville ha något som s a s kunde växa med barnet. Rutschkana är ofta väldigt populärt så om man ändå bygger en rejäl lekställning så varför spara in på det? Ringar, rep och t ex klättervägg är ju oxå toppen!!
 
Gungor ska det absolut bli! Funderar på JungleGym, basenheten räcker just nu med typ rutschkana, sandlåda under det lilla tornet och två gungor, men tycks ju kunna byggas på i typ all oändlighet. Någon som har koll på dessa?
Jag har kompisar som har det. De har gjort just så och börjat med en ganska liten ställning och sedan byggt på med klättervägg, hängbro, koja mm. Även stora barnet som är 10 nu leker fortfarande entusiastiskt där. De bor också som ni lite "off" och ville därför bygga rejält eftersom de inte går till lekplats så ofta.

Och när barnet blir lite större (från kanske 3) så är ju studsmatta underbart. Absolut en viss skaderisk (vi har på 7 år med studsmatta och tre barn och ett otal kompisar lyckats med ett benbrott men ingen mer allvarlig skada) men oj vad kul de har och dessutom rör de på sig massor. Räcker även den långt upp i ålder!
 
Gungor ska det absolut bli! Funderar på JungleGym, basenheten räcker just nu med typ rutschkana, sandlåda under det lilla tornet och två gungor, men tycks ju kunna byggas på i typ all oändlighet. Någon som har koll på dessa?

Vi har ett JungleGym, tror det är inne på tredje eller fjärde året nu.

5AC692AF-9A40-480A-BBE5-790116559E31_zpsbmd84hwf.jpg


Har varit jättebra och används mycket av både våra barn och deras kompisar.
 
Rekommenderar också studsmatta, ungarna har kul med den varje dag!

Vi bor också lite off och har det mesta i trädgården, men inte allt samlat i samma bygge.
Rutschkanan placerade vi där vi har en slänt naturligt, gungorna hänger i olika träd, i träden hänger också ringar och trapets att hänga i, och i ett annat träd har vi en form av klätterställning.

Men studsmattan och den stora kompisgungan är det som är mest poppis!
 
Inför ungens ettårsdag funderar vi på att tillsammans med mor- och farföräldrar köpa ett sådant där lekpalats (att döma av priserna är det ju snarast det) med gungor, rutschkana, lekstugedel, hängbro osv. Eftersom hon bara är ett år gammal behövs ju inte hela konkarongen från början, så vill gärna ha en variant som går att bygga på under åren, så att den kan göras mer åldersanpassad efterhand. Vi bor rätt långt från (rolig) lekplats så känns som en bra och kul grej att investera i för att få kreativ lektid ute med mkt rörelse så gärna möjlighet till klättervägg osv på sikt när hon är äldre.

Vad har ni för rekommendationer? Vilka grejer är BRA? Vill ju dels att de ska tåla att stå ute året om i västkustklimat (= slits ordentligt av havsnära vindar/stormar, regn, is osv) och givetvis att det är gediget, säkert och finns bra reservdelar osv. Har hittat flera alternativ vid mina googlingar men behöver lite guidning så ös på ni som säkert har koll!
Jag tycker det är bortkastade pengar, nästan kontraproduktivt för lek. Cykel, riktiga gungor eller trapets, studsmatta, riktig lekstuga typ mindre friggebod osv., alltså mer rejäla saker och inte ett trist färdiggjort lekpalats.
 
Jag tycker det är bortkastade pengar, nästan kontraproduktivt för lek. Cykel, riktiga gungor eller trapets, studsmatta, riktig lekstuga typ mindre friggebod osv., alltså mer rejäla saker och inte ett trist färdiggjort lekpalats.
Men varför skulle det vara bortkastat och kontraproduktivt? Studsmatta kan man ju absolut köpa också och likaså cykel (vid cykling kanske man måste i väg till en lämplig cykelväg utanför trädgården dock), och vad är det som inte är "riktigt" med gungorna på t ex bilden av Jungle Gym ovan? Om man inte är jättekunnig och snickarintresserad är väl en byggsats fullt tillräcklig tycker jag? Förstår framförallt inte varför den skulle missgynna lek?
 
Men varför skulle det vara bortkastat och kontraproduktivt? Studsmatta kan man ju absolut köpa också och likaså cykel (vid cykling kanske man måste i väg till en lämplig cykelväg utanför trädgården dock), och vad är det som inte är "riktigt" med gungorna på t ex bilden av Jungle Gym ovan? Om man inte är jättekunnig och snickarintresserad är väl en byggsats fullt tillräcklig tycker jag? Förstår framförallt inte varför den skulle missgynna lek?
Jag tycker att lekpalats blir för mycket färdiggjort, bättre att barn själv får göra sina egna byggen och konstruktioner, med hjälp ibland från vuxna förstås, och sen tycker jag det blir för klent.

Men jag menade inte det som en universell sanning, även om det kanske lät så, utan bara att det är min syn på saken :)
 
Jag tycker att lekpalats blir för mycket färdiggjort, bättre att barn själv får göra sina egna byggen och konstruktioner, med hjälp ibland från vuxna förstås, och sen tycker jag det blir för klent.

Men jag menade inte det som en universell sanning, även om det kanske lät så, utan bara att det är min syn på saken :)

Det ena utesluter ju inte det andra. När min dotter är hos svärföräldrarna finns det gungor och pool och alla möjliga roliga saker, men ändå släpar dottern och kusinen fram krukunderlägg, plankor, krocketpinnar och pallar från vedboden och bygger hinderbanor. Här hemma (i ett vanligt bostadsområde) finns det flera lekparker, men ändå går vi och jagar dinosaurier i buskarna.

Min spontana tanke är faktiskt att det snarare är föräldrarna som riskerar att bli lata än att ungarna inte leker ordentligt bara för att det finns en färdig lekplats.
 
Jag tycker att lekpalats blir för mycket färdiggjort, bättre att barn själv får göra sina egna byggen och konstruktioner, med hjälp ibland från vuxna förstås, och sen tycker jag det blir för klent.

Men jag menade inte det som en universell sanning, även om det kanske lät så, utan bara att det är min syn på saken :)
Alltså, om vår ettåring ska bygga sin egen sandlåda eller sina egna gungor så lär det inte sluta bra ;)

Jag tänker att kreativ lek inte utesluts av att man har gungor och rutschkana i trädgården, tvärtom ges ju mer tillfälle till lek då än utan liksom? Vill hon hellre kravla runt på gräsmattan och plocka maskar så försvinner ju inte den möjligheten liksom bara för att det finns en käck yta att härja på. Skulle jag snickra själv skulle det nog bara bli marginellt bättre resultat än om ungen gjorde det själv :D
 
Jag tycker det är bortkastade pengar, nästan kontraproduktivt för lek. Cykel, riktiga gungor eller trapets, studsmatta, riktig lekstuga typ mindre friggebod osv., alltså mer rejäla saker och inte ett trist färdiggjort lekpalats.

Hmm det finns sanning i detta tycker jag... vi har haft vår lekplats sedan barnen var 2 år, och det som använts mest är sandlådan (när de var mindre), gungorna och studsmattan. Rutschkanan, klätterväggen etc var intressant ett litet tag bara...däremot brukar besökande barn tycka att det är roligt! Lekstugan har aldrig varit särskilt poppis - förrän nu, vid 9.5 års ålder, när den plötsligt kommit i ropet?!
 
Barn brukar bli ganska lika sina föräldrar så det bästa är tycker jag att börja med att fundera över vad man själv tyckte var kul när man var liten. Jag tycker ungefär samma är roligt nu fast på lite högre nivå så det var enkelt. Sandlåda glömde jag, det är också kul särskilt för de mindre, finns det katter i närheten måsten den dock alltid var täckt när den inte används. Studsmatta är riktigt roligt men är det vildare ungar brukar det sluta med olyckor, hjärnskakningar och brutna ben, så jag är inte odelat glad över dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp