Bukefalos 28 år!

Leonberger-päls?

Lenis

Trådstartare
Hur mkt grooming kräver de egentligen? Man har ju lärt sig med åren att det inte behöver vara så att mkt päls =svårskött, vår alaskan malamute var extremt lättskött medan grannens dalmatiner krävde bra mkt mer i förhållande till den korta pälsen.. Så är det nån här som har nån koll? Går inte att se på nån hemsida iaf. Tacksam för svar, för vi har diskuterat detta en del här hemma :angel:
 
Sv: Leonberger-päls?

Självklart behöver dom ju lite pälsvård eftersom dom har så pass långt hår och så blir den ju alltid lite värre när den blir blöt. Jag tycker dessutom det är snyggt att ha en välkammad hund :) .
Och sen behöver dom ju lite trimning också t.ex. under tassarna på vintern. men gör man det till en vana att titta igenom pälsen nån gång då och då så behöver inte pälsvården bli jobbig alls. Men då dom fäller kan jag gissa att dom behöver kammas rätt ofta om man inte vill ha en matta av hår överallt.
(Har dock ingen direkt erfarenhet av rasen men har haft andra hundar som varit långhåriga.)
 
Sv: Leonberger-päls?

Jag är uppvuxen med leonberger och det är... hårigt! ;) Tassar behöver ansas samt runt öronen, vår hanne hade lite problem med dem eftersom han var så förtjust i att bada. Han tovade dock inte ihop särskilt mycket, men räkna med att det blir hårigt hemma. Fördelen, mot en strävare päls, är att leonbergerns päls faller i "plock-upp-vänliga" bollar längs med golvlisterna. Med en rejäl borste och genomgång av pälsen säg var tredje-fjärde dag så reducerades dock dessa markant.
 
Sv: Leonberger-päls?

Tack så mkt för svaren! Ja en del borstande blir det ju alltid på långhåriga raser, skönt att de har "bollvänlig" päls ;) för det har INTE alaskans, de lägger sig ett hår på varje plats så att säga.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Funderar på att ge mig ut på djupt vatten och välja en ras som jag inte alls har någon nuvarande koppling till eller kontakter inom. Så...
Svar
6
· Visningar
1 111
Senast: Fisherling
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 332
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 709
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Jag leker lite med planerna på nästa hundras. Då jag för tillfället är student och står mitt i ett husbygge med pojkvännen så är det...
Svar
1
· Visningar
871
Senast: utte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp