Bukefalos 28 år!

Less på att behöva försvara mitt val!

Reykur

Trådstartare
Jag är så fruktansvärt less på att behöva försvara mitt val av katter gång på gång på gång.
Att hela tiden få gliringar och kommentarer på dels mig själv, att jag inte "kan vara frisk som köper katter för x tusen när du kan få katter gratis" och dels kommentarer på katterna.
Här uppe har människor tydligen väldigt svårt för vad som sticker ut. För det första nedvärderas ofta människor med innekatter, men en katt med mindre "spektakulärt" utseende än mina verkar sticka mindre i folks ögon.
Jag har lust att trycka en plansh innanför dörren, och samma text på en tröja:
"Nej mina katter är inte ute
Ja, de mår bra
Nej de behöver inte kläder
Nej det är inget fel på dem"

Dessutom verkar insider ha ställt till det, trots att Devons inte ens togs upp i programmet. Min lillebror (17) får mycket kommentarer i skolan. Han älskar mina katter, och är väldigt stolt över dem och pratar så klart om dem. Vissa av hans kompisar tycker att de är coola, och de som har träffat dem är de flesta helförtjusta. Undantaget är de (främst tjejer) som påpekar hur äckliga de är, hur självisk jag är som vill ha "sjuka sönderavlade raskatter" och att det så klart är djurplågeri att ha katter inomhus.

Vet egentligen inte vad jag vill med inlägget mer än att sucka.
Blä för okunskap.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Tyvärr är det så på många ställen, jag få också många suckar och huvudskakningar när jag säger vad mina katter kostat. Eller ja, Yoga i alla fall.

Så länge katterna har så låg status som dom har så får vi nog ta detta tyvärr. Det beror på ointresse för djuret, det som är mest skrämmande är väl att detta ointresse är så stort även bland kattägare. Dessutom finns dte inget som styr katter, hundar och många andra djur har hårda regler som ägarna måste följa med sina djur, men katter har inte det. Eller kattägare har inte det. Så länge ingen "högre upp" bryr sig så kommer alltför många kattägare inte att behöva ta itu med sig själva och sitt tankesätt.

Så länge får vi som tycker dom är värda tusentals kronor försöka vara starka och inte ta åt oss. Det har hänt en hel del på kattfronten och kommer förhoppningsvis fortsätta hända även om det tar tid. Alltför lång tid. Men ändå.

Kan tillägga att även mina håriga katter får folk att prata. Dom är tydligen feta.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Det är väldigt tråkigt att det ska behöva vara så här, men som du säger. Om ingen högre "makt" börjar reglera katthållning, och ställa krav på kattägare, kommer det troligen att fortgå. Ingen ifrågasätter väl inte en människas val att köpa en hund för 10000, en häst för 70000 eller en bil för 300000?
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Oavsett om det handlar om katt, hund eller häst så verkar det nästan alltid finnas två läger: Raslägret & blandraslägret... & i alla tre fallen är det oftast bara löjligt & orsakar onödigt bråk & tjafs.... Tänk om alla kunde sköta sitt & låta andra älska sina djur som de är. Dock inte sagt att det inte finns extremfall som man kan fundera över både en & två gånger).

Jag, som har två korsningar perser/huskatt, blev idiotförklarad när jag hörde mig för om möjligheten att "ställa ut" min gammelkatt bara för att få allmänna synpunkter på honom... för att alla påpekar hur vacker han är.

Dessutom idiotförklaras jag av många andra korsningsägare för att jag försäkrar mina katter... "Är det lönt?"... Klart som korvspad att det är lönt. Lika lönt som att försäkra min renrasiga rottweilertik eftersom de betyder precis lika mycket för mig som hon gör.

Sen det här med innekatter. Mina är enbart innekatter & har till och med blivit det som vuxna eftersom jag tidigare bodde på gård där de fick gå ut & in som de ville. De trivs alldeles ypperligt & den lilla skulle inte ens gå ut om han fick. Men hur många gånger har jag inte fått höra att det är egoistiskt att skaffa/ha katt om man inte kan låta den gå ut & att jag som bor i stan hellre borde låta katterna flytta ut till någon annan på landet... Men herregud, om jag såg att de vantrivdes skulle jag göra det men jag vågar påstå att mina katter älskar mig lika mycket som jag älskar dem & om de fick välja så skulle de garanterat välja att stanna här framför att behöva utsättas för helt ny miljö och helt nya människor om det inte var absolut nödvändigt.

Och vad dyra katter beträffar. Jag skulle genast köpa mig en Maine Coon för tusentals kronor om möjligheten fanns och så snart möjligheten infinner sig kommer jag att göra det... & sen får alla andra gapa bäst faaaan de vill om att jag ödlsar 10 000 på en katt & sen dessutom har en skogskatt inomhus.

Visst är jag en hemsk människa? ;)
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Herregud, var och en har väl rätt och välja det den vill ha. Skit i vad folk tycker, skaffa den lille kisse DU vill ha. Så de´så.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Jag känner så väl igen det... Min familj har aldrig protesterat, utan de förstår mina val och älskar mina katter. Andra började med att ifrågasätta hur jag kundeköpa så dyra katter (de ser ju "vanliga" ut) och ännu värre blev det när jag började föda upp. "Hur kan du ta 7000:- för en katt?! Du måste ju tjäna multum på det där!"

*suck*
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Seriöst, tror du inte folk är avundsjuka och nyfikna?

För att de själva helst vill ha en renrasig katt? För att de undrar hur en devon ser ut och är?

Ingen har lagt sig i mitt val av katt, har en renrasig väldigt typad perser av utställningskvalite, innan de har träffat honom så undrar de lite.. sen är de helförtjusta o vill säjälva ha en :love:

Stå på dig du!

Till dig som ville ställa ut din blandras? DET kan jag inte fatta alls? du säger att du vill göra det för att alla tycker att din kisse är så FRUKTANSVÄRT vacker, men räcker inte det då som bekräftelse? Du komemr aldrig någonsinn få en domare som dömer perser att tycka din katt är varken det ena eller andra. :crazy:
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Ställer man ut en blandras gör man det som huskatt, och det är väl lika mycket rätt att ställa ut husisar som raskatter?

Att vi uppfödare ställer ut för att få bedömningar på vårt avelsarbete och få möjlighet att visa upp våra katter för besökare är en sak, men väldigt många ställer ju ut sina kastrerade sällskapskatter för att det är en trevlig hobby.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Till dig som ville ställa ut din blandras? DET kan jag inte fatta alls? du säger att du vill göra det för att alla tycker att din kisse är så FRUKTANSVÄRT vacker, men räcker inte det då som bekräftelse? Du komemr aldrig någonsinn få en domare som dömer perser att tycka din katt är varken det ena eller andra. :crazy:

Tänk att det var just vad jag väntade mig :angel:

Det räcker mer än väl som bekräftelse för mig att både jag & andra tycker att han är så vacker... han har dessutom en personlighet som är helt fantastisk.

För det första så liknar han inte en perser det minsta & för det andra så skulle jag väl knappast vara så blåst att jag ställde ut honom bland renrasiga perser.... för det andra så hade jag tänkt mig en endaste utställning för att det skulle bara skoj att höra en domares bedömning av hans temperament & charm.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Ställer man ut en blandras gör man det som huskatt, och det är väl lika mycket rätt att ställa ut husisar som raskatter?

Att vi uppfödare ställer ut för att få bedömningar på vårt avelsarbete och få möjlighet att visa upp våra katter för besökare är en sak, men väldigt många ställer ju ut sina kastrerade sällskapskatter för att det är en trevlig hobby.

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Kan faktiskt inte minnas på rak arm att jag fått nån kommentar för att jag köpt en katt för 4000 kr. Eller också vet folk att de inte ska diskutera (negativt) med mig om mina djur! :devil: :D Skulle någon kommentera mitt val av katt, så skulle jag bara säga att "jag vill ha en britt och inget annat" och sen låta bli att kommentera det ytterligare. Jag har helt enkelt slutat diskutera katter/hästar/ridning eller andra liknande grejer med folk som vill missförstå/kommentera/göra sig "roliga".
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Alla har rätt till sin åsikt men tyvärr är folk ofta väldigt osmidiga.

Jag har massor med synpunkter på mångas katter här, liksom ni har på mina. Men jag förstår inte vad man får ut av att kritisera någon annan? Ni kommer inte ändra er katthållning, jag kommer inte ändra min.

Tyvärr kommer det alltid finnas de som bara måste yttra sin åsikt oavsett vad. Lättast är att ignorera de, börjar man diskutera ger man de precis vad de vill ha.

Det man ska akta sig för är att döma andra, respektera deras åsikt så är chansen större att de respekterar din. Att kalla någon okunnig är som att be om mothugg.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Fast det baseras mycket på okunskap. Dom flesta som är emot innekatter är det för att dom inte vet/fattar att dom faktiskt kan trivas och klara sig väldigt bra inne. Många lever kvar i dom många myterna som finns, att det är naturligt för katter att vara ute och jaga och att dom ska få en kull innan kastrering. T.ex.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Jag har faktiskt aldrig fått kommentarer om priset på mina katter. Däremot hör man väldigt ofta hur fula dom är och att dom ser ut som gremlins, att dom är läskiga osv. Ibland har man bara lust att vända på steken "Men guuuud vilken ful bebis! Han ser ju ut som ET!", undrar vad dom skulle säga då:devil:
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Så säger jag direkt till de som säger att mina katter är fula, jag tvekar inte en sekund!
:cool:

Fula kan de vara själva.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

ET :rofl: :rofl: :rofl:

Själv gick jag under namnet Katt-XX när jag bodde i samhället....

Kvarterets ungar och deras kompisar kom ofta hem till mej för att leka med kattungarna, vilket jag tyckte, och fortfarande tycker, var jättebra för då blev dom vana vid ungar i olika åldrar innan leverans.

Mina föräldrar och lillebror älskar mina katter lika mycket som jag.... fast både pappa och lillebror är superallergiska så bara MÅSTE dom få träffa domoch gosa med dom minst 1ggn/år.... vi bor ca 40 mil från varandra....

Numera gillar sambon katterna lika mycket som jag.... kanske för att jag såg till att han fick några "egna"...

Däremot är "svärmor" en hård nöt att knäcka och hon kan absolut inte förstå hur man kan ha djur inomhus.... men jag bara låter det rinna av mej numera... det är liksom ingen ide att börja någon disskution då hon aldrig kommer att försöka förstå varför vi har innekatter och att vissa av dom gärna ligger i sängen med under nätterna.

Min 2 första husisar var födda vilda, men ingen av dom skulle ens komma på tanken att sticka ut näsan utanför lägenheten.... dom hade varit därute och kunde jämföra... tycker det säger det mesta om hur katterna själva vill ha det.

Fast ibland kan det vara svårt att hålla god min och komma med någon kommentar typ: Jahaa, ja alla har vi rätt att ha den åsikt vi själva valt...
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Tänk att det var just vad jag väntade mig :angel:

Det räcker mer än väl som bekräftelse för mig att både jag & andra tycker att han är så vacker... han har dessutom en personlighet som är helt fantastisk.

För det första så liknar han inte en perser det minsta & för det andra så skulle jag väl knappast vara så blåst att jag ställde ut honom bland renrasiga perser.... för det andra så hade jag tänkt mig en endaste utställning för att det skulle bara skoj att höra en domares bedömning av hans temperament & charm.

GIVETVIS får folk göra som de själva vill, jag förstod inte bara vad du ville ha ut av det om du nu ändå får så mkt kommentarer om din katts utseende.
Men ok då förstår jag att du vill ha deras åsikt om temperament o charm, hoppas han visar sig från sin bästa sida då på utställningen :D
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

GIVETVIS får folk göra som de själva vill, jag förstod inte bara vad du ville ha ut av det om du nu ändå får så mkt kommentarer om din katts utseende.
Men ok då förstår jag att du vill ha deras åsikt om temperament o charm, hoppas han visar sig från sin bästa sida då på utställningen :D

Det kommer inte bli någon utställning för hans del... det var några år sedan jag var inne på det men det föll sig aldrig. Han är 14 år idag & börjar bli lite småtrött... Får se om lillebror kanske får åka på nån utställning när hans päls rättat till sig efter ett rejält håravfall... Fast han är inte lika fantastisk så vi får se hur det blir med det.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Vi har också raskatt, perser. Och våra missar är alltid inne, förutom att dom få gå på promenader i koppel ibland när det är varmare ute.
Och dom mår absolut inte dåligt utav det, den ena vill inte ens vara ute. Men visst har man fått komentarer om att det är elakt att "stänga" in dom.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Glöm klimatförnekare, rasister, gubbslem, flat-earthmänniskor, foliehattar och allt vad det nu må vara som provocerar skiten ur folk nu...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 677
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 217
Senast: Wonna
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 113
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp