Bukefalos 28 år!

Less på att behöva försvara mitt val!

Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Utseendet visar att det är en väldigt vinklad avel som pågått.
Jag tycker inte det är ok med incestavel heller men utegång betyder inte automatiskt det. Två fel ger inte ett rätt heller.

Intressant vart tråden har gått.
Problemet var alltså inte att ts blev ifrågasatt utan att just hennes åsikter blev ifrågasatta?

All kontrollerad avel är "vinklad", det innebär inte att den är skadlig. Att du sedan bedömer rasen som "vinklat" avlad visar bara hur lite du kan om rasen. Du skulle säkerligen sagt samma sak om den absolut första devon rexen som var en tvättäkta huskatt, avlad så fritt och vilt som det bara går (i en förvildad kattpopulation i England).

När fertila katter går lösa ute går det ju inte att kontrollera om katten parar sig med nära släktingar eller sjuka katter. Så länge inte ägarna till katterna DNA-testar dem och alla avkommor (och det vågar jag sätta pengar på att ingen gör idag) går det liksom inte att hålla reda på.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Okunskap kommer här :angel: hur ser en Devon ut?

Tycker det inte är något fel på att köpa lite dyrare kattraser. våran perser har mycket mer personlighet än vad våran bonkatt har, dom är mer framavlade för sällskap helt enkelt, har noll koll på hur man jagar. Å själv vill jag oxå ha en innekatt å då brukar oftast inte en bonkatt funka, för dom blir tokiga av att vara inomhus om dom har fått gå utomhus någon gång i sitt liv.

Kolla min hemsida.

Här är en av de absolut allra snyggaste hanarna som funnits.
kirlee.gif
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

...kan bara säga att du inte är ensam... :crazy: Alla har sina skäl till att skaffa ett djur, oavsett om det är vandrande pinne (som inte HELLER får gå ut, varför är det inte synd om DEM??) eller häst. Jag har också fått tröttsamma kommentarer om att katter mår dåligt om de inte får komma ut osv. Min katt visar tydligt när hon vill nåt, och hon har inte smitit ut än fastän hon haft chansen flera gånger! Kan tillägga att jag bor i lägenhet på 72 kvm. Hon älskar att vara inne! ;)

Jag har förmånen att ingen kommenterar hennes utseende iaf... Har en helig birma. (För de oinvigda: Vit, luddig och harmlös :D )
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Å själv vill jag oxå ha en innekatt å då brukar oftast inte en bonkatt funka, för dom blir tokiga av att vara inomhus om dom har fått gå utomhus någon gång i sitt liv.

Det är en vanlig missuppfattning. Väldigt väldigt få katter jag träffat på, bondkatt som raskatt, behöver vara utekatt för att må bra. :)

Mina devons ser ut så här:

Grabbarna
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

:rofl: vilken bild på mig och min uppfödning, hellskön.

Fina katter tycker jag.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Innekatten är perser om jag glömde säga det. Alla våra bondkatter har varit ute katter dom vill inte vara inne när dom inte sover i princip. Persern däremot har ju fått vara ute han oxå, ute för honom är att antingen ligga innanför dörröpningen i solen utan vinddrag :D eller sitta på trappan utanför dörren. Riktig ute kett med andra ord...
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Tycker det inte är något fel på att köpa lite dyrare kattraser. våran perser har mycket mer personlighet än vad våran bonkatt har, dom är mer framavlade för sällskap helt enkelt, har noll koll på hur man jagar. Å själv vill jag oxå ha en innekatt å då brukar oftast inte en bonkatt funka, för dom blir tokiga av att vara inomhus om dom har fått gå utomhus någon gång i sitt liv.

Ingen av mina två huskatter (heter det faktiskt & inte bonnkatt :angel: ) är det minsta lilla tokig, båda är väluppfostrade, 200 % rumsrena & allmänt fantastiska... & de blev innekatter vid 7 resp 0,5 års ålder.

Vissa uttalanden känns bara SÅ onödiga.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Vad är det som förutsätter att det hela tiden är grannen som köper en kattungen och släpper ut den?

När jag bodde på landet kom katterna överalltifrån, var inga som var släkt.

Nej jag har ingen större insikt i just Devon Rex. Jag har däremot arbetat på ett försäkringsbolag och sett vilka skumma sjukdomar raskatter drabbas av.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Hehe, jag har nog missuppfattat reaktionen hos människor när de frågat "då är de innekatter då?" och jag glatt svarat "ja"

Jag har tolkat deras reaktion som positiv eftersom jag själv anser att det är det ansvarsfulla att göra när man bor mitt inne i stan. (Det är ju enklare att äga utekatter) Men deras "mhmm" kanske är negativt. Nåja jag bryr mig inte, jag har ägt råttor och är van vid betydligt värre kommentarer. :D (Alla borde äga råttor under någon period av sitt liv för att vänja sig vid fördommar, gliringar och människors taskiga djursyn när det kommer till lägre stående djur) Jag var också emot innekatter innan, men sen när jag började bli äldre och tittade hur ofta de i ärlighetens namn egentligen var ute (kattlucka) så var det inte speciellt många minuter per dag, de var mest bittra över att de var tvugna att ta sig ända ut när de skulle på toa. Det skulle handla om de där vackra sommardagarna då, men hur många sådana har vi egentligen per år här i sverige?
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

fast det är ju svårt att bara säga raskatter, det är ju stor skillnad på de olika raskatterna, finns det någon statistik över just devons? sen kan ju fortfarande ingen påstå att huskatter är friskare, åtminstone inte förän de kan påvisa en riktig undersökning över deras hälsostatus.

T.ex cornish som ofta slås samman med devon tycker jag påminner mycket om de kattstatyer som syns i gamla egypten. Cornish ser kanske extrema ut efter våra ideal och hur vi lärt oss att en katt ser ut, men det betyder inte att vårt ideal ligger närmare hur katterna såg ut från början, cornishutseendet verkar ju ha funnits länge. Jag tycker de passar väldigt bra inomhus också, då deras smidighet gör att de kan utnyttja lägenheten maximalt på höjden, våra feta husisar hade haft betydligt mindre yta att röra sig på än de sjuka raskatterna :angel:
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Tycker det inte är något fel på att köpa lite dyrare kattraser. våran perser har mycket mer personlighet än vad våran bonkatt har, dom är mer framavlade för sällskap helt enkelt, har noll koll på hur man jagar. Å själv vill jag oxå ha en innekatt å då brukar oftast inte en bonkatt funka, för dom blir tokiga av att vara inomhus om dom har fått gå utomhus någon gång i sitt liv.

Fast det där gäller nog mest perser. (de perserkatter jag har träffat har, just som din katt, varit usla jägare). Vi har två katter, en bondkatt och en raskatt (russian blue). Bägge har lika mycket personlighet. Bägge jagar med förtjusning, timmar i sträck. Enda skillnaden är att bondkatten jagar möss och fåglar, medan raskatten, som alltid varit innekatt, håller sig till flugor. Men de har lika mycket jaktinstinkt bägge två, och jag skulle tro att även ryssen kommer att jaga möss och fåglar nu när hon får vara ute ibland.

Vår bondkatt är till vardags innekatt. Hon trivs utmärkt med det. Bondkatter blir inte alls tokiga om de inte får gå ut.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Okej, brorsans blev det iaf. Men det gäller väll inte jämt.

Med personlighet menar jag att han beter sig som en äkta mansgris...
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Ingen av mina två huskatter (heter det faktiskt & inte bonnkatt :angel: ) är det minsta lilla tokig, båda är väluppfostrade, 200 % rumsrena & allmänt fantastiska... & de blev innekatter vid 7 resp 0,5 års ålder.

Vissa uttalanden känns bara SÅ onödiga.

Japp, kasnke det. Men så görs även delar av ditt, så som att 200% rumsrena. Syftade inte alls på att dom skulle bli orumsrena av att bli innekatter. Snarare vandaler. Brorsans blev sådan när den fick börja vara inne. Hade sönder soffan, tapeter m.m. men den kanske var ett undantag då.

Tog du katter från katthem? Eller har du haft gård å sen flyttat till lägenhet?
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Japp, kasnke det. Men så görs även delar av ditt, så som att 200% rumsrena. Syftade inte alls på att dom skulle bli orumsrena av att bli innekatter. Snarare vandaler. Brorsans blev sådan när den fick börja vara inne. Hade sönder soffan, tapeter m.m. men den kanske var ett undantag då.

Tog du katter från katthem? Eller har du haft gård å sen flyttat till lägenhet?

200 % brukar jag säga på skoj eftersom den ena till och med rusar till lådan när han behöver kräkas.

Jag har bott på gård tidigare & tog dem med mig.... Men visst finns det undantag. Jag hade även en som inte gick att vänja vid att vara innekatt hos mig pga att han inte kunde få vara ifred från de andra så mycket som han ville & därför blev lite skruvad... Men sedan han fick komma till ett par som inte hade andra djur så funkar även han som innekatt :)
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Ja, hemska människa hur kan du?? :)
Ne då håller med dej. Tycker folk ska sköta sina egna problem. vissa vill lägga 20tusen på en liten vavva, medan endra som kanske gillar katter mer lägger pengarna på en raskatt. Är ju olika va man gillar för djur.
Har själv vart lite sådär...ah har du gett så mycket för din katt!!! jag fick 2 av mina närtan gratis ja!!

Ända tills ja nu fått hem min första raskatt (bengal)

Har 4 innekatter å dom har de hur bra som hellst här inne med mej. Busar med varann å myser med mej.:d

Så nu va de sagt!

obsobs! Vill lägga till åxå att två av mina katter bott ute, men lever nu hur bra som hellst inne.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Okej, lätt lite överdrivet bara. Har ju aldrig hört dig säga så :p
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Jag har bondkatter inne med innätad balkong, de är födda inne och kom hit via annons på KKS när deras matte blivit allergisk. De har aldrig varit på tapeterna men min soffa får ta en del stryk när de rusar rakt över den och sätter i klorna. Vilket är fullt tillåtet - de kan ju inte göra det ute.

Att en katt ger sig på inredningen betyder inte att den är galen. Att ha sönder inredning är ju vandalism för oss men inte för katten. Den fattar inte att den "gör sönder".

En sådan katt behöver sysselsättning, helt enkelt. Med innekatter behöver man både kunskap och fantasi för att ordna deras liv så att de kan leva ut sina instinkter även inomhus.

Edit: Förresten, mina katter är bondkatter och inget annat.;) Jag vägrar kalla dem huskatter för det kan få folk att tro att huskatter är nåt finare som kräver bra mat, försäkringar, veterinärvård och omsorg medan bondkatter är såna där katter som man inte behöver bry sig om:devil:. Därför är jag noga med att tala om hur noggrant jag vårdar mina bondkatter, att jag lägger ner pengar på försäkringar osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Ah en till som kallar dom för bonkatter bra det :)

Jo, fast tapeterna var nog lite väll att gå på, det var brorsans katt. Ska man dra hela historien så var det brorsans ex katt som fick gå ute tills den vart ett år sedan så blev hon allergis å då fick min bror den. Slutade med att vi gav bort den till en annan familj fast tyvärr så drog hon. vi kunnde inte ha den tillsammans med våran bonkatt för dom gick inte ihop. Lite tråkigt hade varit läckert annars dom var ganska snarlika i utseendet.
 
Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Nej, det är definitivt inte kul med tapeterna. Men jag menar bara att man inte riktigt kan lasta katten för det och den är inte galen, den behöver bara annan sysselsättning.

Har den väl börjat på tapeterna är det dock svårt, klösställena blir snabbt markeringsställen eftersom katten känner igen sin egen doft där.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Glöm klimatförnekare, rasister, gubbslem, flat-earthmänniskor, foliehattar och allt vad det nu må vara som provocerar skiten ur folk nu...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 693
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 246
Senast: Wonna
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 295
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp