Bukefalos 28 år!

Lifehack i stallet?!

Plantan

Trådstartare
:idea:

Lifehack sprider sig som en löpeld på nätet, överallt finns kluriga typer som förenklar livet med sina idéer!

Ett av mina tips är att att putsa lädergrejorna med en vettextrasa! Du kan svepa av sadeln i ett kick, det är lätt att torka fram och baksida av på sadelgjorden i samma drag och den blir inte liten och hoptryckt som en gammal svamp blir osv...

Har du nåt supersmart tips eller lifehack för oss Hästmänniskor?
:bump:
 
Jag har alltid lite life hacks i stallet men självklart kommer jag inte på något just nu.

Jag kanske kommer på något.
 
Meh jag vill ju ge nåt sånt där superbra tips med ju men det enda smarta jag nånsin gjort i hästväg är att lära min häst att gå in själv :D
Kul tråd i alla fall :up:

Från hagen? Eller in i transporten? Syrrans häst kunde öppna både grinden till hagen och stalldörren och gå in själv, men det tyckte inte bonden var nåt bra hack! Hästen stängde inte efter sig och vattenledningen frös sönder ett par gånger. Men hästen var väldigt nöjd med sig själv! :laugh:
 
Från hagen? Eller in i transporten? Syrrans häst kunde öppna både grinden till hagen och stalldörren och gå in själv, men det tyckte inte bonden var nåt bra hack! Hästen stängde inte efter sig och vattenledningen frös sönder ett par gånger. Men hästen var väldigt nöjd med sig själv! :laugh:

Från vanliga hagen till stallet och från vanliga hagen till sommarhagen ;)
Ska lära henne att gå in helt själv i transporten också
 
Lifehack och lifehack... Efter att ha jobbat i stall har jag lärt mig mocka genom att samla allt rent spån i en hög längst väggen eller i mitten av boxen (spelar inte så stor roll vart), sen så häller man det smutsiga spånet på högen så ramlar bajset ner så slipper man sila allt spån i boxen. Sparar kropp och energi väldigt mycket, och är nästan en nödvändighet när man har tio boxar att mocka varje dag. :)

Vissa kanske redan gör såhär, men förr brukade jag sila över högen ändå. Nu har jag fått in tekniken att bara hälla. Ibland får man "fluffa upp" högen så att ev bajs som blivit begravt kommer fram. Men annars funkar det bra!
Jag brukar även skrapa ihop det smutsiga "lösa" spånet så jag ser vart kisset är. Så silar (eller tja, går igenom) jag allt det smutsiga innan jag bara slänger ut kisset som blivit kvar. :up: (skrapar ihop såpass löst så att inget kiss rivs upp)

Det här kanske sen inte klassas som "lifehack" för vissa, men att lära hästen stå still, miljöträna och "desensitize" hästen vinner man mycket på. Då blir den inte rädd om något faller på rumpan, man kan lämna den lite här och där utan att den går iväg och den springer inte 200m innan den tänker bara för att ett löv föll ner. :cool:
Också praktiskt när hästen följer med en löst. Men det här är en för komplicerad process för att jag ska orka ta det här, haha. En gång försökte jag dock gå med min häst löst ner till hagen, just för att det skulle vara himla praktiskt. Han brukar följa med mig, men nu gick han med en bra bit innan han glatt och obekymrat trallade iväg för att undersöka stallägarens traktor :confused::confused::rofl: (vi har aldrig gått där förr så blev förvånad) Fick gå och hämta honom och tänker nog inte göra om det igen...
 
Lyse med rörelsedetektor i sadelkammaren. Då slipper man leta lysknappen om man har händerna fulla med utrustning, glömmer inte släcka nåt heller.

Om man har fått lite ytmögel på utrustningen kan man torka av med vinäger när möglet tagits bort, det dödar mögelsporer.

Pistolhakar går att laga. Om övre delen dragits ur undre ringen liksom. Övre delen sitter ju som i ett hål. Då är det bara att trycka tillbaks övre delen igen, sen banka lite med hammaren på öppningen så är det lagat.

Jag orkar inte krångla med sadelskydd, men vill ändå skydda sadeln. Ett ländtäcke till ponny passar då perfekt. Bara att lägga på sadeln.

Jag har också köpt hundhalsband, såna som lyser, de har jag på hästens ben på vintern.

Har man en häst med ovanan att skrapa med benen på gången kan man skapa en bjällerkonstruktion som avskräcker. Jag tog katthalsband och hängde på massa små bjällror, kattleksaker, tennisboll osv. Sån som låter och flyger omkring men inte gör någon skada. Sätt det på benet när ni står i stallgången så slutar de flesta hästar. Ljudet blir irriterande för dom också. Bonus att det blir självreglerande eftersom korrigeringen kommer även om man inte är i rummet.
 
Dubbla vinterhagar så hinner den ena återhämta sig ett år.

Ikeas skoskåp/lådor, plastvarianten, till förvaring av borstar och annat smått. Tar ingen plats och ser snyggt och enhetligt ut.

Jag har vanligt tränshängare (de där i ankarform) i taket som jag hänger alla bett på. Då är det överskådligt vad som finns samtidigt som de i princip inte är i vägen, jag hänger dem så högt att jag inte slår i huvudet.

Ska nog testa det där med bjällrorna!
 
Jag orkar inte krångla med sadelskydd, men vill ändå skydda sadeln. Ett ländtäcke till ponny passar då perfekt. Bara att lägga på sadeln.

Så smart!
Och om man har en klippt häst som behöver ländtäcke eller skrittäcke på vintern så ska man inte ta av och på det på sadeln varje gång. Istället viker man bara upp det över sadeln så det täcker den (om det är torrt förstås) och på så vis har man snabbat upp processen och skyddar sadeln :)
 
stövelhängare med skobricka under!, häng upp stövlarna och ridskorna så håller de sig raka och ev vatten från sulorna droppar ner på brickan och inte på golvet :p.

de håller sig mycket fräschare nu då de inte står och säckar ihop i en stövelväska och blir mögliga så fort det kommer in fukt i sadelkammaren.

jobbar i butik och brukar ta hem såna små fukt slukar påsar som ligger i kläd leveranserna, lägger dem i stövlarna/ skorna som inte används för säsongen :).
har också tagit skummgummi bitar som ligger i kläderna då de kommer för att det ska hålla sig släta, de tar jag hem och gör lite av varje med, perfekta att ha som utfyllnad i hjälmen och några lager såna är perfekt att ha i korrektions padden :p, slipper man klippa i de medföljande inläggen :rofl:.
 
Jag kom på en.

När jag ska bort och mannen ta hand om hästarna så blandar jag klart kraftfodret (egentligen inte kraftfoder men lucern, mineraler, kli och annat) och lägger det i zip-lock-påsar och skriver på vilken tid de ska ha vilken påse.

På hönäten har jag bagagelappar med namn och tid så det också är lätt att hålla reda på för mannen och om någon i familjen/granne ska komma och fodra. Då står det.
 
Handvärmare är bra att ha i stallet på vintern. Jag har såna man kokar för att återställa.
Dels värmer de händerna såklart (duh) men man kan hålla dom mot bettet snabbt så slipper hästen få ett kallt bett i munnen. Man kan lägga dom i hjälmen, sen vantarna också i hjälmen, så har man en varm hjälm och vantar att ta på sig när man ska iväg. Jag brukar frysa om brösten när jag rider så jag stoppar en i sportbh´n också så slipper jag det. Man kan lägga i skorna för att värma upp lite innan användning också.

Potatismjöl är fina grejer. Det tar bort kiss/gräs/bajsfläckar finfint. Blöt fläcken, ta på massa potatismjöl, låt vara tills mjölet torkat ordentligt och borsta av. Funkar finfint för att fluffa upp vita hovskägg också, ser renare och fluffigare ut.

Sen för att främja rörelse i hagen under dagen kan man tänka på att ha grovfodret långt ifrån vattnet. Då måste de vandra lite och står inte på en plats och hänger. Vi har grovfodret långt ute i hagen och vattnet inne i lösdriften.
 
Vi fodrar hästarna med nät. Ett lifehack som verkligen är hur bra som helst är att skruva fast en basketkorg (utan nät) och använda som hönätshållare när man fyller dem! Då slipper man böja sig och man har båda händerna lediga. Ett annat lifehack, just när det kommer till utfodring med nät, är att sätta upp spännband på en bra höjd, knyta fast repöglor i spännbanden och hänga hönäten i dessa. Näten hänger och dinglar fritt vilket gör att det blir lite mer klurigt att få ut maten snabbt för hästarna, sen behöver man inte oroa sig för att hästarna fastnar med skorna i näten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp