Ligghall VS Vindskydd

mortill3

Trådstartare
Vi har A-ponny, D-ponny och Häst i stallet som har 3 boxar lämpade för deras storlekar. de går på sk lösdrift och har fri tillgång till stallgång och sina boxar, de är goa kompisar,så inget bråk (a-ponnyn har en bräda en bit ovanf sitt huvud,så bara han kan gå in i sin box), fungerar jättebra, de får kraftfoder i sina boxar vintertid när vi är där och då stänger vi boxdörrarna så de äter ifred. Hö/höensilage får de ute och har fri tillgång. De är mestadels ute,även när det regnar el snöar....
Nu funderar vi på att utöka hästantalet med 1 till, men har inte box så det räcker. Funderar på om man kan bygga vindskydd el ligghall intill en loge som finns i hagen,så man använder logens vägg,samt ytterligare kortsida och långsida.
Mina frågor:
om hästarna är ute dygnet runt,ska det vara gjutet golv,el går det med packad grus,samt halm ovanpå? skillnad på vindskydd och ligghall?
Antingen ska ponnierna få vara ute i ligghallen,så man delar av hagen... så rest hästar kan gå in istallet som vanligt, eller om man ska göra det så pass stort att alla hästar kan gå in där,och man stänger till stallet så de inte akn gå in där.
Någon som har idéer?
Prisförslag?
Har kikat runt efter olika ligghallar att köpa,men de är fasligt dyra. hade dock varit smidigt om man kunde flyttat vindskyddet till tex sommarbetet ....
Bra,billiga tips emottages tacksamt!!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 929
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 204
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 021
Senast: Fiorano
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 639
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp