Bukefalos 28 år!

Lille Harry har varit hos veterinären

Aningsfull

Trådstartare
Han är fortfarande lite omtöcknad så han ligger utslagen i våran säng och sover. Det värker ju i mammahjärtat att se honom så groggy så jag skyndade att bädda sängen åt honom när vi kom hem så att han skulle få sova riktigt skönt.
Men nu har han fått lite extreme makeover. Hans knöl på bogen är bortopererad, tandstenen är borta och han är nu kastrerad (kemiskt) + att han fått magsårsmedicin. Med allt så blev det ändå lite mer än 2 h på veterinärkliniken.
Han somnade med huvudet i husses famn och precis som vi trodde att han var trött nog för att lyftas upp på bordet jamade det en katt utanför och då var han minsann vaken igen. :rofl: Harry gillar katter. ;) :devil:

Åh gud. Både jag och sambon är helt fjolliga runt honom nu och bäddar om honom så att han ska ligga skönt. Kan säga att min kära sambo vände ryggen till när dom började skära i Harry, det var nog mer än vad han ville se sin favoritkille utsättas för. ;)

Och så en VÄLDIGT positiv sak. Vi har ju sett att han blivit bättre i hullet efter foderbytet, men när veterinären vägde honom fick vi verkligen det hela bekräftat. Han har gått upp 4 kg! :love: :bow:
 
Sv: Lille Harry har varit hos veterinären

Stackars "liten"!!:D
Får hoppas att han fortsätter hålla hullet,må bra o leva livet!!:)
 
Sv: Lille Harry har varit hos veterinären

Stackars liten..

Förlåt men jag måste fråga.. Varför kastrerade ni honom? Vad är skillanden på kemisk och vanlig kastrering eller e de samma sak?
 
Sv: Lille Harry har varit hos veterinären

Vanlig kastrering är ett kirurgiskt ingrepp. Kemisk kastrering är medicinsk.
 
Sv: Lille Harry har varit hos veterinären

Vi har en tik också här i hemmet och han påverkas ganska mycket av hennes löp så vi gjorde en kemisk kastrering då han varit kemiskt kastrerad tidigare och vi vet att det fungerade. Tidigare ville vi prova hålla honom okastrerad men vid tikens förra löp insåg vi att det är betydligt bekvämare att låta honom gå kemiskt kastrerad. Tanken finns på att ta kulorna helt (jag gör nog hellre det) men sambon är inte så sugen på det. :angel: Så det fick bli en kemisk kastrering igen.

Den gamle gossen är betydligt piggare nu ikväll och har redan hunnit busa lite med dvärgpinschern så det ska nog gå bra det här fast stygnen gör att han måste ta det lite lugnare nu ett tag. Inget greyhound racing på fotbollsplanerna förrän dom är borta. :D
 
Sv: Lille Harry har varit hos veterinären

*KL*

Jag gillar inte riktigt benämningen "kemisk kastrering", då den lätt leder till missförstånd, ska försöka förklara lite närmare :) :

Bara för att förtydliga så att inga "parningsolyckor" uppstår i onödan - hormonsprutan är ingen kastrering, hanhunden kan mycket väl vara fertil och göra tikar med valpar fast den fått sprutan.

Många hanhundar blir lugnare av hormonsprutan och tappar delvis intresset för tikar, men ha aldrig en löptik ihop en hane som har kulorna kvar om ni vill undvika valpar.

Däremot kan fertiliteten minska, så man bör undvika att spruta hanar man vill avla på inom den närmsta tiden.

Ämnet man sprutar är medroxyprogesteron, alltså samma hormonspruta som är P-spruta för tikar.
 
Sv: Lille Harry har varit hos veterinären

Jag känner till detta, men man kan aldrig vara tydlig nog. Finns möjlighet flyttar vi tiken medan hon löper. Men eftersom att han sist hon löpte inte åt på 2 veckor (jobbigt med en hund som man hela tiden kämpar för att få upp i vikt), aldrig fick någon ro utan gick och skrek dygnet runt, krafsade sig igenom en dörr när vi hade separerat dom för att vi skulle hemifrån en sväng osv så tänkte vi att det är lugnast för honom om han får en spruta. Sen hoppas vi såklart att mina föräldrar har möjlighet att ta tiken för att det ska vara så lugnt som möjligt. Tyvärr kom hennes förra löp i samma veva som vi var tvugna att flytta in hos dom en period. 2 hanhundar och en löptik under samma tak. :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp