Bukefalos 28 år!

Lindor i transport

Neta

Trådstartare
Hej!
Funderar lite på det här med skydd i transport. Ni som lindar, vad har ni för paddar och hur lindar ni?
Inga som är superdyra helst, och skicka gärna med bilder!
 
Jag har tjocka paddar från Showmaster och lindar med långa polo lindor.
Låter padden gå strax ner om kronranden och då jag lindar så täcker jag kotan och slutar ngn cm innan has och framknä.

Har låga transport skydd också som jag numer använder mer än lindorna, blir inte lika varmt med dem och de är smidigare att sätta på då man är själv :).

Föredrar att ha hästarna barbenta i transporten men denna hästen har dålig balans då hon åker och då trampar runt en hel del.
 
Transportskydd är mycket bättre än lindor pga att de ger bättre skydd för has och knä. Lindor med extra tjocka höga paddar tar jag som nödlösning om hästen ej accepterar transportskydd eller om det inte finns några som passar.

Lindorna måste vara minimum 4 meter om det inte är en liten ponny. Bästa paddarna är Equiline men finns många billiga kopior som är okej, tex Jacson.
 
Använder också helst transportskydd, de känns både säkrare och mer skyddande.
Men de gånger jag haft lindade hästar har jag använt tjocka paddar och lindat mer eller mindre lika högt/lågt som vid ridning och sen använt boots. Jag skulle inte vilja linda tillräckligt långt ner för att skydda hovarna, är rädd att det blir för lätt att trampa upp lindningen eller på annat sätt fastna då. Plus att boots är kraftigare i materialet och skyddar mer av den anledningen.
 
Min accepterar inte transportskydd, hon har fårskinnsfodrade damasker fram och bak + fårskinnsboots runt om.
Jag lindar inte, av bekvämlighetskäl.
 
Hej!
Funderar lite på det här med skydd i transport. Ni som lindar, vad har ni för paddar och hur lindar ni?
Inga som är superdyra helst, och skicka gärna med bilder!

Jag har lindat ibland inför träning. Då lindar jag normala ridbandage och har en boots på.
Åker jag utan att hästen ska tränas har jag benskydd och boots på skodd häst.
Det skyddar där det finns skaderisk och det sitter säkrare än lindor och framför allt transportskydd. Såna skulle jag knappt använda om jag fick betalt ens.

Ska du linda i trailer bör du verkligen veta hur man lindar så det sitter. Annars bör du ha benskydd och boots.
 
Transportskydd är mycket bättre än lindor pga att de ger bättre skydd för has och knä. Lindor med extra tjocka höga paddar tar jag som nödlösning om hästen ej accepterar transportskydd eller om det inte finns några som passar.

Lindorna måste vara minimum 4 meter om det inte är en liten ponny. Bästa paddarna är Equiline men finns många billiga kopior som är okej, tex Jacson.
Varför måste lindorna vara 4 meter?
 
Jag har gått från att använda transportskydd, via lindor, till att numera bara ha boots + ev. benskydd på skodd häst. Upplever att i stort sett alla hästar jag kört åker bättre ju mindre "täckta" deras ben är. Dessutom mindre risk att boots och ev. benskydd halkar av, glider ner, sitter för hårt eller för löst, blir för varmt o.s.v.

Men för att även svara på din fråga. NÄR jag lindade, för flera år sedan, använde jag 3,5 meter långa lindor till min c-ponny. Vanliga paddar. Lindade som vanligt bara, och så boots på.
 
Annars blir de för korta med så tjocka paddar! Och ska man linda för transport måste det vara stadigt och perfekt, funkar inte att ha lindor där man knappt täcker skarvarna för att räcka runt.

En liten ponny klarar sig med 3 meter men då kan du inte heller ha mega paddar, blir alltför klumpigt.
 
Lindor innebär stor skaderisk. Jag har boots runt om. Tjocka benskydd är klumpigt för hästen och kan bli för varma. Men man får utgå från hästen och använda det som verkar bäst.
 
Det är egentligen transportskydd som är mindre säkra eftersom det är större chans att de halkar snett och hästen trampar av sig dem.

Det beror väl helt på hur bra skydd man har... Jag har aldrig upplevt att de flyttat på sig öht.

Har ibland lindor under skydden. Fleece och vanlig eskadron pad. Och alltid boots om hästen är skodd.
 
Det beror väl helt på hur bra skydd man har... Jag har aldrig upplevt att de flyttat på sig öht.

Har ibland lindor under skydden. Fleece och vanlig eskadron pad. Och alltid boots om hästen är skodd.

Är du inte rädd att det blir för varmt? Med både lindor och höga (?) transportskydd alltså.
Funderat på det ibland när jag sett folk som har så, men har aldrig kommit mig för att fråga.
 
Jag kör med terrängskydd och boots :D

Terrängskydden skyddar ju bra runt om och blir inte varma som vanliga benskydd (tycker jag).
Funkar fint fint :cool:
 
Jag har slutat använda transportskydd och lindor vill jag inte ha när jag inte har full uppsikt så det har aldrig varit aktuellt alls. Jag använder neoprenbenskydd som även täcker kotan och neoprenboots till.
 
Lindar med mias paddar eller paddar från GeKå:s, fleecelindor och boots runt om till träning. Bara att ta av bootsen och rida på!
 
Lindar med fleeclinda och padd, som jag gör inför träning. Boots vid brodd.
Annars föredrar jag senskydd/damasker.
 
Det är egentligen transportskydd som är mindre säkra eftersom det är större chans att de halkar snett och hästen trampar av sig dem.

Då måste det vara dåliga transportskydd.

För 15-20 år den håller jag med om att det var så. Då lindade jag eller hade skydd + boots.

Men idag? Det är inte minska risk vettiga transportskydd kasar eller snurrar. Hästarna kan hoppa runt, sparka och dansa utan att de rör sig. Faktum är att det går bra trampa sönder hela nederdelen av ett skydd med brodden utan att skyddet snurrar eller kasar.

Så enda anledningen till att jag skulle ha annat än transportskydd idag är att hästen vägrar acceptera höga, styva transportskydd. Än har jag inte mött den hästen, inte ens åringen sa något mer än körde funny walk. Antagligen just för att skydden sitter stilla.

När jag lindade så tjock pad, fleece och så lindade jag som ett stallbandage och så boots runt om.
 
Jag brukar linda i transporten inför tävling eller om vi ska åka längre än 1 h. Annars kör jag med transportskydd. Jag brukar ha antingen BoT-paddar eller ett par "vanlig" stallpaddar, inte allt för tjocka. Lindor har jag antingen fleece eller akryl. 3 m, annars tycker jag det blir för tjockt och klumpigt. Har aldrig varit med om olycka med skydd i transporten, varken med lindor eller transportskydd. Viktigt att man sätter de rätt så de inte glider.

Såhär kan det ser ut när jag linda för transportresan :)
img_4768_571e54bee087c354f869a409.jpg


12143125_10153402031168423_5270632444548762741_n_571e559f88e59d5909a49bc5.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
314
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
603
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 604
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
546
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023
  • Återkommande uvi

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp