Bukefalos 28 år!

Lindor vid ridning. vilken sort använder ni?

L

LAPTOP

Jag måste bara kolla med er andra här, vid ridning använder ni vanliga elastiska lindor eller använder ni kombinerade stall/ ridbandage?
Har alltid använt vanliga elastiska men har sett runtomkring på många träningar att allt fler använder den andra modellen. Vad anser ni är bäst, för- o nackdelar med respektive.
:banana:
 
Använder mest fleece, det är lätt och man slipper paddarna rider jag ute på hårt underlag eller hoppar använder jag elastiska för att dom ger ett bättre stöd för senan.
 
Inga lindor alls. Jag använder senskydd när det behövs.


Du vet väl att om du stöttar upp och stöttar upp med lindor, stöd och annat prazzel så utvecklar inte kroppen muskler när den inte behöver. Det är att göra hästen en björntjänst.
Det är inget jag hittar på utan uttalandet kommer från en veterinär som jag hört på en föreläsning.

Den som t.ex. går med stödkorsett i hela sitt liv kommer inte att ha muskler för att kunna hålla upp ryggen på egen hand efter en tid och titta på ett ben som varit gipsat i ett par veckor......

Frid Kokopelli Mana
 
Jag rider med fleece lindor och paddar under vid hårdare träning tex. dressyr, kondition m.m. Tycker det funkar bra!
Tycker det känns lite osäkert med elastiska lindor, det är svårt att få exakt samma "tryck" (eller vad man nu ska skriva) överallt. Fleecelindorna är ju inte elastiska så där får man inte det problemet. Men det är nog olika vad man tycker och varför man lindar hästen osv.. Allt är ju individuellt!
 
Jag har just nu ett par vita fleece/strech lindor som jag använder till dressyr.
Rider dock på ridskola så det blir när det är träningstillfällen.
 
Ska vi bara vara snygga, vilket blir sällan, använder jag fleece m tunna paddar under.

Annars, om jag använder lindor, är det elastiska m paddar som gäller.

//Alice
 
Jag rider med lindor när vi ska vara snygga, typ när jag rider lektion. Då har jag elastiska lindor med antingen kardborre eller knytband.

Annars har jag senskydd, i en av de senaste ridsport stod det ju någonting om att senslydd också ger stöd? Var det någon som läste det?
 
Jag använder både elastiska och flecce, det beror lite på vad ja ska göra.................
 
Jag lindar sällan.. Då det stjälper mer än det hjälper!
Har det vid vissa tillfällen då man ska vara fin!
Brukar ha vanliga skydd om det är något annars.. Brukar mest vara utan speciellt nu när broddarna är borta!
Men när jag väl lindar så har jag fleece och ibland padd under!
 
Vi har elastiska ackrylindor utan paddar till stora pållen vid ridning och till den lilla har jag tunna elastiska bomull eller fleecelindor utan paddar.
 
Elastiska lindor med padd :)
Ska köpa Sandowlindor, bara för att testa och se hur dom är. :)
 
Just nu sandow (med eller utan padd) eller fleece.
Ska införskaffa helelastiska snart.
Har mest lindor på träningar, då man ska se lite fin ut. ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: Castellini
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 184
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 110
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp