Bukefalos 28 år!

Linus Andler

Status
Stängd för vidare inlägg.

SaraD

Trådstartare
I natt kan vi läsa på tidningen Ridsports hemsida att Linus Andler har avlidit efter en lång tids sjukdom. Våra tankar går till hans familj och vänner.
Han var en stor inspirationskälla, och alla som har varit på hans kurser i miljöträning vet, att han var en man som kunde ingjuta ett självförtroende hos ryttaren som visade hästen att man var en ledare att lita på.

För några veckor sedan orkade han, trots sin svåra sjukdom, komma till mig och min son och hjälpa oss med våra svåra lastningsproblem. Och för detta är jag honom evigt tacksam då vi annars lämnat tillbaka ponnyn. Och han fick min son att växa flera decimeter när han insåg att han hade den mentala styrkan att kontrollera en situation som förut varit enormt skrämmande. Han blev en idol och en förebild.

Det är med stor sorg jag läser att han har lämnat oss och att han inte längre kommer att finnas där som en livboj när vi hamnar i situationer vi har svårt att bemästra själva.
 
Sv: Linus Andler

Jag håller med!

Jag har svårt att förstå att han är borta, han har liksom alltid funnits där!

Har många roliga minnen med honom.

Just nu känns det bara konstigt och uppgivet!

En person jag kommer att sakna stort :(
 
Sv: Linus Andler

Ja, han var en person som även om man bara träffat honom en handfull gånger ger en känsla av personlig förlust.
 
Sv: Linus Andler

Det är väldigt tråkigt att han gått bort, han var otroligt duktig med både hästar och ryttare.

Han hjälpte mig med min svårlastade häst och samma dag körde vi en runda med hästen i släpet och han gav mig alla tips som jag skulle tänka på när man kör släp med häst i. Efter det fick han en rejäl kram av mig :).

Att se honom på miljöträningarna var häftigt också. Hann tyvärr aldrig själv vara med.

Jag kommer också sakna honom stort
 
Sv: Linus Andler

Linus fattas oss!

Han var en stor man som ökade upp både mitt och hästens självförtroende enormt. Första gången vi träffade Linus var hösten 2004. Jag var mycket nervös och min 2 1/2 åriga endast tömkörda kille platsade inte alls i gruppen. Men Linus fick honom att älska stora bubbliga presseningar, flaggor, rök, jättebollar och höga ljud. Han promenerar idag förbi läskiga bondgårdar med matte på ryggen utan problem. Om nu matte känner oro så tänker jag på Linus ord att "Kom ihåg att hästen måste lita på dig och sen följer han dig överallt, hela tiden, i alla lägen oavsett yttre omtändigheter och gör det nu inte mer komplicerat än vad det låter :) "

Linus var en man med glimten i ögat och massor med smaskig havre i fickan. Han saknas av många. Mina tankar går till familjen som han alltid talade så gott om. Tänder ett ljus för Linus och för er alla...

Caisa och Tobermorey
 
Sv: Linus Andler

har suttit här här hela helgen och varit ledsen.
linus var en stor människa och har alltid varit där när man behövde han.
har spenderat en stor del av mitt liv på hans gård då jag varit mycket bra vän med familjen.
så det kommer vara en stor saknad i mitt liv som aldrig kommer kunna fyllas. linus var som en extra pappa till mig i min ungdom och fanns alltid tillhand.

"du kommer alltid finnas i mina tankar linus "

kiffe
 
Sv: Linus Andler

Åh nej :(

Jag har läst så mycket, och pratat med så många människor om honom. Han verkade vara hur underbar som helst :love: :bow:

Jag som hade planerat att tillsammans med min kompis, att ta våra hästar och åka söderut för att få chans att vara med på en av hans miljöträningskurser. :(

Skänker en tanke till hans anhöriga och nära vänner
 
Sv: Linus Andler

Sara D skriver att Linus var en person som "även om man bara träffat honom ett handfull gånger ger en känsla av personlig förlust".

Instämmer till fullo! Jag hade förmånen att träffa och träna för Linus ett tiotalgånger. Linus besatt en unik förmåga att få människor att växa och utvecklas som ryttare och hästmänniskor. Linus stod dessutom alltid på hästens sida - ingen häst var omöjlig - det gällde bara att lära sig att "tänka som en häst" och att lära sig hantera och rida den rätt! Ett av de roligaste minnena från en av lektionerna var när två hästar inte vill gå bredvid varandra utan att sura. Linus ställde dem då mule mot mule och lät mularna nudda varandra samtidigt som han studsade till och gav upp det "skrik" som ston brukar göra gör när de nosar på andra hästar. Han gjorde detta två-tre gånger till ( stor munterhet utbröt! ) och sedan var problemet löst och hästarna gick bredvid varandra utan sura miner!
 
Sv: Linus Andler

Åh det är så hemskt :cry: Jag har fortfarande inte kunnat ta in det... Linus var verkligen en sådan hästmänniska som man önskar att fler var. Vila i frid :cry:
 
Sv: Linus Andler

Även jag har några minnen med Linus..

Det första jag har är när vi var på privat lastträning för honom, vi skulle lastträna mi systers häst. Då min syster inte kunde vara med fick jag hoppa in istället. Från att totalvägra att gå in om man inte hade dubbla linor till att gå in helt självmant, och min respekt för honom var enorm.

Andra minnet är när jag var med på en miljöträning för honom, och man kände verkligen att han var engagerad i alla som var med i gruppen.

Sista gången jag såg honom var på hans dotter Sofias gård, när jag tränade för henne. Han kom fram till min pappa och pratade och skrattade.

Jag skulle tränat för hans dotter Sofia i fredags, men lektionen ställdes in, för att hon var tvungen att åka akut till Skåne, jag kände det på mig att det var något fel med Linus..

Jag sänder en tanke till hans anhöriga, och vila i frid Linus, du är saknad av många!
 
Sv: Linus Andler

Jag kan inte fatta det...

En varm tanke skänker jag till hans familj och anhöriga.

Linus var verkligen en fantastisk hästmänniska, jag önskar att fler hade hans sinnelag när det gäller djur.

Jag är så glad att ha fått äran att ta emot hans hjälp med mitt sto och våra lastningsproblem. Att han, trots sin svåra sjukdom, orkade ta sig ut till mig och min häst för en dryg månad sen känns verkligen stort. Tack Linus!

Vila i frid!
 
Sv: Linus Andler

Det är bara så himla tråkigt. Aldrig vill jeg uppleva en som honom. Så mycket han har lärt min dottar. Jag har ett fantastisk foto från hestens dag på Johanna museet 2006, vor han rider Ungarnsk post. Det må ha varit precis för han skadede sig på en häst där sparkede honom. Han kom till fälttävling kort tid efter trods att han fortfarande var inskriven på sjukhus. Men han skulle bara kolla en elev där var till tävlingen, typisk honom :rofl: Han hade jätte ont, men ditt skulle han. Hemma hos oss var han en en stor stjärna
 
Sv: Linus Andler

Linus har alltid funnits i mitt liv och har gett mig och min familj så mkt. Har många fina minnen tillsammans med honom. Han var en stor förlust men han lever kvar i våra hjärtan. Vila i frid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 497
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp