Litar ni på era hästar?

Rexero

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. I vilka situationer litar ni på era hästar? Men framförallt, i vilka situationer litar ni inte på de?

Jag har 2 hästar. Den ena är 99% trygg i det mesta, förutom att hoppa/gå över diken av någon anledning.
Min andra är opålitlig när det gäller det mesta. Blåst, höga ljud, nån som klampar på läktaren, en annan häst som brallar. Ja han har nära till flykt helt enkelt...

Ni?
 
Ja, som rubriken lyder. I vilka situationer litar ni på era hästar? Men framförallt, i vilka situationer litar ni inte på de?

Jag har 2 hästar. Den ena är 99% trygg i det mesta, förutom att hoppa/gå över diken av någon anledning.
Min andra är opålitlig när det gäller det mesta. Blåst, höga ljud, nån som klampar på läktaren, en annan häst som brallar. Ja han har nära till flykt helt enkelt...

Ni?
Jag litar till 100% på att mina hästar aldrig medvetet skulle skada mig och att de litar på mig och lyssnar även om de blir rädda. Sen är jag fullt medveten om att de är flyktdjur och att saker kan hända, men själva djuren litar jag fullt på.
 
Beror på hur du menar med "litar på". Nyaste ponnyn är jag alltid på min vakt på när vi rider ut eftersom hon är rätt oberäknelig. Den jag haft längst litar jag på nästan för mycket, vi känner varandra utan och innan så jag vet så gott som alltid vad som kommer hända innan det händer (förutom om någon tredje part gör något helt oförutsett) och de andra är någonstans mittimellan.

Men jag litar även på dem allihop på så vis att de aldrig skulle göra något för att medvetet skada mig eller någon annan. Det är snälla och välartade ponnyer jag har :up:
 
Jag litar på honom till 99%. Han kan, när han är uppstressad, slita sig när man leder honom till stallet. Det gäller att vara uppmärksam. Han vänder sig helt enkelt bort från människan och springer ner mot hagen. Ingen katastrof och det händer inte ofta.

I övrigt litar jag på honom. Han är en skvättig häst som skuttar hit och dit, stannar och kollar på saker. Men jag litar på att han aldrig drar och att vi kommer framåt när han tittat klart. Han gör aldrig något otäckt som att bocka, stegra, backa ner i diken och sånt.
 
Mitt förra halvblod litade jag till 99 procent på. Han var klockren med allt förutom busiga kalvar och vildsvin.
Min nuvarande dam är inte van vid att ridas ut och har ett sjujävla humör till och från, henne skulle jag säga att jag litar till 50 procent på. Hon bryr sig inte om andra djur, cyklar, människor eller trafik. Däremot slår humöret till ibland och då får jag hålla i mig och jobba. Fråga igen om ett par år så lär vi ha närmat oss övre delen av skalan ;)
 
Ja, som rubriken lyder. I vilka situationer litar ni på era hästar? Men framförallt, i vilka situationer litar ni inte på de?

Jag har 2 hästar. Den ena är 99% trygg i det mesta, förutom att hoppa/gå över diken av någon anledning.
Min andra är opålitlig när det gäller det mesta. Blåst, höga ljud, nån som klampar på läktaren, en annan häst som brallar. Ja han har nära till flykt helt enkelt...

Ni?
jag rider en fjording och henne litar ja 100 % på. hon är het men jag rejsar över ängar med henne helt lös, så jag har inget att stanna eller styra med. när hon sticker med mig så känner jag mig 100 trygg och glad. hon är också nöjd och när hon stannat så lyssnar hon på mina tankar och gör efter dem det jag vill att hon ska göra. magisk känsla!
 
Jag litar på min häst till 100%. Hon skulle aldrig skada mig medvetet eller på annat sätt vara dum. Däremot är hon lite harig av sig så det kan hända en olycka om jag inte är uppmärksam på hur hon känner sig. Framförallt vid uteritt.
 
Nu har min kuse nått den aktningsvärda av 19 år och honom känner jag utan och innan och litar på i alla lägen utom i hoppningen.
Eftersom han var en liten :devil: när han var yngre så sitter det kvar till viss del. Han studsade iväg och bockade och kunde göra riktigt fula stopp och vara allmänt besvärlig.
Men kommer det en stor skramlande traktor eller en lastbil så är han stensäker.
Likaså kan barnen springa runt benen på honom och hunden "jagar" i paddocken utan bekymmer.
 
Litar inte på honom till 100% i någon situation. Oftast är han enkel och okomplicerad, men känslig och reagerar före han tänker när han blir skrämd. Men han brukar i alla fall ha hyfsad koll på var han har mig och undviker att försöka fly genom mig ;)
 
Har alltid litat till 100% på de hästar jag rider.
Oftast är ända anledningen till att en häst sticker eller brallar att ryttaren visar nervösitet i given situation, vilket gör att hästen blir nervös.
Säker och lugn ryttare som alltid reagerar likartad i varje given situation, inte kortar tyglar i onödan vid möten med bilar eller blåst i skogen "bara för att hästen kanske sticker", är oftast receptet för att hästen skal lita på dig och vara lugn i de flesta situationer.
 
Min häst är nästan alltid shysst, stabil och trygg att sitta på. Men ibland får hon för sig att dra en bockserie, och då är det enorma bocksprång där hon skjuter rygg så man slungas som ur en katapult. Ett par gånger har jag åkt av henne på det sättet och skadat mig, och visst har det skadat tilliten lite eftersom jag har svårt att förutse när en sån där rodeoexplosion ska komma, och därför rider försiktigare än innan dessa olyckor samt har blivit lite rädd för att hoppa.
 
Ja, som rubriken lyder. I vilka situationer litar ni på era hästar? Men framförallt, i vilka situationer litar ni inte på de?

Jag har 2 hästar. Den ena är 99% trygg i det mesta, förutom att hoppa/gå över diken av någon anledning.
Min andra är opålitlig när det gäller det mesta. Blåst, höga ljud, nån som klampar på läktaren, en annan häst som brallar. Ja han har nära till flykt helt enkelt...

Ni?


"Lita på" blir lite fel om du pratar om ett djur tycker jag. Jag litar inte på en häst på samma sätt som jag litar på en människa. En häst resonerar inte på samma sätt, även om den kan vara klok.

Jag vet att min häst vanligen är lydig, att han i normalfallet inte sticker eller flippar loss, men det är ju mer för att han är trygg med mig. Jag litar inte på honom så att jag skulle släppa ut ett barn ensam på hans rygg exempelvis.

Du måste ju ha säkerhetstänket i bakhuvudet, även med gamla kloka hästar. Jag kan ju också ha en häst som är väldigt juste och förlåtande - men lättskrämd. Då är det ju mer en träningssak för oss som ekipage, än att hästen är opålitlig.
 
litar på att min häst beter sig som hon brukar :p, när hon inte gör det då är det chockerande ;), dvs om hon flyger i luften av en bil som passerar långsamt, eller om hon skrittar lugnt förbi en ko flock istället för att bli stel av skräck/ fly åt andra hållet.

lita på henne som att vara så dum att tro att hon är 100% säker på allt och aldrig skulle få för sig att skada mig eller bli rädd så att jag hamnar i kläm, det är jag inte. det är jag med ingen häst, hästar är hästar och jag har varken som krav eller ideal att de ska vara ngt att lita på till ens 90%.

hästen ska dock kunna lita på att ryttaren tar hand om den och inte utsätter den för ngt dumt.
 
Nej, och till viss del är det ju mitt eget fel. Han är väldigt mån om livet, flyr direkt och några hundra meter senare börjar han fundera på om det egentligen var så farligt att möta hagkompisen i skogen. Jag är också mån om livet vilket gör att jag bara rider ut med bombsäkert sällskap och det går inte att få till så ofta = vi hamnar mycket på ridbana och i ridhus och därifrån vänjer man sig ju inte alls vid nya miljöer.

Hade jag varit lite mer övertygad om att jag kommer sitta kvar och att han inte kommer gå omkull hade jag nog varit lugnare själv, utsatt oss för situationerna och därmed normaliserat "faror". Jag hade en "säker" skogsdunge i förra stallet som jag i alla fall skrittade runt i några dagar i veckan för att träna på att vara själv, och därifrån utöka "säkra" området lite till. Hoppas på att hitta något liknande i nya stallet så vi slipper vara så himla beroende av sällskap för att komma utanför ridhusväggarna.
 
Åh den här tråden får mig att sakna min gamla medryttarhäst. Hyss kunde han ha för sig trava rakt fram på grusväg så kunde man helt plötsligt befinna sig 90-100 grader till vänster i skogen om man inte var uppmärksam. Men han lyssnade till 100% om något hände och han försökte fly. Man bara kortade upp tyglarna och på så viss sa åt honom att stanna kvar och han löd, kom aldrig ens en halvmeter från stället något hände på.
 
Jag vet inte hur mycket jag egentligen litar på hästarna men jag litar på min egen förmåga att kunna rida ut de flesta stormar både bokstavligt och bildligt talat. Brukar inte göra mer än jag klarar av och vet hur jag har tränat hästarna och mina egna reflexer.
 
"Lita på" blir lite fel om du pratar om ett djur tycker jag. Jag litar inte på en häst på samma sätt som jag litar på en människa. En häst resonerar inte på samma sätt, även om den kan vara klok.

Jag vet att min häst vanligen är lydig, att han i normalfallet inte sticker eller flippar loss, men det är ju mer för att han är trygg med mig. Jag litar inte på honom så att jag skulle släppa ut ett barn ensam på hans rygg exempelvis.

Du måste ju ha säkerhetstänket i bakhuvudet, även med gamla kloka hästar. Jag kan ju också ha en häst som är väldigt juste och förlåtande - men lättskrämd. Då är det ju mer en träningssak för oss som ekipage, än att hästen är opålitlig.


Jag förstår hur du menar! Kanske var det fel uttryckt. Men oavsett är det ju många här som skriver att de litar 100% på att deras hästar aldrig skulle skada de eller utsätta för fara med flit. Men det tror jag helt enkelt inte många hästar skulle göra heller, och skulle man ha en sådan häst skulle man nog "göra sig av" med den ganska snabbt. Jag tror inte heller att mina hästar har för uppsåt att skada mig, men olyckor händer ju onekligen och jag som har två hästar ser verkligen en skillnad på i vilka situationer de är pålitliga och inte. Den ena, nästan alltid. Den andra, inte alls lika ofta. :)
 
Jag förstår hur du menar! Kanske var det fel uttryckt. Men oavsett är det ju många här som skriver att de litar 100% på att deras hästar aldrig skulle skada de eller utsätta för fara med flit. Men det tror jag helt enkelt inte många hästar skulle göra heller, och skulle man ha en sådan häst skulle man nog "göra sig av" med den ganska snabbt. Jag tror inte heller att mina hästar har för uppsåt att skada mig, men olyckor händer ju onekligen och jag som har två hästar ser verkligen en skillnad på i vilka situationer de är pålitliga och inte. Den ena, nästan alltid. Den andra, inte alls lika ofta. :)
Nja, tycker ofta man ser trådar där folk har problem med hästar som sparkar mot dem och/eller bits och själv har jag blivit både biten och sparkad av hästar som haft den avsikten. Jag är som jag skrev i mitt tidigare inlägg fullt medveten om att hästar är flyktdjur och att saker kan hända, men jag ser en himmelsvid skillnad på en häst som blir skrämd och springer runt den som leder och de som springer över.
 
Litar däremot fullt på att han aldrig skulle göra något mot mig medvetet. Fantastiskt snäll ponny :heart
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 909
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 955
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 862
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp