Bukefalos 28 år!

Lite bett-tips tack

Evergreen

Trådstartare
:)

Just nu går min pålla på ett tredelat med platt mittenplatta, det funkar sådär, men är lite stort, och jag vill testa något nytt.

Red henne på ett rakt bett för ett litet tag sen, det går hon kanonbra på, men hon tycker av någon anledning att det är lite obehagligt ibland, antagligen för att det trycker på tungan (tänderna är kollade) därför kan jag inte ha det längre.

Har lite funderingar på ett tredelat med fasta ringar, men det finns ju massor av bett!
Vill gärna höra om era positiva erfarenheter!
Hon är framåt att rida, kan bli lite pigg ibland, men det är aldrig några problem att få stopp på henne, så jag vill helst inte ha ett alltför skarpt bett (även om det är handen som avgör det ;) men ni fattar hur jag menar.)
 
Jag har ett tredelat bett med parerstänger från Globus, passar min häst fint.
 
ett tredelat bett med platta i mitten är inte spec. bra. plattan ställer sig på högkant och trycker i gommen.
tredelat med fast ringar, eller ett vanligt tredelat.
De erfarenheter jag har av fasta ringar vs. lösa ringar är att dom fasta ringarna följer med in i munnen när man tar ex. ledande. Vissta man kan säga att det sitter i handen på mej, men varför blir det inte den effekten när jag rider på rakt bett med lösa ringa?
 
Prova med ett tredelat med rundad mittdel, och även i rätt storlek. Det kan göra stor skillnad.

Det är även bra att variera mellan ett par olika bett, så skrota inte det raka helt utan använd det ibland.

Annars får du prova vidare med andra varianter. Tvådelade, fasta ringar osv.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 246
Senast: Bri
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
912
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 179
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 069
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp