Bukefalos 28 år!

Lite dressyrsadel hjälp

rubytoo

Trådstartare
Går bet :banghead:

Har en superfin Prestige Doge optimax som legat super på alla typer av ryggar hos mig men nu går det inte alls.

Den glappar bak och hästen blir hispig av den, kan iof bero på att den aldrig haft dressyrsadel innan och har en aning sadeltvång så dressyrsadeln ligger ju och trycker precis där som det är så jobbigt tycker han.

Här kommer lite bilder, inte världens bästa men ett hum iaf.


När han kom


Med hoppsadel efter ett par veckor i sverige.



Han har inte den lättaste ryggen och är lite överbyggd men trots detta så glappar prestigen väldigt mycket när han jobbar. Så den är utesluten! Vad har ni för råd för sadel till honom?

https://www.youtube.com/watch?v=oLmpVuch5KU
 
Sv: Lite dressyrsadel hjälp

Hej! Det är ju alltid svårt att bedöma på bild men jag har haft en wellington greenline till häst m liknande rygg. Är mindre böjd än prestige men fortfarande lite svagt böjd. Hästen som haft den har hög manke o är överbyggd. För övrigt rätt rak i ryggen. Lycka till i sadeldjungeln!
 
Sv: Lite dressyrsadel hjälp

Är det Bates momentum? Lite förvånande att den ligger bra då den verkligen är spikrak, men passar den kan kanske en Bates Isabell werth kan ligga bra?
 
Sv: Lite dressyrsadel hjälp

Är det Bates momentum? Lite förvånande att den ligger bra då den verkligen är spikrak, men passar den kan kanske en Bates Isabell werth kan ligga bra?

Ja jag skall prova isabellen och jo jag är väldigt förvånad att momentum ligger på honom för han känns ju inte rak direkt
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 073
Senast: Aifos
·
Utrustning Nu ska jag inte ropa hej förrän jag är över bäcken (eller möjligen bäckenet i mitt fall ;P) men jag verkar ha hittat en dressyrsadel som...
Svar
3
· Visningar
659
Senast: Linda_A
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 020
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har ett halvblodssto som har ganska rak rygg (blir än mer rak i arbete) och rätt så hög manke. Hon är lite spolformad och...
Svar
7
· Visningar
4 011
Senast: Carraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp