Lite funderingar.....

R

rockbitz

Det är så att jag nyss köpt en shettis som ej har pass. Nu vill jag veta...Måste en shettis chippas för att man ska få skaffa pass???
ok det är inte så extra dyrt...men i mitt fall är han (shettisen) bara en kompis till min hingst.
Läste ju om dom två shettisarna som blev stulna, dom var ju chippad båda två. och fortfarande försvunna vad jag kan förstå. (kommer inte ihåg vart dom var ifrån)

Hur mycket kostar passet? Han har stam och papper på det.
och id vet jag att jag måste göra iaf.

Sen undrar jag hur det kommer sig att han är så stor. 112cm och renrasig shettis. Nån mer med bjässe till shettis?
e:Pascal
u: Bianca


Kram /Sara
 
Sv: Lite funderingar.....

Eftersom han är en bra bit över 107 cm, vilket är maxmåttet för renrasig shetland, så undrar jag var han är reggad någonstans? Vad har föräldrarna för RS-nummer?
 
Sv: Lite funderingar.....

Din shettis ska chippas och "kontur-ritas" ( minns inte namnet på det) vilket samma person utför, åtminstone gjorde min id-kontrollant det. Däremot slipper du som har papper ta hem vet. för att skaffa höjd och åldersintyg. Vad allt kostade minns jag inte, det var för länge sedan jag gick igenom det med mina små.

Det låter lite trist när du säger att din shettis "bara" är kompis till din hingst. Visst har han lite eget värde också? ;)
 
Sv: Lite funderingar.....

Till Buschiq

Klart han har han att eget värde.........men...jag menade då om jag ska vara tydlig, att han ej ska ut och tävla bara små gå hemma med syrran och kanske min son om han blir intresserad.
 
Sv: Lite funderingar.....

Till Gisburne.
Han är reggad i sveriges shetlandssällskap. står att han ej är stamboks och utställnings berättigad. Detta är gjort 96 och han är född 92 så han borde ju varit över måttet redan då tycker jag.på hans pappa står det e:Pascal ej. kval. inget rs nr på nån förutom Pascals pappa som heter Dolk RS 143 och dom flesta i tredje led har RS nr. ingen på mormor sidan.

kram
 
Sv: Lite funderingar.....

Eftersom han inte har godkänd stam i tre led ska han ha pass i ASRP och inte i SSS. Kolla på deras hemsida där finns det bra info om vad du behöver för att fixa hans pass.
 
Sv: Lite funderingar.....

Det är väl inget krav på chippning av shettisar? Bara om de ska tävlas väl? Har iofs chippat min men ändå.
 
Sv: Lite funderingar.....

ok. asrp alltså. bra tack...ska kolla upp det.

kram
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 475
Senast: Nixehen
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 960
Senast: dobbis
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 387
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Det här med klädsel
  • Psykisk (o)hälsa

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp