Bukefalos 28 år!

Lite hjälp? Hovböld och galen häst!

F

Frejja

Hej ,
Vet inte riktigt hur jag ska börja förklara mitt problem , men men ska försöka. Jag har ett åtta årigt sto hemma med humör. Hon bockar,kickar,sparkar,stegrar,slänger och sticker , slängde av en tjej i stallet så hjälmen gick sönder :crazy:..
Det är inte alls när man kräver som hon börjar, utan på en gång så fort man sätter sig upp.
Sadeln är kollad, passar bra.
Gjorde nyss en laser behandling och omskoning , visade sig att hon hade påbörjan till hovböld i vf .
Kan det göra att hon håller på?
Har haft henne i snart ett år, och det är klart att hon kan testa mig nu, men hon gjorde likadant när man gick ut och gick.

Nu går jag ut och går, går mycket bättre efter behandling ska göra en ny behandling om 4 dagar, får se om det är bättre.

Har bästemt mig för att sälja henne, när vi fått henne frisk och ridit till henne. Är kanske lite oerfaren för henne just nu, men om det var så att felet var att hon vela visa att hon hade ont, så kanske hon blir sitt gammla vanliga Jag igen, vilket är en toppen häst som verkligen vill!!

Kan hovbölden ha en orsak till att hon håller på ? eftersom hon nu efter behandling, är mycket snällare? (dock ej uppsutten än)

tack på förhand! // Freija.
 
Sv: Lite hjälp? Hovböld och galen häst!

klart det kan vara en orsak... fast min gubbe blev snarare snällare när han hade hovböld... fast då red jag honom ju inte, och jag fick inte peta på hans fötter..
 
Sv: Lite hjälp? Hovböld och galen häst!

tyvärr tror inte jag att det berodde på hovbölden. "påbörjan"?
hade hästen börjat halta? puls?

antagligen kände hon inte ens av den då.

jag är likadan, har en likadan häst och man försöker hela tiden gripa efter strån som inte finns.
 
Sv: Lite hjälp? Hovböld och galen häst!

ja , det var så dom sa att hon hade en påbörjan till böld. Och att hon var felskodd och darför extra öm. Hon är mycket snällare nu efter behandling. Hon hade också ont i bakknäna och lite i bogen.
 
Sv: Lite hjälp? Hovböld och galen häst!

Jag kan gott tänka mig att det är problemet. Du får väl vänta ut henne tills hon blir frisk och prova igen. Om hon fortsätter att bete sig dumt då har du inget annat val än att sälja om du känner att du inte klarar av henne.
 
Sv: Lite hjälp? Hovböld och galen häst!

Inte kan ni väl rida en häst som har börjat få hovböld?:confused:
Vid hovböld haltar hästen i trav, hoven är lite varm och puls känns vid kotan. Kolla detta! Hovböld gör ont för hästen. Be någon hästvan person vid ditt stall att titta när du springer med hästen för hand så kan denna se om din häst är halt eller inte.

För övrigt verkar hästen ha överskottsenergi eller är allmänt ouppfostrad. Men jag såg att foderstaten kanske inte är den bästa för att få en lugn häst. 6 kg hö av sämre kvalitet är för lite till en d-ponny. VÅr c-ponny får 8 kg hö per dag och hon är jättesmal på det. Bor runt Gävle precis som du så hökvaliten är nog densamma. Börja ge henne 10 kg hö per dag och ta bort allt kraftfoder så blir hon ev. lugnare i temperamentet. Om hästen inte har hovböld och går att rida, rid varje dag och dressyr minst 3 ggr i veckan. Sätt inte upp dom som inte klarar av hästen för då kan det bli en ovana för hästen att försöka få av ryttaren.

Men om inte det här hjälper så skulle jag kolla upp hästen med veterinär, helst på klinik där man kan röntga och se om hon ev. har spatt, kissing spines (ryggproblem) eller annat. Böjprov högt och lågt är obligatoriskt.
 
Sv: Lite hjälp? Hovböld och galen häst!

Inte kan ni väl rida en häst som har börjat få hovböld?:confused:
Vid hovböld haltar hästen i trav, hoven är lite varm och puls känns vid kotan. Kolla detta! Hovböld gör ont för hästen. Be någon hästvan person vid ditt stall att titta när du springer med hästen för hand så kan denna se om din häst är halt eller inte.

För övrigt verkar hästen ha överskottsenergi eller är allmänt ouppfostrad. Men jag såg att foderstaten kanske inte är den bästa för att få en lugn häst. 6 kg hö av sämre kvalitet är för lite till en d-ponny. VÅr c-ponny får 8 kg hö per dag och hon är jättesmal på det. Bor runt Gävle precis som du så hökvaliten är nog densamma. Börja ge henne 10 kg hö per dag och ta bort allt kraftfoder så blir hon ev. lugnare i temperamentet. Om hästen inte har hovböld och går att rida, rid varje dag och dressyr minst 3 ggr i veckan. Sätt inte upp dom som inte klarar av hästen för då kan det bli en ovana för hästen att försöka få av ryttaren.

Men om inte det här hjälper så skulle jag kolla upp hästen med veterinär, helst på klinik där man kan röntga och se om hon ev. har spatt, kissing spines (ryggproblem) eller annat. Böjprov högt och lågt är obligatoriskt.

Foderstaten är från i sommras, och då gick hon på bete och tränades normalt. Nu får hon 9 kg hö om dagen. Hon haltar inte, men är varm i hoven. Vi red inte när vi visste det där om hovbölden, det har jag inte sagt. Vi sluta direkt och jag går ut och går med henne 45-60 min/dag. Enligt hovslagare och andra så har hon början, dvs hon kommer när som helst få en hovböld, hon har inte fått det än. Den som suttit upp har vart mycket duktig och stor hästvana. Vi ska kolla upp henne med allt, böjprov,laser,rönka och sånna saker. Vi kan inte sitta upp och rida dressyr minst tre gånger i veckan efter att vi fått veta om att en hovböld är på väg, varför skulle man det ?
 
Sv: Lite hjälp? Hovböld och galen häst!

Jag skrev att dressyr 3 ggr i veckan gäller f o m att hästen är symptomfri, alltså inte har känning av någon hovböld eller annat. Varför man ska rida dressyr? Ja för att få hästen lydig o uppmärksam på ryttarens hjälper. Få hästen att hela tiden lyssna på ryttaren. När det funkar bra på ridbana är det större chans att det går bra även när man rider ut.
 
Sv: Lite hjälp? Hovböld och galen häst!

Jag vet mycket väl varför man ska rida dressyr. Det fråga jag inte heller. Hon är nu halt i hb men lasern kommer imorgon (måndag).
 
Sv: Lite hjälp? Hovböld och galen häst!

Jag skrev från början att ni kan väl inte rida en häst som har/början till hovböld så då trodde jag du fatta att dressyrridningen gäller när hästen är frisk. Då trodde jag du mena att du inte förstod varför man skulle sitta upp och rida dressyr 3 ggr i veckan.

Om din häst är halt på HB så kan den nog inte botas med laser utan anlita en veterinär snarast. Det verkar ju på hästen som att den har ont någonstans och därför inte vill bli riden.
 
Sv: Lite hjälp? Hovböld och galen häst!

Idag kom lasern och visade vart det var någon stans hon har ont, hon har streckt sig och hela muskeln och senan är skadad. Troligen borta med liniment och masage på 2 veckor trodde han.
 
Sv: Lite hjälp? Hovböld och galen häst!

Är hela muskeln och hela senan skadad? Det känns inte som att det hjälper med massage och lite liniment då..:crazy: jag tycker du ska åka till klinik och få hästen ordentligt behandlad
 
Sv: Lite hjälp? Hovböld och galen häst!

Du måste åka till kliniken och kolla hästen!:devil:
 
Sv: Lite hjälp? Hovböld och galen häst!

Hon var inte skadad så, utan muskeln hade sträckt sig och darför var senan lite sträckt, får se hur det blir.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 896
Senast: SkorpSmulan
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 300
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp