Lite råd angående amning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
V

vendelay

Har haft jätteonda bröst, vilket gjort att jag pumpat ur och gett i flaska. Nu när jag inte har ont längre och vill att hon ska ta bröstet istället går det inte :( Hon skriker och skriker för att det inte går fort nog, slår på brösten, suger tag och släpper igen. Till slut är det rena hysterin så då har jag gett upp och gett flaskan istället. Igår tog hon bröstet och jag tänkte att "äntligen", men tji fick jag. Nästa mat-tillfälle totalvägrade hon igen.
Har lite blues just nu, känner mig som en värdelös mamma som inte ens kan amma sitt barn :( När hon blir hysterisk måste jag ge flaskan för att inte bli hysterika själv..
Pumpen fungerar bra, men jag vill ju så gärna slippa, den tar så mycket tid..

några råd/tips för en liten nybliven mamma?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lite råd angående amning?

Det kan bli så där när de har fått flaska, som sagt ringt till ammningshjälpen. Men mitt råd är att om du vill amma så kämpa på med att erbjuda bröstet, försök när är nästan sovande, tex om hon har sovit, ta upp henne innan hon vaknar ordentligt och lägg henne till bröstet, ofta går de lättare att "lura" när de är lite sovande... ;)
Sluta med flaskan och om du känner att du ändå vill ge henne mer än brösten så låt henne lapa eller sked mata.
Det finns även en mailinglista på Kanalen.org där man kan få mycket goda råd.
 
Sv: Lite råd angående amning?

Äntligen lyckades jag få henne att ta bröstet, det tog sin stund och provande av olika positioner, men liggande lyckades det. Hoppas verkligen det håller i sig, jag ska inte ge mig. Hon tog sitt favoritbröst nu, lättare med det, nästa gång ska jag försöka med det andra och se om det lyckas.
 
Sv: Lite råd angående amning?

Åha vad bra att det går bättre!
Håll ut bara, det tar faktiskt flera veckor innan allt rullar på av sig självt, det gäller att inte ge sig! Jag hejar på dig och bebben!
Ni kommer att ha igen det sedan när det blir sådär superlätt med matningen vart man än är, inget värmande eller diskande, bara att mata och mysa. Tveka inte att ringa ammningsjouren de är duktiga.
Ett tips kan vara att få fart på mjölken lite innan bebben hunnit bli arg för att det inte kommer snabbt nog, man ska liksom få igång cirkulationen på det bröst som bebben ska äta ur innan det hunnit bli kris. Kämpa på och ha det mysigt!

// M
(som tyckte att det var skit att amma de första tre månaderna med första barnet ;) men sen gick det bra!)
 
Sv: Lite råd angående amning?

Vad skönt att det börjar fungera! Ligg och amma under en period och befäst ammningen, sen kan du börja försöka sitta och amma oxå.
Ta det lugnt och koppla av så mycket du kan, disk och städning kan vänta!! Kör med karln, se till att dricka mycket vätska och glöm för all del inte bort att äta oxå!
 
Sv: Lite råd angående amning?

Tack för peppningen :bow: :bow:
Känns som jag tog ut misslyckandet i förhand, (fast det blir väl lätt så med alla hormoner i kroppen..) sen igår eftermiddag har hon bara ätit ifrån bröstet!! :D Ena bröstet är lite svårare för henne så jag provade amningsnapp där, och det gick superfint :)
 
Sv: Lite råd angående amning?

Vad skönt att det börjar kännas bra!
Jag vet hur det känns när man känner sig värdelös som mamma, dottern ammade och ammade jag utan att hon gick upp i vikt... Och pga stress från mig och att hon gick ner i blodsocker så hon orkade inte suga igång mjölkproduktionen... Men vilken skillnad det var när det vände efter att hon hade fått ersättning!
Med grabben nu var jag betydligt lugnare och mer säker på det jag höll på med så det har fungerat smärtfritt, ja förutom att det sprutade åt alla håll och kanter ibörjan och han satte i halsen stup i kvarten... ;)

Så lycka till och njut av din dotter!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 562
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 199
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 323
Senast: inverterad
·
Övr. Katt Det vill sig inte riktigt med att introducera katt nummer tre. Y är en 12-årig kastrerad hane. Levt med sällskap hela livet minus två...
Svar
15
· Visningar
1 783
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp