lite ringrostig

A

Alv

Skulle gärna vilja ha lite tips & råd här.. Jag är en nygammal ryttare kan man säga :) Red massor som barn (ej då på ridskola utan på våra hästar) Hade då ridit ca 6 år. Nu har jag börjat rida igen, på ridskola den här gången, jättekul =) Går i någon slags "mellangrupp". Jag tror jag gör något fel då jag ska tex högervolta. Är det då ytterskänkeln som ska vara igång då? Ska hälen vara fram eller bak? Och hur mycket ska man skänkla...? Fyy 17 vad ringrostig man är.. En annan fråga när jag ändå är igång.. Häromdagen så skulle vi först halta efter en kon sedan göra en "framdelsvändning" (tror det hette så) Hur gör man egentligen? Fick aldrig någon klarhet i detta.. Blev fel hur jag än gjorde.. Allt annat går superbra, det är bara detta jag har problem med. Jätteglad & tacksam för lite tips & råd!! Tack på förhand!!:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: lite ringrostig

Jag är jättedålig på att förklara, det finns förhoppningsvis någon annan som kan få ner det i ord lite bättre. Men jag tycker att du ska fråga din ridlärare, även om det känns pinsamt så är du ju där för att lära dig. Det brukar vara lite lättare för då kan de visa mer med kroppen och visa hur hästen ska gå. Du kan även tjuvtitta på någon annan och se hur hästen trampar och läraren kan säga till dig när det blir rätt så att du vet hur det ska kännas.
Men jag ska försöka hjälpa dig ändå.
När du voltar så ska du ha en grund för hästens böjning i inner skänkel. Den ska vara lätt böjd efter spåret "runt" din inner skänkel (vänster om du voltar till vänster). Och för att hästens bakdel inte ska ploppa ut måste du hålla kvar den på spåret med ytter, det är också ytter skänkel som aktiverar och driver framåt. På vissa hästar brukar jag få flytta ytter skänkel pyttelite bak, men jag vet inte om det är meningen? Så gör jag iaf. En bra grundregel är att man aldrig ska göra något med en sida utan att balansera upp med andra sidan.
En framdelsvändning är när hästen trampar runt sin framdel. Frambenen går runt på en liten "volt" och bakbenen trampar runt i en större volt. Först måste du he en ställning åt det hållet du ska vända för. Skänkelvikning för vänster skänkel = ställning åt vänster. Sen gör man halvhalt för att fånga upp hästen och sen för du hästen åt sidan med vänster skänkel och balanserar upp med höger. (Om du ska göra skänkelvikning för höger skänkel blir det tvärsom)
Glöm inte yttertygeln!!! Det glömmer man ofta i början och då är det lätt att det överböjer sig och släpar baken efter. Den ska trampa runt framdelen, inte gå runt med frambenen och dra baken efter.
Gör några steg i början. Konstentrera dig på ett steg i taget så den inte faller iväg. Försök inte göra ett helt varv. Det är bättre att lyckas med ett steg eller två, än att få ett halvdant varv.
Lycka till och glöm inte fråga din ridlärare!!!;)
 
Sv: lite ringrostig

Tack, förstod det mesta iaf :) Det är svårt att förstå hur ridläraren menar, det kanske är svårt att förklara hur man gör... Jag tror jag förstod volten rätt, men inte riktigt framdelsvändningen (man skulle först halta, sedan skulle hästen gå ett kvarts varv runt sina stillastående framben med sina bakben..) Men fick liksom aldrig till det..
 
Sv: lite ringrostig

Det är mycket svårare att göra framdelsvändning från halt. Börja istället med att skritta ett par steg, (korta steg) och sen en halvhalt (hästen ska inte stanna, bara haja till så att den blir förberedd på ny övning). Och frambenen ska inte stå stilla utan trampa runt i en liten cirkel. Annars svingar den bara runt baken. Fråga om det var något du tyckte var otydligt. Och vad du inte förstod (om det var en liten detalj eller alltihop) så kanske jag kan försöka igen eller så kanske någon annan kan förklara det bättre!;)
 
Sv: lite ringrostig

Traska iväg till biblioteket och låna en bok!

Jag kan rekomendera "Ridlära" av Munsler, eller Ridsportförbundets "Ridhandbok" eller "Dressyr med Lussan" av Nathorst. Om ditt bibliotek inte har någon av dessa så kan du lämna ett inköpsförslag (det funkar, jag har testat).
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: Lexa
·
Hundträning Tjohooo! Nu börjar det dra ihop sig sig. Utan att skämmas så snor jag en fotutmaning (gå gärna in och tryck på gilla knappen på...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
8 751
Senast: Brie
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 239
Senast: Stekspaden
·
Kropp & Själ Jag behöver bolla stressrelaterade frågor lite. När jag känner stress och press på jobbet (vilket jag gjort i typ ett år eller två nu...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp