Lite tråkigt hur vissa tänker...

Misiaczek

Trådstartare
Kollade runt lite och hittade den här annonsen på blocket
http://www.blocket.se/eslov/Schafter_tik_soker_nytt_hem_28611234.htm?ca=23_11&w=1


Alltså...jag blir så ledsen av att läsa sånt....folk skaffar hund, uppfostrar den, ger den trygghet och ett hem, en familj, en flock som den känner att den tillhör.... och visst det kan alltid dyka upp hinder i livet som gör att man måste göra sig av med sin familjemedlem....men varför i all världen skaffa en valp när den första hunden är i sina sista år, kräver inte mycket i form av träning och motion, utan vill bara känna sig älskad, ha lite lugn och ro, och "bara vara" med sin flock in i det sista..... Är det just då hunden blir "tråkig" och man skaffar sig en ny valp istället, och inte bara det..säljer vidare den första hunden?? :confused:
Blev bara lite ledsen här när jag satte mig in i hundens läge, som först känner att en ny liten krabat kommer och tar över, får mestadelen av uppmärksamheten..och sen själv blir man omplacerad till ett nytt hem, ny tillvaro, ny flock... :( kunde dom inte bara ha väntat me valp i ett par (?) år till? :/


Nee...det är väl dags o gå lägga sig nu...är jättetrött och kanske därför lite överkänslig just nu hehe:o:p
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

Stackars vovve :( Men de är ju om man tänker efter rätt lika som med hästar, många som säljer en gammal o köper en nys roligare ist.
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

Jag förstår din tanke, och visst skär det lite i hjärtat av din tolkning.

Men man kan också vinkla det från ett annat håll.
De flesta hundar klarar en omplacering mycket bättre än vi tror, de har inte förmågan att känna sig svikna på mänskligt vis. Ägarna kommer förhoppningsvis att välja ett hem där hon får det bra, jag får nämligen intrycket av att annonsören inte är tydligt känslokall.
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

Jag håller med dig men tänker också att det är rätt korkat att tro att någon vill ta sig an denna gamla hund. Det värsta med hundägandet, att bestämma när det är dags för hunden att vandra vidare närmar ju sig, har svårt att tro att någon vill skaffa en hund som kanske bara lever i något år till :confused:
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

Jag håller med dig men tänker också att det är rätt korkat att tro att någon vill ta sig an denna gamla hund. Det värsta med hundägandet, att bestämma när det är dags för hunden att vandra vidare närmar ju sig, har svårt att tro att någon vill skaffa en hund som kanske bara lever i något år till :confused:

Och jag tycker inte 8 år är jättegammalt. Hunden kanske har 4 fina år kvar.
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

Hunden i sig skiter nog i vilket, den glömmer snart gamla familjen och bildar en ny flock.
Men jag tycker det är lite oansvarigt att köpa ny valp utan att kolla att det funkar med den gamla hunden.
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

Jag håller nog med dig, jag. Finns viljan så kan man avskärma den gamla tiken från valpen så hon får lugn och ro. Jag skulle själv aldrig ha samvete att sälja en gammal trogen älskad hund för att ge plats åt en valp, som säkert är både roligare och mer spännande. Har dom en bekant eller liknande som känner hunden och gärna vill överta den, ett hem där de gamla ägarna VET att tiken får ett bra liv, så OK. Men detta tycker jag känns både känslokallt och lite ansvarslöst. Varför ska den gamla tiken bort och inte valpen? Bläh!
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

Hunden i sig skiter nog i vilket, den glömmer snart gamla familjen och bildar en ny flock.

tror nog det är lite olika från hund till hund...tror inte alla hundar skulle skita i om de bytte flock efter 8 år. Klart de vänjer sig efter ett tag, de blir ju så illa tvungna liksom... Men om de skulle välja, tror jag att många hundar skulle t.o.m föredra o stanna hos sin första "ledare" även om de skulle ha det bättre hos en ny familj... hundar är trogna djur..
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

Jag tror generellt sett att hundar klarar en omplacering betydligt bättre än många verkar tro. Hundar lever här och nu och om de byter hem till ett "lika bra" eller bättre än det tidigare hemmet så blir det sällan några problem.

Det som kan "röra till det" lite för äldre hundar är ju att de kan vara ganska fasta i sina rutiner - vad gäller allt från rastningar till mat till belöningar vid träning. Att då bryta upp och skapa "nya mönster" kan bli både jobbigt och stressande!

För många hundförare kan valet bli att avliva sin äldre tjänstehund eller försöka ha den "vid sidan av" när det är dags att skaffa en ny. Min erfarenhet är att många äldre pensionerade tjänstehundar som bor kvar hos föraren och den nya hunden mår "sämre" än de som flyttat till ett eget nytt hem!
Än en gång tror jag att detta i många fall handlar om att hundens rutiner bryts och från att ha varit i "händelsernas centrum" så skall hunden nu "bara vara" och möjligtvis aktiveras på helger och lediga kvällar...

Så...
I vissa fall är det absolut ett alternativ att omplacera en äldre, frisk hund för att "ge plats" för en ny förmåga!

/Swat
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

Mhm.. För det är ju inte så att valpen lugnar ned sig efter några månader... :crazy::cry:
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

Det tror jag du har helt rätt i, i och för sig, men samtidigt tror jag att den typen av hundförare/ägare har en annan krets omkring sig med större och bättre förutsättningar att hitta ett bra pensionshem för den gamla hunden på ålderns höst. Jag tror knappast de hundarna annonseras ut på Blocket.
Jag tror också att den som jobbar så intensivt med hund har en "bättre ursäkt" (förlåt uttrycket) att omplacera sin gamla pensionerade hund för att kunna ägna sig åt den nya, än en som (inbillar jag mig) annonsören i detta fall, köpt sig en ny valp av "nöjesskäl". Nä himmel vad svamligt detta lät, hoppas det inte missuppfattas...:crazy:
Hoppas i alla fall att denna gamla tik får ett gott hem! Kanske någon äldre person med Schäfervana, som inte orkar ta sig an en valp, men gärna har en gammal fin hund under några år?
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

Håller med :(
Tragiskt :(
När vi bodde hemma skaffade vi valp när första hunden var gammal men behöll henne såklart. Det var en stor fördel på så sätt att hon fostrade valpen.
Sedan dog hon av ålder istället sedan.

Men skaffar man en valp när man redan har en hund så får man ju räkna med att man har två hundar att ta hand om.
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

Hunden i sig skiter nog i vilket, den glömmer snart gamla familjen och bildar en ny flock.
Min förra hund var en omplacering. Han sörjde sin förra ägare nästan en månad innan han kom till ro hos mig. Helt okomplicerat är det inte med en omplacering.

Jag håller nog med dig, jag. Finns viljan så kan man avskärma den gamla tiken från valpen så hon får lugn och ro. Jag skulle själv aldrig ha samvete att sälja en gammal trogen älskad hund för att ge plats åt en valp, som säkert är både roligare och mer spännande. Har dom en bekant eller liknande som känner hunden och gärna vill överta den, ett hem där de gamla ägarna VET att tiken får ett bra liv, så OK. Men detta tycker jag känns både känslokallt och lite ansvarslöst. Varför ska den gamla tiken bort och inte valpen? Bläh!
:bow:
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

. Han sörjde sin förra ägare nästan en månad innan han kom till ro hos mig. Helt okomplicerat är det inte med en omplacering.

Fast det är din tolkning. Det enda man kan säga säkert är att hunden efter en månad började uppföra sig annorlunda. Det kan också bero på att den har landat i den nya vardagen, ställt om sig till era rutiner och vanor. Huruvida den "sörjer" eller inte är nog mest vår tolkning.
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

Hunden i sig skiter nog i vilket, den glömmer snart gamla familjen och bildar en ny flock.
Men jag tycker det är lite oansvarigt att köpa ny valp utan att kolla att det funkar med den gamla hunden.

Men hur vet man innan att det funkar med gamla hunden?

Jag får inte upp länken men spontant tycker jag det tyder på lite tråkig djursyn. Hade de verkligen inte gått ihop hade jag behållt den äldre hunden och omplacerat/lämnat tillbaka valpen istället.
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

Och jag har haft 4 omplaceringar, ingen har sörjt den gamla familjen vad jag har kunnat märka. Däremot har någon tagit längre tid på sig att anpassa sig medans någon har varit hemma sedan första dagen. Jag har ju gjort så, köpt en till när den gamla så att säga inte räckte till/ville det som jag ville, och jag har nu två hundar. Men nog har tanken på att omplacera funnits om inte "gammeln" hade varit nöjd med att en ny familjemedlem kom in i huset, nu har dock han levt upp ordentligt av fyrbent sällskap och kommer utan tvivel få stanna här, men hade det varit hemskt utav mig om jag velat omplacera honom för att han inte ville träna? Han är en riktigt soffpotatis, trots sina 3 år...
 
Sv: Lite tråkigt hur vissa tänker...

Vi skaffade ny hund trots den första är gammal, 14 år. Det var inte planerat utan ett tillfälle som dök upp. Vi hade tänkt att vänta tills den gamla inte fanns mer men kunde inte låta tillfället till unghunden gå ur händerna.

Det har gått bra. Man har fått vara uppmärksam när den gamla vill vara ifred. Fast den nya hunden var också väl socialt utvecklad och fattade direkt när den gamla sa ifrån.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
L
Hundträning Jag har några frågor som jag jätte gärna skulle vilja ha svar på som är om valpar och sånt ❤️ Och den första frågan är hur man gör så en...
2
Svar
21
· Visningar
2 143
Senast: hastflicka
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 333
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 677
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp