Lite undran om stela ben efter flytt!

Wildchild_84

Trådstartare
Hejsan!
Har en fråga, igår kom det en ny häst till stallet. Super söt liten valack. Dock gick han väldigt stelt när han kom av bussen. Ej så att han haltade utan bara ,.,stelt på något sätt. Han kom hela vägen från Norrlnad. Har alltså farit i ca 12 timmar med lossningar och sådant inräknat. Kan detta ha bidragit till stelheten? Allt som allt gick han ca 100 m in i sin box.

Han har för övrigt låånga hovar och dåliga skor ovanpå allt! ( Hovisen kommer imorgon)
 
Senast ändrad:
Sv: Lite undran om stela ben efter flytt!

Kan ju vara en orask. Men när jag hAr skickat mina långt (33 timmars resa) så brukar dom vara pigga och raca en stund i hagen innan dom går in i boxen. Så stela har dom aldrig varit.
 
Sv: Lite undran om stela ben efter flytt!

MIssförstå mig rätt :smirk: han vart väldigt pigg och på alerten gick på bra men vart ändå stel. Till saken hör att han har ne skada på ett utav benet så det här kanske också kan ha bidragit?
 
Sv: Lite undran om stela ben efter flytt!

Jag har fått hem hästar som rest långt flera gånger... En del av dem har varit lite stela när de kommit fram. En del av har man inte märkt något på alls...

De som varit stela brukar jag ta en promenad med innan jag ställer in dem i stallet. Hjälpa dem att få igång blodcirkulationen innan de skall stallas in.
 
Sv: Lite undran om stela ben efter flytt!

Håller med. Har dom rest så långt är det viktigt att dom får röra lite på sig. Man vet ju själv hur det är att sitta stilla i några timmar, oerhört skönt att få gå en sväng och sträcka på sig.

Antingen går man en promenad eller så skulle jag bara släppa ut dom i hagen en stund så de får spana läget och röra sig.
 
Sv: Lite undran om stela ben efter flytt!

Ja, det är verkligen viktigt att dom får röra på sig rejält efter en lång resa. Många glömmer detta tyvärr och ställer dom i en box med massa mat och tror att det räcker.
 
Sv: Lite undran om stela ben efter flytt!

Okej okej. Idag vart han ute i en rasthage (sandhage) där han brallade loss riktigt rejält så nu är han nog "utsträckt" :angel:.
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 440
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 094
Senast: ainasoja
·
Hästvård Tänkte kolla om det är någon som haft liknande problem eller har andra erfarenheter och kan ha idéer om vad det kan bero på...
2
Svar
23
· Visningar
2 900
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 319
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp