Hjälp! deprimerad häst?!

Det är Deckemans fodervärdsavtal. Det står dock ingenting om hur man går tillväga med tidigare skador i avtalet. Tänkte ringa Deckemans och rådfråga idag.
 
Du har tagit en häst på foder som du varken har provridit eller veterinärbesiktigat, och du verkar inte ha tecknat någon försäkring eller ha koll på om hästen har en sådan sedan tidigare. Nu har den ont, och du har inte lust/råd att betala veterinärbesök och vill därmed lämpa tillbaks hästen på ägaren igen. Och så undrar folk varför man inte vill låna ut sin häst på foder.... :crazy:
 
Du har tagit en häst på foder som du varken har provridit eller veterinärbesiktigat, och du verkar inte ha tecknat någon försäkring eller ha koll på om hästen har en sådan sedan tidigare. Nu har den ont, och du har inte lust/råd att betala veterinärbesök och vill därmed lämpa tillbaks hästen på ägaren igen. Och så undrar folk varför man inte vill låna ut sin häst på foder.... :crazy:


I fodervärdsavtalet borde det stå specat hur man hanterar eventuella skador/sjukdomstillstånd. Ett avtal utan det förtydligandet hade jag aldrig skrivit på.
 
Du har tagit en häst på foder som du varken har provridit eller veterinärbesiktigat, och du verkar inte ha tecknat någon försäkring eller ha koll på om hästen har en sådan sedan tidigare. Nu har den ont, och du har inte lust/råd att betala veterinärbesök och vill därmed lämpa tillbaks hästen på ägaren igen. Och så undrar folk varför man inte vill låna ut sin häst på foder.... :crazy:
Fast nu är du lite ute och cyklar. Jag har visst varit och provridit hästen det har jag inte skrivit något annat om. dock inte veterinärbesiktad men den är försäkrad. Tycker du har jäkligt taskig attityd för du verkar inte ha läst ordentligt.
Ägaren har nekat till utredning på hästen då det är överenskommet att hon ska stå för kostnaderna på dessa saker. Så visst har jag egentligen lust men jag har inte 15.000 kr. Jag vill nu återlämna hästen pga att hon ljugit för mig om att hästen inte varit skadad tidigare och jag har hittat info som säger annat där hon själv skrivit om detta.

Blir jävligt trött på såna som du, läs innan du uttrycker dig på det sättet.
 
Fast nu är du lite ute och cyklar. Jag har visst varit och provridit hästen det har jag inte skrivit något annat om. dock inte veterinärbesiktad men den är försäkrad. Tycker du har jäkligt taskig attityd för du verkar inte ha läst ordentligt.
Ägaren har nekat till utredning på hästen då det är överenskommet att hon ska stå för kostnaderna på dessa saker. Så visst har jag egentligen lust men jag har inte 15.000 kr. Jag vill nu återlämna hästen pga att hon ljugit för mig om att hästen inte varit skadad tidigare och jag har hittat info som säger annat där hon själv skrivit om detta.

Blir jävligt trött på såna som du, läs innan du uttrycker dig på det sättet.

Du skriver i ditt första inlägg att det visade sig att hästen inte var utbildad LA som det var sagt. Därför tog jag för givet att du inte provridit - en provridning hade ju omedelbart visat hästens utbildningsnivå. En besiktning hade visat vargtanden, samt att hästen var tanig och omusklad.
Om hästen nu är försäkrad så är det väl bara att åka och betala självrisken? Den kommer knappast att gå på 15 000 kr. Du har ju ändå hunnit ha hästen i 1,5 år, en skada kan lika gärna ha uppkommit under den tiden som ha funnits när du tog hem hästen. Det minsta du kan göra är åtminstone att kolla upp det.
 
Ok. Jag hoppas det går vägen och löser sig på bästa vis för dig och häst!
Tack! Jag vill ju helst av allt behålla honom, jag tycker ju om honom jättemycket men jag signade inte upp mig på en trasig häst som ägaren nekar att fixa.. Dealen var att vi skulle ut på dressyrtävlingar men stackarn har ju så ont så det blir endast jobb fram marken tillsvidare tills ägaren bestämt sig vad hon vill göra..
 
Du skriver i ditt första inlägg att det visade sig att hästen inte var utbildad LA som det var sagt. Därför tog jag för givet att du inte provridit - en provridning hade ju omedelbart visat hästens utbildningsnivå. En besiktning hade visat vargtanden, samt att hästen var tanig och omusklad.
Om hästen nu är försäkrad så är det väl bara att åka och betala självrisken? Den kommer knappast att gå på 15 000 kr. Du har ju ändå hunnit ha hästen i 1,5 år, en skada kan lika gärna ha uppkommit under den tiden som ha funnits när du tog hem hästen. Det minsta du kan göra är åtminstone att kolla upp det.
Du vet ju inte resten av allting så jag tycker det är dåligt av dig att skriva "Och så undrar folk varför man inte vill låna ut sin häst på foder.... :crazy:" för du har ingen aning om hur vårat situation ser ut förövrigt så dina kommentarer kan du skippa, jag frågade om hjälp i tråden till denna specifika situation, inte att få dumma kommentarer.
 
Du vet ju inte resten av allting så jag tycker det är dåligt av dig att skriva "Och så undrar folk varför man inte vill låna ut sin häst på foder.... :crazy:" för du har ingen aning om hur vårat situation ser ut förövrigt så dina kommentarer kan du skippa, jag frågade om hjälp i tråden till denna specifika situation, inte att få dumma kommentarer.

Nej, det stämmer, jag vet bara det som du har skrivit. Och av den infon tycker jag att du ska åka till veterinären med hästen - omgående. Den mår ju till och med dåligt i hage och box, stackaren.
Jag förstår att det är ett svar som du inte vill ha, men så tycker jag.
 
Nej, det stämmer, jag vet bara det som du har skrivit. Och av den infon tycker jag att du ska åka till veterinären med hästen - omgående. Den mår ju till och med dåligt i hage och box, stackaren.
Jag förstår att det är ett svar som du inte vill ha, men så tycker jag.
Jag har pratat med veterinär som sagt att han måste ha en helundersökning med röntgen osv. vilken är förståeligt och som jag misstänkte. Jag ska ta detta med ägaren imorgon när hon kommer hem från sin semester.
 
Ägaren har nekat till utredning på hästen då det är överenskommet att hon ska stå för kostnaderna på dessa saker.

Det är ett brott mot djurskyddslagen att inte ge en skadad eller sjuk häst vård så det kan du tala om för ägaren. Dock får du nog ta på dig en del av ansvaret för det själv också eftersom du har låtit det fortgå utan åtgärd under tiden du haft vårdnaden.

Grundläggande bestämmelser:
9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).
 
Jag kan tillägga att jag själv har haft två hästar på foder och vid tillfällen då jag har känt att något inte varit ok så har jag helt enkelt meddelat ägaren att jag bokat tid på klinik och sedan åkt dit. För hästens skull. Den måste ALLTID komma i första hand för den har inte valt att befinna sig där den är.
 
Jag kan tillägga att jag själv har haft två hästar på foder och vid tillfällen då jag har känt att något inte varit ok så har jag helt enkelt meddelat ägaren att jag bokat tid på klinik och sedan åkt dit. För hästens skull. Den måste ALLTID komma i första hand för den har inte valt att befinna sig där den är.
Läs ovan kommentar.
 
Jag har pratat med veterinär som sagt att han måste ha en helundersökning med röntgen osv. vilken är förståeligt och som jag misstänkte. Jag ska ta detta med ägaren imorgon när hon kommer hem från sin semester.

Fast det är inte säkert man måste röntga eller scanna eller likn.
Det KAN ju vara så att man hittar saker genom andra undersökningar a la mönstring, böjprov, bedövning etc. Och man kan då ev sätta in behandling eller iaf smärtstillande.
Det kostar absolut inga 15 000 ens hos den dyraste vet.
 
Jag har haft egen häst tiidgare så jag vet självklart att man är ansvarig som att det vore min egen, jag skulle inte strunta i hästen bara för att jag "endast" är fodervärd. Men sen är det ju så att jag pratar alltid med ägaren innan jag tar ut vet, et eller liknande men säger hon nej då kan jag ju inte göra så mycket åt saken.
Fodervärdsavtal har vi skrivit med det står inget om skadaor som uppstått innan han kom till mig.

Men för i helvete så klart du kan!!

Kör hästen till klinik o betala själv, skicka fakturan till ägaren on du tror du kan kräva in kostnaden genom ert kontrakt eller säg upp kontraktet och lämna tillbaka hästen omedelbart och se till att ägaren åtm tar sitt ansvar o kör hästen till en klinik. Det är väl bara o välja?!

Inser du hur långt det gått när den ändrat beteende så EXTREMT?
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 324
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 300
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp